تازه های سایت

کد مطلب: 19594
25. خرداد 1393 - 13:07
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت:شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید چغند قند استان همدان را دارد.

چغندرقند

به گزارش پایگاه خبری گرو،احد ظفری گفت: شهرستان های نهاوند با دو هزار و 300هکتار سطح زیر کشت این محصول رتبه نخست استان همدان در تولید این محصول را به خود اختصاص داده و بعد از نهاوند، شهر اسدآباد با یک هزار و 600 هکتار زیر کشت در رتبه دوم تولید چغندر قند استان همدان قرار دارد.مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۰۰ هزار تن چغندر قند از ۲۳۰۰ هکتار از مزارع نهاوند برداشت و به ۳ کارخانه همدان، لرستان و اصفهان تحویل داده شود.
وی گفت: کشاورزان شهرستان نهاوند با دو هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت چغندر قند رتبه نخست تولید این محصول را در استان همدان به خود اختصاص داده اند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: متوسط عملکرد چغندرقند کشور 38 تن است و در حال حاضر عملکرد این محصول در استان همدان  و شهرستان حدود 45 تن در هکتار است که در سال های اخیر بعضی از کشاورزان بیش از 90 تن در هکتار برداشت کرده اند که به عنوان نمونه کشوری معرفی شد.

ظفری عنوان کرد: محصول تولیدی نهاوند مرغوب‌ترین محصول در سطح استان است زیرا بذر مناسب چغندر توسط کارشناسان کشاورزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین علاوه بر تولید بیشتر در واحد سطح موجب افزایش کیفی و کمی محصول می شود.

وی اظهار کرد: کشاورزان نهاوندی با رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت زیر نظر کارشناسان این اداره و استفاده از آبیاری بارانی،کودهای ریزمغزی و حیوانی  وانجام تمامی مراحل به صورت تمام مکانیزه سالانه بیش از 100 هزار تن برداشت می کنند.

احد ظفری گفت:  تعداد بهره برداران نهاوند را در زمینه کشت محصول چغندر قند 750نفر است بر اساس قرار داد منعقد شده کشاورزان  می توانند محصول تولیدی خودرا تحویل کارخانه های قند همدان ،نقش جهان اصفهان و چالان چولان لرستان دهند.

وی گفت: در ابتدای سال سرمای بهره به تعدادی از مزارع چغندر قند آسیب وارد کرد که تعدادی از کشاورزان با شخم کردن مجدد مزارع خود اقرام به کاشت دوباره این محصول کردند.

دیدگاه شما