تازه های سایت

کد مطلب: 19646
27. خرداد 1393 - 10:29
مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی با اعلام این که هر ۶ ساعت یک موتور سوار در کشور کشته می شود گفت : سال گذشته ۵۸۲ نفر در همدان به سبب سوانح رانندگی فوت کردند.

تصادف

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری تسنیم، رامین کهائی امروز در نشست مردمی به منظور ایجاد فرهنگ ترافیکی سالم در شهر همدان اظهار کرد: ترافیک و حوادث آن در جامعه یک معضل و یا یک فاجعه انسانی مداوم است و گرچه روند نزولی در حوادث رانندگی داریم اما فرهنگ ترافیکی رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه باید حساس سازی جامعه نسبت به حوادث و عوارض ترافیکی در مردم ایجاد شود، افزود: هر 6 ساعت یک موتور سوار در کشور کشته می شود و همچنین سال گذشته 582 نفر در همدان به سبب سوانح رانندگی فوت کردند.

وی بیان کرد: عوامل متعددی در ایجاد حوادث جاده ای وش هری مانند استاندارد خودرو، ایمنی جاده ها، فرسودگی ناوگان و رفتار پلیس موثر است اما 70 تا 80 درصد حوادث جاده ای به خاطر خطای انسانی است که با فرهنگ انسان ها مواجه است.

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: به ازای هر یک کشته ترافیکی 20 میلیارد ریال هزینه اقتصادی بر کشور تحمیل می شود که در این میان هزینه از دست رفتن تربیت نیروی متخصص، نیروی کار، بی سرپرستی خانوار و پرداخت حقوق بازنشستگی زودهنگام برعهده نظام است.

وی با بیان اینکه جامعه با معضل و آسیب ترافیکی و رانندگی مواجه است، گفت: بی فرهنگی سبب شده که چهره ایران در جهان دچار خدشه شود و زمانی که توریسم به کشور رجوع می کند با عدم رعایت حقوق شهروندی و قوانین ترافیکی و حق تقدم ها مردم کشور را در اذهان گردشگران بی قید به فرهنگ معرفی می کنیم به طوری که هنگام عبور از خیابان با وحشت معابر را طی می کنند.

کهائی افزود: نحوه عملکرد رانندگان هنگام عبور عابر پیاده از نقاط خط کشی شده بسیار مشهود است که با افزایش سرعت سعی در عبور زودتر از عابر را دارد و با بوق زدن ها مداوم به عنوان حرکت ضدفرهنگی سعی بر متوجه کردن عابر پیاده را دارد.

وی تأکید کرد: نحوه برخورد و حفظ حرمت توریسم های خارجی بسیار مهم است چرا که فرهنگ ترافیکی مردم ایران را بعد از خروج توصیف می کنند.

مدیر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه همدان باید به عنوان شهر ترافیک سالم و ایمن در کشور معرفی شود، گفت: برای تحقق این چشم انداز پذیرش وضع موجود و بدون هر گونه شعار زدگی بسیار مهم است و باید یک دغدغه مشترک در بین مردم و مسئولان برای مورد توجه قرار دادن ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت روحی و روانی تلفات و عوارض حوادث تلخ ترافیکی ایجاد شود.

وی افزود: برای اصلاح فرهنگ جامعه در زمینه رعایت فرهنگ ترافیکی و رانندگی باید خود مردم احساس آگاهی و مطالبه گری داشته باشند تا محقق شود در این راستا لازم است آگاه سازی، حساس سازی و طلب مشارکت در بین مسئولان محلی و خاص، دانشجویان و دانش آموزان ایجاد شود.

کهائی با تاکید بر ایجاد یک سازمان مردم نهاد و NGO برای اصلاح فرهنگ ترافیکی مردم همدان بیان کرد: ایده ها و پیشنهاداتی که توسط سازمان های مردم نهاد ارائه می شود باید قابلیت اجرایی در شهر توسط دستگاه های متولی داشته باشد و در این راستا راهکارهای مشارکت مردم برای اجرا نیز باید لحاظ شود.

وی افزود: یکی از از راهکارهای اصلاح فرهنگ ترافیکی تغییر مهندس شهر به منظور کاهش ترافیک و عدم تلاقی عابر پیاده با خودرو است که باید راهکارهایی برای این مهم ارائه شود.

دیدگاه شما