تازه های سایت

کد مطلب: 22913
2. اسفند 1393 - 9:09
مراسم یادواره 6 شهید گروه انقلابی ابوذر نهاوند همزمان با چهل و یکمین سالروز شهادت آنها در نهاوند برگزار شد.
یادواره 6 شهید گروه انقلابی ابوذر نهاوند برگزار شد

به گزارش سایت گرو، امامعلی عبدالملکی فرماندار نهاوند دراین مراسم گفت: جمعی از جوانان این شهرستان در سال 1351 و در زمانی که اوج استبداد و دیکتاتوری در کشور حاکم بود و در ظلمانی ترین شبهای تاریخ این ملت، همانند ستارگانی درخشیدند و به کشور روشنایی دادند.

وی اظهار کرد: زمانی که دینداری و مبارزه در کشور هزینه داشت و کسی جرات نداشت از دین سخن بگوید این جوانان مرام نامه ای را تنظیم کردند که هم اکنون این مرام نامه مورد توجه علما است.

فرماندار نهاوند افزود: گروه ابوذر همگی در اوج جوانی در قامت مبارزه با رژیم طاغوت به پا خواستند و نام نهاوند را در تاریخ معاصر به عنوان شهری مبارز زنده کردند.

وی از تامین اعتبار لازم برای ساخت تندیس شهدای گروه ابوذر خبر داد و افزود: به منظور نصب تندیس این شهدا با مشارکت استانداری ، فرمانداری و شهرداری نهاوند چهار میلیارد ریال اعتبار به این کار اختصاص داده شده است و باید با این اعتبار تندیس در خور شان و جایگاه این شهیدان شاخته و در ورودی شهر نهاوند نصب شود.

عبدالملکی نقش مبارزاتی نهاوند را در انقلاب حائز اهمیت خواند و گفت: با توجه به اینکه شهرستان نهاوند درصد ناچیزی از جمعیت کشور را دارا است اما سهم مبارزاتی آن با نظام طاغوت بسیار فراتر از حد یک شهرستان بوده و در موزه عبرت ایران که سند مبارزاتی مردم با نظام طاغوت است این شهرستان جایگاه ویژه ای دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه اعضای این گروه دارای سنینی بین 18 تا 23 سال داشتند لذا برای معرفی مرام نامه آنها که در نوع خود کم نظیر بوده و می تواند به عنوان یک الگو مد نظر جوانان قرار گیرد هرساله مراسم آنها در سطح مدارسی که درس خوانده اند برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن فاضلیان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران غرب کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: نهاوند به خاطر علمای طراز اولش در کشور و گروه انقلابی ابوذر به لحاظ مبارزات سیاسی و انقلابی از شهرستان‌های مؤثرو پیش رو در پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی گفت: این گروه انقلابی مبارز در سال 1351با مشی اسلامی و با انتخاب نام تشکیلات گروه خود به رهبری معلم شهید حاج محمد طالبیان و فریاد ابوذر درراه جهاد مسلحانه پنهانی در شهر نهاوند علیه شاه بر خواستند و با تدوین ایدئولوژی و برنامه عملی به خودسازی و خودشناسی، آگاه‌سازی توده‌های مردم آن دوران کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران غرب کشور افزود: این حرکت انقلابی و غیرتمندانه آنها درسال‌های اوج خفقان که شاه ایران را جزیره ثبات و امن برای خارجی‌ها اعلام کرده بود با حرکت انقلابی و شهادت خود سبب وحشت و ویرانی پایه‌های رژیم استکباری و طاغوتی شاهنشاهی شدند به‌طوری‌که خود دستور اعدام آنها را بدون بخشش و در دادگاهی نظامی صادر کرد.

وی عنوان کرد: هدف دیگر تشکیل گروه مبارز و انقلابی ابوذر نهاوند تلاش برای از بین‌ بردن فاصله طبقاتی، فقر، بدبختی و مبارزه با رژیم حاکم به‌عنوان عامل اصلی تمامی این مشکلات، فقرا و ظلم به ستمدیدگان بود که آنها با پول اندک خود که از کار کردن به دست می‌آوردند به فقرا کمک می‌کردند.

گروه انقلابی ابوذر نهاوند در تیرماه1352 پس از درگیری با مأموران حکومت شاه پس از دستگیری و تحمل شکنجه‌های فراوان و گذراندن چندین جلسه محاکمه بدون حضور وکیل مدافع و در دادگاهی نظامی محاکمه و در مظلومیت کامل در سحرگاه روز 30 بهمن 1352 به دستور مستقیم شاه خائن در میدان چیتگر تهران در مقابل جوخه‌های اعدام‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما