تازه های سایت

کد مطلب: 21976
15. مهر 1393 - 12:20

545486

به گزارش پایگاه خبری گرو، آیت الله نوری همدانی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره گرامیداشت عالمان فرزانه نهاوندی، آیت الله شیخ عزیزالله علیمرادیان و آیت الله شیخ  محمد ولی حیدری گفت: علما وارث تمام شئون،‌ مراتب و وظایف پیغمبران بوده و وظیفه هر مسلمانی قدردانی از این علمای وارسته است چرا که گرامی داشتن عالمان دینی، در حقیقت تکریم پیامبر اکرم(ص) است.

وی تصریح کرد: بر اساس روایات فراوانی، نگاه به چهره و حتی درب منزل عالمان دینی عبادت کردن خدای متعال است و این امر برای یکسان نگری مردم نسبت به پیامبران الهی و علمای دینی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به سابقه تدین و حق محوری مردم نهاوند اشاره کرد و گفت: آیت الله علیمرادیان و آیت الله حیدری دوتن از فضلای نامدارآن خطه به شمارمی آیند که در کنار تبلیغ معارف دینی همواره بامردم همراه بوده اند و با شجاعت و تدبیر امورات و مشکلات مردم نهاوند را درآن عصر و زمان مرتفع می ساختند.

وی افزود: مردم نهاوند در طول دوران های مختلف تاریخی با حمایت از عالمان و بزرگان دینی در راه صیانت از ارزشهای اسلامی و عمل به احکام اسلامی قدم برداشته اند.

ایت الله نوری همدانی به خاطرات و فعالیت های تبلیغی خود در منطقه نهاوند درسال های قبل ازانقلاب اشاره کرد و گفت: اخلاص درعمل، شجاعت، و مقید بودن به احکام اسلامی سه ویژگی مردم نهاوند است که بعد ازگذشت نیم قرن هنوزهم در ذهن به یادگارمانده است.

این مرجع تقلید با بیان خاطره‌ای از دوران جوانی خود اظهار داشت: در زمان آیت‌الله بروجردی چندین سفر به نهاوند داشتم؛ در سفر نخست به منزل حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان رفته و از اخلاق، مهربانی و بزرگواری ایشان مستفیض شدم. این عالم ربانی در مسجد جماعت نزدیک منزلشان نماز می‌خواند، به منبر می‌رفت و با بیانی شیوا به سخنرانی می‌پرداخت.

وی با تأکید بر اثرات فراوان هدایت‌گری‌ها، راهنمایی‌ها و منبرهای جذاب حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان تصریح کرد: حسن خلق و معاشرت متواضعانه و پرعطوفت از ویژگی‌های برجسته این عالم ربانی بود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی بیان داشت: سایر علمای دین نیز باید در میان مردم و داخل در زندگی آنان بوده و با معاشرتی متواضعانه از دردها و مشکلات عموم مردم آگاه شده و ایشان را درک کنند.

وی افزود: شیخ احمد قدوسی از دیگر علمای نهاوند است که آیت‌الله بروجردی از وجود چنین مجتهد و فقیه عالی مقامی ابراز خرسندی بسیار کرده و همواره ایشان را مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دادند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان عنایت ویژه‌ای به مراسمات قرائت دعای ندبه داشته و در این مراسمات، به شخصه با صدای سوزناک و جذابی به قرائت این دعای شریف می‌پرداختند.

وی با بیان این‌که حقیقت ندبه اظهار اشتیاق است، تصریح کرد: دعای ندبه مضامین بسیار عالی و سودمندی دارد و شایسته است که اهل نهاوند همچون زمان حیات حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان اهتمام به برگزاری قرائت این دعای شریف کنند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تجلیل از مقام حاج شیخ محمد ولی حیدری خاطرنشان کرد: این عالم ربانی در زمان حکومت پهلوی و جو غیر مذهبی حاکم، فردی متدین، متواضع و اهل منبر و سخنرانی بود.

وی با بیان این‌که حاج شیخ محمد ولی حیدری در امور زندگی خویش بسیار سریع و شجاع بود، تأکید کرد: این عالم دینی فردی مبارز با استبداد، فئودال‌ها و رژیم ارباب رعیتی پهلوی بود؛

این مرجع تقلید ابراز داشت: سوابق علمای نهاوند بسیار بالا است و برگزاری کنگره ملی حاج شیخ عزیزالله علیمرادیان در حقیقت قدردانی و ابراز علاقه به این عالم وارسته است و در همین راستا باید آثار ایشان نیز گرامی داشته شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که تعهد و تدین مردم نهاوند بسیار ستودنی است، تصریح کرد: اهالی نهاوند باید آثار علمای شهر خود را باید به عنوان گرامی‌داشت محترم دارند.

آیت الله نوری همدانی درخاتمه ضمن قدردانی از دست اندرکاران واعضای ستاد برگزاری کنگره عالمان نهاوندی نسبت به برنامه ریزی دقیق و برگزاری مراسم باشکوه در راستای ارج نهادن به مقام آیت الله شیخ عزیزالله علیمرادیان و آیت الله شیخ محمد ولی حیدری تاکید کرد.

گفتنی است که در ابتدای این نشست امامعلی عبدالملکی فرماندارنهاوند و حجت‌الاسلام رحیم مولوی از فعالان برگزاری این مراسم گزارشی از روند فعالیت های انجام شده جهت برگزاری این کنگره در روز۴آبان ماه مصادف با اول محرم بیان کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما