تازه های سایت

کد مطلب: 22407
18. آبان 1393 - 9:16
مدیر اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال 465تن انواع میوه به مرغوب درجه یک و دو از 48 هکتار باغ‌ های نهاوند برداشت شد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی نهاوندگفت: امسال ۴۶۵تن انواع میوه به مرغوب درجه یک و دو از ۴۸ هکتار باغ‌ های نهاوند برداشت شد.

به گزارش سایت گرو، احد ظفری گفت: آقای سالکی باغدار نمونه استان و غرب کشور امسال از 3 هکتار باغ خود بیش از 40 تن به با وزن متوسط بین 450 تا 800 گرم برداشت کردکه در نوع خود در کشور نمونه است.

وی گفت: به صورت میانگین از هر هکتار باغ به 12 تا 13تن به  برداشت می‌شود که امسال با توجه به مطلوب بودن  شرایط آب و هوایی وضعیت باردهی خوب  باغ شرکت گلستان گروس از متوسط تولید بیشتر است که وزن بعضی از به ها تولیدی در این باغ به بیش از 1000گرم هم می‌رسد.

ظفری افزود: نهاوند با تولید 465 تن از 48 هکتار از مجموع 159 هکتار زیر کشت استان با تولید 1085 تن به تنهایی نزدیک به نیمی از محصول استان را تولید می کند، وبه ایت دلیل مقام نخست استان را در تولید به به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: 42 درصد تولید کل استان و بیشترین صادرات این محصول به کشور عراق و سایر نقاط ایران مربوط به نهاوند است که در صنایع غذایی و دارویی کاربرد بسیار زیادی دارد.

 وی بیان کرد: باغدار نمونه نهاوندی برای تولید بیشتر و استفاده کمتر از سموم ضد آفت و صرفه جویی در مصرف آب ساقه زالزالک وحشی را با به پیوند زده و میوه هایی مرغوبT خوش طعم و بزرگی را در یک منطقه کویری به مساحت 3هکتار تولید کرده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: آقای سالکی باغدار نهاوندی و شرکایش در یک منطقه کم آب و با استفاده از جمع آوری آب های سطحی و حفر چاه عمیق نزدیک به 400 هکتار زمین را بارور کرده اند که 6هکتار از آن به باغ به اختصاص دارد و 3 هکتار آن مثمر است.

 وی عنوان کرد: امسال  به تنهایی از این باغ 3هکتاری بیش از40 تن به مرغوب برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد  که ما انتظار داریم با تولید کیفی محصول به بتوانیم در سطح کشور یکی از قطب‌های تولید این میوه پرطرفدار و دارای خواص بسیار فراوان اعم از درمانی و سلامتی باشیم.

ظفری اظهار کرد: در شهرستان نهاوند نزدیک به 12 هزار  هکتار باغ میوه وجود دارد که باغداران نهاوندی در تولید بسیاری از میوه ها مانند سیب درختی، انواع هلو زردآلو، گردو، انگور، بادام درختی و گیلاس جزو رتبه‌های برتر استان هستند.

وی گفت: به یک میوه پاییزه مانند سیب است که در شهرستان کار برداشت آن از اواخر مهر آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه می‌یابد این محصول خوشمزه دارای خواص زیاد پزشکی و غذایی است که در صنایع مربا سازی و خوشکبار کاربرد زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: سالانه  بیش از 111 هزار تن انواع محصول باغی در این نهاوند تولید می‌شود که 107 میلیارد تومان ارزش افزوده آن است و 8 هزار نفر هم در این بخش اشتغال دائمی و فصلی دارند که این میزان محصول به جز نیاز داخلی به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

 انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

سلام سودش فقط برای دلال هاست یه فکری هم به حال این موضوع بکنید لطفا

دیدگاه شما