تازه های سایت

کد مطلب: 21739
5. مهر 1393 - 8:43
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از برداشت 3 هزار تن آفتابگردان از مزارع این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: برداشت 18 تن آفتابگردان از مزارع سلطانیه

احد ظفری در گفت و گو با خبرنگار سایت گرو، گفت: پیش‌‌بینی می‌شود امسال بیش از 3 هزار تن تخم آفتابگردان از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت این محصول در هکتار بیش از 2 تن است افزود:کاشت، داشت و برداشت این محصول به صورت مکانیزه و با استفاده از آبیاری تحت فشار انجام می‌شود که سبب کاهش در مصرف آب و صرفه‌جویی در وقت و نیروی انسانی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: این محصول در سطح بیش از 1500 هکتار از اراضی شهر نهاوند کاشته می شود و آفتابگردان توليدي به صورت آجيلی يا تخمه‌ای و روغنی در نهاوند کاشت مي‌شود.

وی بیان داشت: نوع تخمه‌ای يا آجيلی این محصول به ميزان کمتری از روغنی کاشت ميشود اما نوع روغنی برای استفاده در کارخانه‌های روغن کشی در سطح بسيار وسيعی در مزارع خزل، زرين دشت و گيان به زير کشت ميیرود.

ظفری تأکید کرد: محصول تولیدی آفتابگردان که از نوع دانه‌های روغنی است علاوه بر مصرف داخل به کارخانجات روغن‌کشی صادر می‌شود که با توجه به آغاز فعالیت کارخانه تولید روغن نهاوند در بخش خزل مشکل کشاورزان برای تحویل و برداشت به موقع این محصول برطرف شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از فعالیت بیش از40 کمباین ویژه برداشت این محصول در نهاوند خبر داد و گفت: آفتابگردان در نوع خود دارای انواع گوناگون شامل نوع اصفهانی، بذری، سفید بلند و کوتاه است که در نهاوند دو نوع سفید بلند و دانه‌ای کوتاه کاشت می‌شود.

وی عنوان کرد: نهاوند با توليد 98 درصد آفتابگردان در استان رتبه نخست توليد اين محصول را دارد و به شهر آفتابگردان معروف است.

ظفری با بيان اين که بيش از يک‌هزار و 200 نفر در اين بخش مشغول فعاليت هستند، ادامه داد: تخمه آفتابگردان و آجيلی نهاوند به علت مرغوبيت شهرت خاصی دارد و به علت حاصلخيز بودن زمين‌هاي کشاورزي آجيل آن بسيار خوب است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما