تازه های سایت

کد مطلب: 20074
22. تير 1393 - 11:16

احد ظفری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گرو ، گفت: نهاوند بیشترین سطح زیر کشت نخود و عدس را در استان همدان دارد که چند سالی است به شکل مکانیزه کاشت، داشت و برداشت می شود.

وی گفت:امسال به علت بارش های خوب در فصل پاییز و بهار سال زراعی خوبی برای کشاورزان نهاوندی بود به طوری که نخود و عدس بسیار مرغوب وبدون آفتی را برداشت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاونداظهار کرد:امسال از سطح زیر کشت 2200 هکتار نخود دیم 3500تن برداشت شد همچنین از سطح زیرکشت 500 هکتار عدس دیم 1000تن برداشت شد.

ظفری افزود: در سال‌های گذشته به علت زحمات فراوان در مراحل کاشت و برداشت این محصول، عمده کشاورزان دیم کار نهاوند از کاشت آن خودداری می‌کردند،ولی چند سالی است به علت استفاده از وسائل مکانیزه استقبال آنها زیاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: کاشت محصول نخود و عدس به صورت دیم در نهاوند انجام می شود که محصولی پربازده و کم آب بر است، با توجه به کمبود آب کشاورزی یکی از ضروریات امروز جهاد کشاورزی نهاوند است.

ظفری عنوان کرد: متوسط برداشت نخود از هر هکتار در نهاوند 1800کیلو گرم در هکتار است همچنین از هر هکتار مزرعه عدس 2000کیلوگرم از هر هکتار برداشت می شود که در مجموع 4500تن از 2700هکتار سطح زیر کشت برداشت شد.

وی اظهار کرد: هدف از ایجاد طرح تحقیقاتی کشت نخود رعایت تناوب کشت محصول در اراضی دیم، انتخاب تاریخ مناسب کشت نخود و معرفی ارقام مناسب برای کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: نخود در بهمن و اسفند ماه به صورت دیم کشت می شود و دارای انواع مختلفی مانند کرمانشاهی، زود پز، فرنگی دانه کوچک است که در عرف محلی شناخته می شوند.

وی افزود: نخود و عدس نهاوند به علت مرغوبیت خاص خود به جز مصرف شهرستان به سایر نقاط کشور صادر می شود که در زمان برداشت برای بیش از 2000نفر ایجاد اشتغال می کند.

ظفری گفت: از مزایای کاشت محصول نخود می‌توان به تثبیت ازت هوا در خاک، کاهش آفت زراعی، حاصلخیزی خاک و استفاده بهینه از آیش زمین و افزایش دو برابری عملکرد کاشت محصول بعدی یا جایگزین که موجب اقتصادی کشاورز می‌شود، اشاره کرد.

دیدگاه شما