تازه های سایت

کد مطلب: 22805
7. بهمن 1393 - 18:18
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: سالانه ۹۵ تن انواع داروی گیاهی از مراتع نهاوند تولید و صادر می‌شود
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند

به گزارش سایت گرو، علی ده پهلوان گفت: سالانه بیش از ۹۵ تن انواع داروی گیاهی طبیعی از ۷۰۰ هکتار مراتع نهاوند تولید که به جز مصرف شهرستان به داخل و خارج از کشور نیز صادرمی‌شود.

وی اظهار داشت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در نهاوند نزدیک به 700 هکتار است که سالانه از هر هکتار 155 کیلوگرم برداشت می‌شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: کشت داروهای گیاهی سبب نفوذ نزولات جوی در خاک می شود واز تخریب مراتع جلوگیری می‌کند که به جز آن کاشت این محصول پرسود در هر هکتار برای 5 نفر اشتغالزایی می‌کند که سالانه 3300 نفر مشغول به کار در عرصه گیاهان داوریی در نهاوند هستند.

ده‌پهلوان افزود: بیش از500 نوع و گونه گیاه دارویی وجود دارد که خارشتر، باریجه، خارمریم،  آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر،کتیرا، گل همیشه بهار،شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل گاوزبان و رازیانه از مهم‌ترین گیاهان و گل‌های دارویی موجود در نهاوند هستند.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند بیان کرد: شهرستان نهاوند به تنهایی بیش از 41 هکتار سطح زیرکشت، گیاه دارویی گل همیشه بهار موسوم به کالاندولا رتبه را دارد که رتبه نخست تولید این دارو در استان مختص به نهاوند است.

وی اظهار داشت: از مزیت و ویژگی داروگیاهی گل همیشه بهار یا کالاندولا  این است که در درمانی بیماری‌های پوستی، ورم معده‌ و روده‌ مصرف فراوان دارد و بسیار شفا بخش است این گیاه به شکل مرتب از بهار تا فصل پاییز گل و شکوفه می‌دهد.

ده‌پهلوان گفت: داروی گیاهی دیگری که در نهاوند تولید می‌شود کتیرای مفتولی است که از لحاظ مرغوبیت شهرتی جهانی دارد و در صنایع دارویی و چسب‌سازی کاربرد فراوانی داشته و هر کیلوی آن با قیمت بیش از 65 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند عنوان کرد: مهم‌ترین مراکز تولید گیاهان دارویی در نهاوند سیاهدره، ملوسان،  قلعه‌ذرتی، وراینه،گلحیدر، وشت، باباقاسم، سراب‌های بنفشه در تازتاب،گاماسیاب بخش خزل، سراب گیان و ده‌ها مرکز دیگر هستند.

وی اظهار داشت: ماموران این اداره در فصل برداشت با افرادی که غیراصولی و بی‌رویه از منابع طبیعی گیاهان دارویی برداشت کنند و به فکر احیای آن نباشند برخورد قانونی می‌کند و پس از تشکیل پروند و سیر مراحل قانونی آنها را تحویل مقام قضایی می‌دهد.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما