تازه های سایت

کد مطلب: 15364
23. آذر 1392 - 9:18

20130319143218_jldmdsm0tvvt3t550tqxgm45

تولیت آستان مقدس امام زاده محمد نهاوند گفت: مراحل اجرایی پخت بزرگترین سمنوی نذری جهان اسلام که سومین سال متوالی است در نهاوند انجام می شود از امروزبا ریختن سبزه های گندم آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حجت الاسلام  گودرز سیفی روز جمعه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها و جراید نهاوند درسالن اجتماعات این آستانه افزود: مراسم سمنو پزان که یکی از سنتهای اسلامی و برای احیای نام اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت رقیه(س) صورت می گیرد مدت سه سال است که در سطح وسیعی در نهاوند برگزار می شود.

وی افزود: سال گذشته با مدیریت این تولیت و مشارکت مردم و خیرین شهرستان نزدیک به سه تن سمنو پخته شد و بین مردم توزیع شد که در برگزاری این مراسم 100 نفراز مردم و خیرین همکاری داشتند .

وی افزود: امسال طبق برنامه ریزیهایی که از سوی هیات امنا آستانه مقدس به عمل آمده مقدمات پخت هشت تن سمنو در دستور کار قرار گرفته و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده که با توجه به بی سابقه بودن آن در کشور به عنوان بزرگترین سمنوی نذری جهان اسلام به شمار می رود.

وی در ارتباط با فراهم شدن شرایط لازم برای پخت این نذری افزود: پخت سمنو یکی از سخت ترین و زمان بر ترین نذریها است که تا قبل از طبخ آن باید چندین مرحله طی شود.

وی افزود: اولین مرحله از پخت این نذری بزرگ از امروز با ریختن سبزه های گندم آغاز شد که در این مرحله 800 کیلو گندم در سبدهای بزرگ ریخته می شوند تا پس از جوانه زدن آنها کار آب گیری آنها انجام شود .

حجت الاسلام ˈسیفیˈ : افزود: برای پخت این نذری 300 تا 350 میلیون ریال برآورد شده که با رایزنیهای به عمل آمده این مبلغ توسط خیرین و نذورات مردمی تامین خواهد شد .

وی گفت: برای پخت این سمنو 60 دیگ و پاتیل بزرگ در نظر گرفته شده که در پنج مسجد شامل مسجد دوخواهران ،شهرگیان ،حسینیه فاطمه الزهرا،هیات سادات و امام زاده محمد نهاوند طبخ می شوند .

وی افزود: در مراسم سمنو پزان 300 نفر به عنوان کارگر و آشپز فعالیت می نمایند و 200 نفر نیز در کار توزیع سمنوها که در بسته های یک بار مصرف قرار می گیرند مشارکت می کنند .

وی به سابقه پخت سمنو در سطح کشور اشاره کرد وافزود: سال گذشته در شهر اصفهان پنج تن سمنو پخت شد اما امسال در نهاوند هشت تن سمنو پخت می شود که آنچه این نذری را از موارد مشابه متمایز می سازد ختم 114 میلیون صلوات به همراه 300 هزار قرائت سوره حمد می باشد.

دیدگاه شما