تازه های سایت

کد مطلب: 23168
31. ارديبهشت 1394 - 13:17
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: بیش از 379 حلقه چاه غیرمجاز در نهاوند وجود دارد.
379 حلقه چاه غیرمجاز در نهاوند وجود دارد

به گزارش سایت گرو، احد ظفری با اشاره به استفاده بی‌رویه آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی یکی از دلایل بحران کم‌آبی در کشور است.

وی عنوان کرد: بحران کم‌آبی نیازمند فکر منطقی و کارشناسانه است تا در آینده نزدیک با تشدید بحران کم‌آبی مواجه نشویم.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه 92 درصد آب استخراج شده از سفره‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: بیش از 379 حلقه چاه غیرمجاز در نهاوند وجود دارد.

وی ضمن اینکه از متولیان امور آب خواست در زمینه بحران آب چاره‌اندیشی کنند، گفت: با وجود چاه‌های غیرمجاز مالکان چاه‌های مجاز به خاطر افت آب متضرر می‌شوند.

ظفری با اشاره به اینکه در نهاوند بیش از 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیمی وجود دارد، افزود: از این مقدار بیش از 40 هزار هکتار آن آبی است.

وی با بیان اینکه از بین 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی در نهاوند بیش از 13 هزار هکتار آن مستعد تجهیز به آبیاری تحت فشار است، عنوان کرد: تاکنون بیش از 7 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به سیستم‌های نوین آبیاری بارانی و تحت فشار مجهز شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه 80 درصد اراضی کشاورزی نهاوند مجهز به سیستم آبیاری بارانی و تحت فشار است، گفت: دولت به ازای هر هکتار از اراضی کشاورزی که به آبیاری بارانی و تحت فشار مجهز شوند، 85 درصد تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند و مابقی هزینه نیز به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مصرف آب در آبیاری بارانی و تحت فشار بسیار کم است، گفت: آبیاری بارانی نسبت به اراضی غرقابی 75 درصد کاهش مصرف آب را دارد.

ظفری از ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان روستایی خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها با هدف تشویق کشاورزان برای استفاده از تسهیلات آبیاری بارانی و اجرای سیستم‌های تحت فشار در اراضی کشاورزی برگزار می‌شود.

وی صرفه‌جویی در مصرف آب، وقت، هزینه و نیروی انسانی را از جمله فواید استفاده از آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی دانست و گفت: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار کمتر از چهار ساعت و به ازای هر هکتار آبیاری غرقابی بیش از 16 ساعت وقت صرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزایش تولید محصول در واحد سطح را یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی دانست و گفت: استفاده از روش آبیاری تحت فشار یک مزیت برای کشاورزان است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما