تازه های سایت

کد مطلب: 19297
10. خرداد 1393 - 8:34
دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت عالمان فرزانه نهاوندی گفت: با فرا خوان مقاله در خصوص کنگره بزرگداشت دو عالم فرزانه نهاوندی که در مهر ماه سال جاری در شهرستان نهاوند برگزارمی شود این کنگره وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، غلامرضا مهرابی افزود: خوشبختانه طی سالیان اخیر سنت حسنه و حرکت فرهنگی شایسته ای در سطح شهرستان در باب تجلیل از نخبگان و مفاخر علمی نهاوند صورت گرفته که می تواند باعث معرفی آنان به نسل جوان و ایجاد اعتماد به نفس در آنان شود .

وی افزود: بی شک وجود نخبگان علمی در هر جامعه ای مایه مباهات نسل جوان آن جامعه می باشند که می تواند عامل پیوند فرهنگ ایرانی اسلامی از گذشته به حال و انتقال این فرهنگ به نسل جوان شود.

مهرابی بیان داشت:با توجه به اینکه شهرستان نهاوند در طول تاریخ نقش مهمی در پرورش عالمان دینی و ملی داشته و در تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی موثر بوده است لذا معرفی این بزرگان که از سرمایه های معنوی جامعه هستند می تواند عامل مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشد .

مهرابی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع امسال در نظر است ازمقام علمی دو عالم ربانی ، آیت اله شیخ ˈعزیزاله علیمرادیانˈ و ˈآیت اله محمد ولی حیدریˈ که از بزرگان حوزه های علمیه بوده اند با حضور نخبگان حوزه های علمیه تجلیل به عمل آید.

وی افزود: با توجه به تجارب خوب و ارزنده این شهرستان تا کنون چندین همایش و کنگره ملی از جمله کنگره شیخˈمحمد نهاوندی ˈو شیخ علی اکبر نهاوندیˈ ،کنگره شیخ ˈابوالعباس نهاوندیˈوچندین کنگره دیگربا حضور شخصیتهای ملی و فرهنگی کشور برگزار شده که آثار و نتایج خوبی را در بر داشته است.

دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت عالمان فرزانه نهاوندی بیان داشت: با تشکیل این ستاد کار فراخوان مقاله در هشت محور با موضوعات بررسی آثار و زندگی نامه ،بررسی روند توسعه مذهبی و علمی نهاوند در سده اخیر، نقش عالمان دینی نهاوند در در هدایت فکری و فرهنگی مردمان غرب کشورو بررسی خطب و مواعظ هر دو عالم ربانی و دیگر موضوعات مرتبط صورت گرفته است .

وی اظهار کرد: صاحبان آثار می توانند مقالات خود را آنگونه که اعلام شده تا 15 مرداد به دبیرخاتنه کنگره ارسال تا مورد داوری کمیته داوران قرار گیرد.

مهرابی در پایان گفت: به منظور بالا بردن سطح کنگره علاوه بر دعوت از شخصیتهای علمی حوزه در نظر است از آیت الله نوری همدانی که با هر دو روحانی جلیل القدر مراودات داشته نیز دعوت به عمل آید.

قابل ذکر است که آیت اله شیخ ˈعزیزاله علیمرادیانˈ روحانی برجسته نهاوندی است که در سال 1325 هجری قمری در نهاوند متولد و تحصیلات مقدماتی حوزه را دراین شهر طی نموده و سپس عازم قم شده و در محضر اساتید بزرگواری چون حضرات آیات ˈمحمد رضا گلپایگانیˈ ،ˈحائری یزدی ˈموسس حوزه علمیه قم ،ˈخوانساریˈ ، اراکی ˈ و چندین تن دیگر از مراجع عظام تقلید کسب فیض نموده و به درجه اجتهاد نائل شده و پس از بازگشت به نهاوند مدرسه علمیه نهاوند را تاسیس و به عنوان امام جماعت سالها به هدایت مردم نهاوند مشغول بودند.

همچنین سالیانی را در حوزه علمیه نجف اشرف مشغول به تحصیل بوده اند و این عالم ربانی که مورد وثوق مردم نهاوند بود سرانجام در سال 1368 در نهاوند وفات نمود.

مرحوم شیخ محمد ولی حیدری نیز در سال 1278 هجری شمسی در خانواده مذهبی به دنیا آمد و پس از دوران نوجوانی برای ادامه تحصیل به قم رفت و در محضر بزرگانی چون حضرت آیت الله عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم وحضرت آیت الله بروجردی و حضرت آیت الله خوانساری به کسب علم پرداخت سپس در سال 1340 هجری قمری به نجف اشرف عزیمت کرد.

آیت اله محمد ولی حیدری پدر بزرگوار شهید آیت اله محمد علی حیدری از شهدای دفتر حزب جمهوری اسلامی و اولین امام جمعه نهاوند می باشد .

دیدگاه شما