تازه های سایت

کد مطلب: 15505
27. آذر 1392 - 8:57
رویارویی همکاران قدیمی، تقابل آسیایی‌ها در تبریز، سکونشینی سه سرمربی، نخستین تجربه سرمربیگری مجتبی تقوی در لیگ سیزدهم آنهم برابر مس کرمان، رقابت پیرترین و جوانترین مربی لیگ و برگزاری کم تماشاگرترین دربی ایران از اتفاقات مهم هفته نوزدهم است، هفته‌ای که 5 تیم شانس صدرنشینی در پایان دیدارهای این هفته را دارند.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل ازمهر، هفته نوزدهم از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور طی روزهای پایانی هفته جاری درحالی برگزار می‌شود که بازی‌های حساس و جذابی در این هفته انجام خواهد شد که به نوعی نبرد یاران قدیمی با همدیگر است. در این هفته صمد مرفاوی برابر امیر قلعه‌نویی قرار می‌گیرد، فیرات با دایی روبرو می‌شود، ابراهیم‌زاده به مصاف تیم پیشین خود نفت تهران می‌رود و مجتبی تقوی در بازگشت دوباره به لیگ، برابر مس کرمان قرار می‌گیرد، تیمی که با خاطره‌ای تلخ از آن جدا شد.

محرومیت علی دایی، پرویز مظلومی و منصور ابراهیم‌زاده هم از اتفاقات جالب این هفته است زیرا کمتر شاهد آن بودیم که در یک هفته لیگ، سه سرمربی از همراهی تیم خود محروم باشند. ضمن اینکه شاید دیدار تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان که نبرد دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است را بتوان یکی از مهمترین دیدارهای این هفته نامید، هفته‌ای که 5 تیم شانس صدرنشینی در پایان آن را دارند. در زیر نگاهی گذرا به این دیدارها می‌اندازیم.

فجرسپاسی شیراز - گسترش فولاد تبریز
دو شکست و یک تساوی، نتایج ضعیفی است که تیم فجر در نیم فصل دوم لیگ برتر بدست آورده و جزو دو تیم قعرنشین است. آنها که اسیر مشکلات مالی هستند، اگر بتوانند در این بازی خانگی به 3 امتیاز برسند، از این گرداب ناکامی نجات می‌یابند اما شکست یا مساوی ممکن است این تیم را به قعرجدول هم برساند. حریف شاگردان پیرترین مربی لیگ در این بازی، مردان جوانترین مربی لیگ یعنی رسول خطیبی هستند که پس از کسب تساوی ارزشمند در زمین سپاهان، در دومین بازی خارج از خانه خود هم به فکر رسیدن به امتیاز هستند تا از جمع تیم‌های نیمه پائینی جدول فاصله بگیرند. 

ذوب‌آهن اصفهان - مس کرمان
بازگشت مجتبی تقوی به لیگ برتر و قرار گرفتن مقابل تیمی که از آن خاطره خوشی ندارد، این مهمترین اتفاق بازی ذوب‌آهن با مس کرمان است. تقوی که روز دوشنبه جانشین لوکا بوناچیچ در تیم ذوب‌آهن شد، پیش از نخستین بازی فصل جاری لیگ برتر و به خاطر مشکلات حاشیه‌ای عطای مس را به لقایش بخشید و از این تیم جدا شد. حالا پس از 19 هفته او با تیم جدیدش برابر مس قرار می‌گیرد، آنهم در نبرد قعرنشینان که پیروزی در آن ارزش 6 امتیاز را دارد.

ذوب‌آهن که جایگاه خوبی در جدول رده‌بندی لیگ برتر ندارد، امیدوار است با شوک رخ داده در کادر فنی، در این بازی مهم و سرنوشت‌ساز به پیروزی رسیده و از  وضعیت بحرانی‌اش نجات یابد. مس هم پس از شکست خانگی 6 بر صفر در هفته گذشته، برای اعاده حیثیت و نجات از قعر جدول برای پیروزی به اصفهان می‌رود. در این شرایط باید دید تیم تقوی می‌تواند از بحران خارج شود و یا شاگردان مظلومی در این بازی که تساوی‌اش هیچ ارزشی ندارد، به آرامش می‌رسند، آنهم درحالیکه سرمربی این تیم از روی سکوها باید تماشاگر این بازی باشد.

استقلال صنعتی خوزستان - ملوان بندرانزلی
شاگردان ویسی در نیم فصل دوم نتایج خوبی بدست آورده‌اند، هر چند در دو بازی گذشته متوقف شده‌اند اما جایگاه خوبی در جدول رده‌بندی بدست آورده‌اند. آنها اگر بتوانند در این بازی خانگی به پیروزی برسند، حتی شانس قرار گرفتن در رده هفتم را خواهند داشت؛ به شرط شکست سایپا و پیروز نشدن داماش.

البته حریف آنها نیز ملوانی است که هر چند هفته پیش در خانه مغلوب راه‌آهن شد اما در 6 بازی گذشته 4 پیروزی بدست آورده و جزو تیم‌های نیمه بالای جدول است. ملوانی‌ها پس از تغییر کادر مدیریتی و آمدن محجوب بسیار امیدوارند رفع مشکلات مالی هم به کمک شرایط فنی‌شان آمده و در هفته‌های آینده نتایج بهتری کسب کنند. پیروزی در زمین آبی‌پوشان اهواز نتیجه بسیار خوب است اما ملوانی‌ها با کسب تساوی هم می‌توانند در نیمه بالای جدول بمانند و حتی در صورت ناکامی سایپا، به رده هفتم صعود کنند.

پرسپولیس - سایپا البرز
نخستین باخت لیگ سیزدهم را تیم سایپا به پرسپولیس تحمیل کرد، تیمی که هدایت آن برعهده انگین فیرات بوده و هست. این مربی که در سال‌های نه چندان دور همکار دایی در تیم ملی بوده، حالا پس از 15 هفته این مرتبه در ورزشگاه آزادی برابر هم صف آرایی کردند. در این بازی قطعا سرخپوشان تهرانی برای حفظ صدرنشینی و انتقام از تیم سایپا به چیزی به غیر از پیروزی در این بازی فکر نمی‌کنند. مردان دایی که هفته پیش به لطف پیروزی پرگل مقابل مس کرمان، توقف تراکتورسازی و نفت تهران و همچنین تفاضل گل بهتر به صدر جدول صعود کردند، برای حفظ این جایگاه و سقوط نکردن به رده‌های پائین‌تر حتی نباید در این بازی یک امتیاز هم از دست بدهند.

در نقطه مقابل اما سایپایی قرار دارد که در نیم فصل دوم عملکرد خوبی نداشته و برای اینکه بتواند جایگاه هفتم را حفظ و یا ارتقاء دهد برای پیروزی در یکی از مهمترین دیدارهای روز نخست هفته سیزدهم به میدان می‌آید. حال باید دید پرسپولیس موفق به شکست سایپا و حفظ صدرنشینی می‌شود و یا سایپا بار دیگر سدی محکم مقابل شاگردان دایی خواهد بود، آنهم در روزی که علی دایی محروم است و باید از روی سکوها نظاره‌گر عملکرد تیمش باشد.

داماش گیلان - فولاد خوزستان
بحران مدیریتی و مشکلات مالی بیش از پیش داماشی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. آنهایی که هفته پیش توانستند در تهران نفت یکی از مدعیان قهرمانی را متوقف کنند، در این هفته کار سخت‌تری را مقابل فولاد خوزستان پیش رو دارند. داماشی‌ها اگر هم در این بازی پیروز شوند، شاید تا رده هفتم بالا بیایند اما همچنان اسیر بحران‌های مالی و مدیریتی خواهند بود، مگر اینکه شرکت یا فرد متمول برای رفع مشکلات مالی این تیم پا پیش گذاشته و آنها را از این وضعیت بحرانی نجات دهد.

فولادی‌ها هم که پس از شش هفته موفق شدند در هفته پیش طعم پیروزی را در خانه بچشند، برای اینکه جایگاهی بهتر از رتبه پنجم برای خود بدست آورده و به صدرجدول نزدیک شوند، باید در یک روز بسیار سخت در ورزشگاه عضدی رشت به پیروزی برسند. نتیجه‌ای که برای شاگردان حسین فرکی اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و شرایطشان را بهتر از گذشته خواهد کرد. این تیم که نماینده ایران در آسیا است، نیاز دارد تا آغاز آن مسابقات نتایج بهتری را در بازی‌های داخلی کسب کند تا با روحیه و توان مضاعف در آن جام معتبر به میدان برود.

راه‌آهن سورینت - نفت تهران
پیروزی ارزشمند در زمین ملوان اتفاق بسیار مثبتی برای سورینتی‌ها و مربیان‌شان بود. آنها که به لطف این پیروزی و شکست صبا، تنها تیم پائین جدول بودند که در هفته هجدهم یک پله صعود کردند، در این هفته کار بسیار سختی را مقابل نفت در خانه پیش رو دارند. این بازی که دربی غرب تهرانی‌ها یا اکباتانی‌ها هم نامیده می‌شود، برای هر دو تیم بسیار مهم است زیرا تیم راه‌آهن می‌خواهد با رسیدن به پیروزی در این بازی خودش را به تیم های میانه جدول نزدیک کند و از قعر جدول فاصله بگیرد و نفتی‌ها هم برای بدست آوردن شانس صدرنشینی، نباید در این بازی حتی یک امتیاز را هم از دست بدهند.

شاگردان گل‌محمدی که هفته پیش به خاطر ناکامی خانگی مقابل داماش در خانه به رده سوم سقوط کردند، برای اینکه در پایان دیدارهای این هفته باز هم روند نزولی را در پیش نگیرند، در کم تماشاگرترین دربی ایران مجبور به پیروزی مقابل راه‌آهن هستند، نتیجه‌ای که ممکن است در صورت ناکامی پرسپولیس و تراکتورسازی، این تیم را بالاخره به صدر جدول لیگ برتر برساند.

تراکتورسازی تبریز - سپاهان اصفهان
یک اشتباه در زمین برفی تبریز عمر صدرنشینی شاگردان جلالی را به تنها دو هفته رساند. تراکتوری‌ها که هفته پیش در ثانیه‌های پایانی پیروزی را با تساوی برابر ذوب‌آهن عوض کردند و صدرجدول را به خاطر تفاضل گل کمتر به مردان علی دایی تقدیم کردند، برای اینکه مجددا شانس صدرنشینی را به دست آورند، باید موفق‌ترین تیم 10 سال اخیر لیگ را در خانه‌اش شکست دهد. هرچند سپاهانی‌ها در لیگ امسال انتظارات را برآورده نکرده‌اند اما باز هم کار مردان جلالی برای شکست دادن این تیم در تبریز سخت است. تراکتوری‌ها اگر این سه امتیاز ارزشمند به دست آورند، حداقل جایگاه فعلی را حفظ و در بهترین شرایط به صدر جدول خواهند رسید.

همانطور که اشاره شد سپاهانی‌ها در این فصل انتظارات را برآورده نکردند و بعد از پیروزی در دربی اصفهان آن هم در هفته یازدهم لیگ 7 هفته است که در حسرت پیروزی قرار دارند. آنها اگر در این بازی هم موفق به کسب پیروزی نشوند، فاصله بسیاری با صدرنشینان خواهند گرفت و برای جبران این اختلاف کار سختی را با توجه به برنامه‌های پیش روی لیگ پیش رو خواهند داشت.

در جدال نمایندگان ایران در آسیا قطعا تساوی به درد هیچ کدام از دو تیم نخواهد خورد و تنها باعث خوشحالی سایر مدعیان خواهد شد. همچنین نتیجه مساوی سپاهان را در رده ششم نگه می‌دارد اما ممکن است باعث سقوط 4 پله‌ای تراکتورسازی در جدول شود.

صبای قم - استقلال تهران
صمد مرفاوی و رضا عنایتی به استقلال امیر قلعه‌نویی رسیدند؛ این مهمترین و جالب‌ترین اتفاق حاشیه‌ای بازی حساس قم است. اما از بعد فنی صبایی‌ها که در سه بازی گذشته با هدایت مرفاوی سه شکست را تجربه کرده و بدترین تیم نیم فصل دوم بوده‌اند، در یک روز سخت باید مقابل استقلال جبران مافات کنند. این سه امتیاز صبایی‌ها را هم از لحاظ جدولی و هم از لحاظ روحی - روانی به شرایط مطلوبی می‌رساند و به این تیم و مربی‌اش یعنی مرفاوی کمک می‌کند با شرایط بهتری لیگ را ادامه دهند.

از سویی دیگر استقلال تهران هرچند هفته پیش برابر فجرسپاسی در خانه پیروز شد اما هنوز نتوانسته انتظارات هوادارانش را برآورده کند. قطعا مشکلات مالی یکی از بزرگترین دردسرهای تیم قلعه‌نویی است زیرا آرامش فکری را از بازیکنان این تیم سلب کرده است تا آنها نتوانند آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی در مسابقات داشته باشند. استقلال اگر در قم پیروز شود، شانس این را دارد با کسب جایگاهی بهتر از چهارمی هفته نوزدهم را به پایان برساند اما از دست دادن امتیاز باعث سقوط آنها و قرار گرفتن در معرض انتقادات بیشتر می‌شود.

در این بازی نبرد رحمتی با عنایتی هم اتفاق جذابی است، حال باید دید یکی از آقای گل‌های لیگ سیزدهم در این بازی موفق به نجات تیمش می‌شود و یا یکی از بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال ایران، مانع از ناکامی تیم خود و بحرانی شدن شرایط استقلال خواهد شد.

برنامه کامل دیدارهای هفته نوزدهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - 28/09/92
* فجرسپاسی شیراز - گسترش فولاد تبریز، ساعت 15، ورزشگاه حافظیه شیراز
* ذوب‌آهن اصفهان - مس کرمان، ساعت 15، ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
* استقلال صنعتی خوزستان - ملوان بندرانزلی، ساعت ورزشگاه تختی اهواز
* پرسپولیس - سایپا البرز، ساعت 16:20، ورزشگاه آزادی تهران

جمعه - 29/09/92
* داماش گیلان - فولاد خوزستان، ساعت 15، ورزشگاه عضدی رشت
* راه‌آهن سورینت - نفت تهران، ساعت 15، ورزشگاه تختی تهران
* تراکتورسازی تبریز - سپاهان اصفهان، ساعت ورزشگاه یادگار امام تبریز
* صبای قم - استقلال تهران، ساعت 15، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

جدول گلزنان لیگ برتر:
8 گل: کريم انصاری‌فرد (تراکتورسازی تبریز) و رضا عنايتی (صبای قم)

7 گل: لوسيانو پريرا (فولاد خوزستان)،  سجاد شهباززاده (سايپا البرز) و سيدجلال رافخايی (ملوان بندرانزلی)

6 گل: رضا نوروزی (نفت تهران) و مهدی رجب‌زاده (ذوب‌آهن اصفهان)

5 گل: محمدرضا خلعتبری و سیدمهدی سیدصالحی (پرسپوليس)، محمد غلامی (سپاهان)، مهرداد بايرامی (گسترش فولاد)، ميلاد ميداوودی (صنعتی خوزستان)، لوسيانو ادينهو (مس کرمان)، امين متوسل‌زاده (داماش گيلان) و بختيار رحمانی (فولاد خوزستان)

4 گل: سعيد دقيقی (تراکتورسازی تبریز)، جابر انصاری (گسترش فولاد)، فريد بهزادی کريمی (صبای قم)، مسعود حسن زاده(داماش گيلان)، روح‌الله سيف‌اللهی (داماش گيلان) و فرهاد مجيدی (استقلال)

جدول رده‌بندی لیگ برتر

  نام تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
1 پرسپولیس 18 10 4 4 21 8 13+ 33(1-)
2 تراکتورسازی تبریز 18 9 7 2 16 11 5+ 33(1-)
3 نفت تهران 18 9 6 3 24 15 9+ 33
4 استقلال 18 9 6 3 21 14 7+ 32(1-)
5 فولادخوزستان 18 9 5 4 24 19 5+ 32
6 سپاهان اصفهان 18 6 9 3 17 11 6+ 27
7 سایپا البرز 18 6 7 5 15 16 1- 25
8 ملوان بندرانزلی 18 7 4 7 21 19 2+ 24(1-)
9 داماش گیلان 18 5 8 4 21 21 - 22(1-)
10 صنعتی خوزستان 18 5 7 6 20 23 3- 22
11 گسترش فولاد 18 4 7 7 19 21 2- 19
12 راه‌آهن سورینت 18 4 5 9 15 20 5- 17
13 صبای قم 18 4 4 10 20 26 6- 16
14 ذوب‌آهن اصفهان 18 3 6 9 16 27 11- 15
15 فجرسپاسی 18 3 5 10 11 24 13- 14
16 مس کرمان 18 1 10 7 13 25 12- 13

* این جدول، طبق جدول سازمان لیگ تنظیم شده است

دیدگاه شما