تازه های سایت

کد مطلب: 23692
22. مرداد 1394 - 8:55
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: شهرستان نهاوند با 93/31 درصد جمعیت با سواد 10 تا 49 سال رتبه 15 استان را در زمینه باسوادی دارد.
شهرستان نهاوند در رتبه 15 استان همدان در زمینه باسوادی قرار دارد

به گزارش سایت گرو، عباس احمدی مقیم در جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان نهاوند در محل فرمانداری این شهرستان گفت: امروز بی سوادی یکی از آسیبهای مهم اجتماعی به حساب می آید که علاوه برآسیب رساندن به فرد بی سواد عامل آسیب زایی برای جامعه نیز می باشد.
 وی با بیان برنامه های اداره کل آموزش و پرورش استان برای ریشه کن کردن بی سوادی اظهار کرد: استان همدان امسال مصمم است با رصد وضعیت سواد آموزی و انسداد مبادی بی سوادی در یک برنامه ریزی پنج ساله ریشه کنی بیسوادی را در این استان جشن بگیرد.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با ارائه آماری از وضعیت سواد آموزی استان افزود: بر اساس سرشماری سال 90 ، استان همدان با 82 و شش دهم درصد با سواد بالای شش سال رتبه 18 کشور و در گروه سنی 10 تا 49 سال ، 65/93 درصد رتبه 11 کشور که در این بین ملایر و تویسرکان بالاترین جمعیت با سواد و قلقلرود ، گل تپه و سردرود کمترین جمعیت با سواد را دارا بوده اند.
وی گفت: شهرستان نهاوند با 93/31 درصد جمعیت با سواد 10 تا 49 سال رتبه 15 استان را دارا بوده که با این وضعیت در جایگاه نهم استان قرار گرفته است.
احمدی مقیم اظهار داشت: به منظور تحت پوشش قرار دادن جمعیت شش هزار و 782 نفری این شهرستان در سال گذشته 620 نفر به نهاوند سهمیه داده شده که 113 نفرآن جذب شده و آموزشهای لازم را طی کرده اند.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار و بررسیهای به عمل آمده از 11 سال پیش تا کنون تعداد تارکان تحصیل رو به افزایش بوده افزود: از 11 سال پیش تا سال تحصیلی 93- 94 در استان همدان 39 هزار و 760 نفر در مدارس ثبت نام نکرده اند که معنی آن این است که این افراد اقدام به ترک تحصیل نموده اند .
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان بیان داشت: بر اساس سیستم متمرکز سناد در سال تحصیلی گذشته در نهاوند 54 نفر از نوآموزانی که می بایست در پایه اول ابتدایی نام نویسی نمایند، در هیچ مدرسه ای ثبت نام نکرده اند و در سایر پایه های ابتدایی نیز مجموعا 155 نفر ثبت نام نکرده اند که این نشان دهنده ترک تحصیل این افراد بوده است و قرار است ما این افراد را خانه به خانه رصد نمائیم.
وی گفت: برای جلوگیری از افزایش بی سوادان لازم است بر اساس سیاستهای دولت تدبیر و امید علاوه بر انسداد مبادی بی سوادی و هدایت افرادی که به هر دلیل ترک تحصیل نموده اند به کلاسهای درس افراد بیسواد 10 تا 49 سال را نیز تحت پوشش آموزشهای نهضت سواد آموزی قرار دهیم.

مهرداد نادری فر سرپرست فرمانداری نهاوند نیز در ادامه این جلسه گفت: با توجه به اثر گذاری سواد در توسعه فرهنگ جامعه دولت از ابتدای فعالیت خود بحث سواد آموزی را در دستور کار خود قرار داده و به طور جدی انرا رصد می کند .
وی اظهار کرد: در این راستا دولت اعتبارات لازم را برای این منظور قرار داده و برای باسوادی افراد 10 تا 49 سال و همچنین افراد لازم التعلیم مشوقهای مالی را برای افراد آموزش دهنده و آموزشیاران قرار داده است.
سرپرست فرمانداری نهاوند افزود: از دیگر برنامه هایی که در این راستا تنظیم شده ایجاد یک سری محدودیتها از جمله در صدور گواهینامه، صدور پروانه کسب و پرداخت مستمری به مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی برای افراد مولد جامعه یعنی گروه سنی 10 تا 49 قرار داده که از سال 95 به اجرا در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند بر اساس آمار سال 90 در گروه سنی 10 تا 49 به لحاظ باسوادی در جایگاه 15 استان قرار دارد گفت: با فراهم آمدن شرایط موجود زیبنده نیست شهرستانی مانند نهاوند که کهن ترین شهر استان و دارای قدمت دیرینه فرهنگی است در گروه سنی 10 تا 49 سال جایگاه 15 استان را در زمینه باسوادی داشته باشد.

نادری فر خطاب به بخشداران و دهیاران گفت: بخشداران ودهیاران نوک پیکان مقابله با بیسوادی در روستاها هستند و لذا هر دهیار و بخشداری که در این زمینه فعال باشد به صورت ویژه مورد تقدیر قرار می گیرد.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما