تازه های سایت

کد مطلب: 20464
8. مرداد 1393 - 15:49
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از پیش‌بینی برداشت ۸۲۰۰ تن انگور یاقوتی از تاکستان‌های نهاوند خبرداد.

انگور

به گزارش پایگاه خبری گرو، احد ظفری در جمع باغداران نهاوند گفت: چهار نوع انگور یاقوتی، فخری، بی‌دانه و کشمشی در باغات و تاکستان‌های این شهرستان کاشت می‌شود که سبب تنوع برداشت برحسب زمان یعنی تابستان و پاییز می‌شود.

وی گفت: پیش بینی می شود ۸۲۰۰ تن انواع انگور یاقوتی و پیش رس تابستانه از۶۶۰ هکتار از تا کستان های نهاوند برداشت و برای فروش روانه بازار شود.

ظفری افزود: سطح زیر کشت تا کستان های نهاوند 660 هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار بیش از 13 تن بر داشت می شود که بیشترین سطح زیر کشت انگور در بخش مرکزی نهاوند است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: برداشت انگور یاقوتی و پیش‌رس در اوایل تابستان آغاز شده و تا اوایل شهریور ادامه می یابد همچنین  برخی دیگر از انواع فخری، بی‌دانه و کشمشی در فصل پاییز برداشت می‌شوند.

ظفری بیان کرد:  امسال به علت سرما زدگی تاکستان های نهاوند در فصل بهار میزان تولید محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل  بیش از 300 تن کاهش نشان می دهد و مهم‌ترین مشکل کشاورزان و باغداران کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه جهت نگهداری محصولات  باغی است.

وی عنوان کرد: برداشت انواع انگور تابستانه و پاییزه در شهرستان به صورت سنتی و دستی  است که این کار سبب شده کشاورزان با وجود دریافت سود و بهره پایین دچار مشکلاتی  شوند که این موضوع موجب شده میزان برداشت این محصول در مقایسه با مدت سال قبل 20 درصد کاهش داشته است.

ظفری اظهار کرد: سال های گذشته به طور متوسط بیش از 8500 تن انواع انگور یاقوتی و پیش رس از تا کستان های نهاوند برداشت می شد که امسال به علت سرمازدگی 300 تن کاهش تولید را داریم.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: باغداران نهاوندی با استفاده از نظر کارشناسان واحد باغبانی این اداره و هرس به موقع، استفاده از سموم دفع آفات،آبیاری و کودهای حیوانی و ریز مغزی به موقع راندمان تولید خود را افزایش می دهند و محصول با کیفیت تری را روانه بازارهای فروش می کنند.

وی بیان کرد: از محاسن تولید انگور در نهاوند و مقرون به صرفه بودن تولید این محصول برای تاک داران استفاده بسیار پایین از آب ومحصول با کیفیت است که در برخی از مناطق این محصول به صورت دیم کاشت می شود و در طول سال زراعی کمتر از چند وعده  به آبیاری نیاز دارد.

ظفری گفت: بیش از 20 درصد از انواع انگور تولیدی نهاوند جهت تولید قوره برداشت می‌شود که این شهرستان تولیدکننده آب انگور یا آب قوره مرغوب در سطح استان که مصرف بسیار زیادی دارد.

وی عنوان کرد: علت مرغوبیت انگور نهاوند آب و هوای کوهستانی و استفاده تا ک داران  از روش های جدید و توصیه کارشناسان باغبانی نهاوند است که سبب افزایش تولید می شودبه طوری که بیش از 50 درصد انگور تولید شده در نهاوند به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

دیدگاه شما