تازه های سایت

کد مطلب: 14317
16. آبان 1392 - 8:45
رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال در سخنرانی خود برای همایش علم و فوتبال دلایل حضورش در ایران را به دو اتفاق مهم مربوط دانست. سپ بلاتر همچنین به فلسفه فوتبال اشاره کرد و گفت: فوتبال فقط یک ورزش نیست بلکه عاملی برای نزدیک انسانهاست که باعث می‌شود افراد در هر کجای دنیا که هستند احساس نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر ، سپ بلاتر در افتتاحیه همایش علم و فوتبال در سخنرانی خود گفت: دوستان عزیز؛ خانم ها و آقایان؛ باعث افتخار بنده هست که اشما را در دومین کنگره بین اللملی فوتبال در تهران می بینم. وقتی که به این اتاق وارد شدم سوالی که خبرنگاران از من پرسیدند این بود که علت حضور شما در ایران چه بود؟ که من اینطور پاسخ دادم که اول از همه می خواستم به درخواست فوتبال ایران پاسخ بدهم که در دو سال گذشته این دعوت صورت گرفت توسط جناب آقای کفاشیان. دوست داشتم همیشه این دعوت را قبول کنم و هیچ دلیلی پیدا نکردم که دو اتفاق بسیار مهم در ایران افتاد و باعث شد مردم به خیابان ها بریزند و شادی کنند. اول اینکه انتخابات ریاست جمهور ایران برگزار شد و حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد که به ایشان تبریک می گویم و دوم صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی برزیل.

فراموش نکنید که تیم ملی فوتبال ایران سه بار در جام جهانی 1978 آرژانتین ، 1998 فرانسه - که شاهد آن بازی معروف (دیدار با آمریکا) بودیم که اگر اشتباه نکنم آن بازی در لیون برگزار شد و با پیروزی ایران همراه بود.

خانم ها و آقایان بیاید به نتایج تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل خوش بین باشیم. تیم ملی سفیر شما در برزیل است. هیچ رویدادی نیست که بتواند توجه دنیا را جمع کند. پس بازیکنان شما سفرای شما هستند که با پرچم سه رنگ ایران بازی می کنند و سرود ملی ایران را زمزمه می کنند. پس اگر به این شکل به فوتبال نگاه کنیم متوجه می شیوم که فوتبال بیش از یک ورزش و یک بازی هست و می تواند از یک بعد سیاسی هم به فوتبال نگریسته شود.

اجازه بدهید تشکر کنم از سخنان صمیمانه آقای سجادی و خوش آمدگویی ایشان به رئیس فیفا و آسیا. جناب آقای شیخ سلمان عضو هیات رئیسه فیفا هم که رئیس آسیاست در اینجا حضور دارد و الان خانم مویداد در سالن هستند که نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو هیات رئیسه فیفاست که اهمیت ما به فوتبال زنان را نشان می‌دهد.

بگذارید به موضوع علم و فوتبال برگردیم. همانطور که گفتم فوتبال بیش از یک ورزش و بیش از ضربه زدن به توپ هست. ما بیش از 209 عضو داریم و بیش از 300 میلیون عضو فعال در دنیا هستیم و شما با کشوری بیش از 75 میلیون جمعیت مطمئنا جمعیت فوتبالدوست زیادی دارید که عضو خانواده فوتبال هستند و جالب اینکه بدانید بیش از 1.2 میلیارد نفر مستقیم و غیر مستقیم با فوتبال در ارتباط هستند.

همانطور که می‌دانید بیش از دو سوم جمعیت 7 میلیاردی جهان در آسیا هستند که این پتانسیل این قاره را نشان می‌دهد. قطعا فوتبال از جنبه سیاسی می‌شود به عنوان یک تحصیل نگریسته شود. این یک بازی گروهی و تقویت روح است. در فوتبال یاد می گیرید چطور ببرید و یا ببازید.

به یک موضوع مهمتر اشاره می کنم؛ وقتی که فوتبال انجام می شود ما دوست داریم تک تک افراد دنیا فوتبال را حس کنند. درام و تراژدی فوتبال را حتی زمانی که به پنالتی کشیده می شود و تمام این احساسات گرد هم می آیند. این جنبه از فوتبال به ما نشان داده می شود که امید داشتن اصول کار ماست. امروز می بریم و فردا می بازیم و اگر باختیم یاد می گیریم که 10 روز بعد ببریم. همیشه باید سعی کنیم به پیروزی برسیم و این موضع امید هست که فوتبال به ما آموخته است.

در زندگی اجتماعی شما می‌تواند این درس کاربرد داشته باشد. این درس آنقدر وسیع هست که شاید به راحتی نشود در موردش توضیح داد. فوتبال الان به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده است در دنیا. وقتی در مورد این جمعیت 300 میلیونی یا بیشتر صحبت می کنیم باید توجه به سلامت بازیکنان نیز باشد که این توسط دکترها و متخصصان علم پزشکی به دست می آید که سلامت این 300 میلیون بازیکن را چطور تضمین کنند.

فلسفه ای که در فوتبال وجود دارد این است که در فوتبال شما یک هدف برای خودتان تعریف کنید. ولی این گل منظور فقط گل زدن نیست بلکه هدفی است که برای خودمان تعریف می کنیم. در فوتبال شما یاد می گیرد در زندگی چطور هدف داشته باشید. در فوتبال باید توپ را به گل تبدیل کنید اما فسلفه فوتبال خیلی بیشتر از اینهاست. اینکه شما به عنوان یک انسان باید یاد بگیرید که فوتبال فراتر از ورزش کردن و گل زدن است.

این خیلی راحت است که همه فوتبال بازی کنند. هر ورزشی این طور نیست. هر بچه ای می تواند به توپ ضربه بزند و حرکت ورزشی داشته باشد. ما می توانیم از قسمت های مختلف بدنمان استفاده کنیم برای خوب بازی کردن. از دست ها و سر استفاده کنیم. من می توانم حتی بگویم بچه هایی که هنوز به دنیا نیامده اند می تواند یک توپ را شوت کند و فوتبال بازی کند. وقتی در مورد فلسفه فوتبال صحبت می کنیم. باید توضیح بدهیم که فلسفه فوتبال چه هست که باعث می شود از روستاها و شهرها و دهکده ها همه برای جام جهانی گرد هم بیایند. یک فیلسوف در این مورد گفته بود اگر در فوتبال توپی وجود نداشت بازی اش خیلی راحت تر بود اما آن توپ نشان دهنده جهانی است که داریم در آن زندگی می کنیم.

بازی ما محدویتی دارد. یک بعد فرهنگی دارد. برخلاف آنچه در گذشته فکر می شد الان فوتبال به عاملی تبدیل شده برای استفاده بهینه و توانایی های شما. من از شما می خواهم به این بعد فوتبال هم توجه کنید. ما هفته گذشته صد و پنجاهمین سالگرد فیفا را جشن گرفتیم و آنجا بود که سازمان بازی ها شکل گرفت و تبدیل به بخشی از تاریخ شد. تمام فرهنگ ها از مصر گرفته تا اروپا و در جاهای مختلف. اگر شما به آمریکای جنوبی هم بروید در تمام فرهنگ ها یک توپ بوده که با آن بازی می شد و بعد یکسری انسان هوشمندتر در انگلیس آن بازی و توپ را تبدیل کردند به فوتبال امروز.

من می توانم ساعت ها در مورد فلسفه فوتبال صحبت کنم. آنچه مهم است اینکه این ورزش در حال پیشرفت است و انسان ها را به هم متصل می کند و پل ها را می سازد. اینها تنها مثال های کوچکی هستند. دیروز در زوریخ جلسه ای داشتیم با نماینده قبرس. همانطور که می دانید قبرس کشوری است که از نظر سیاسی منزوی است. ما شش سال بود که داشتیم کار می کردیم در قبرس تا یک ارگان ورزشی ایجاد کنیم که بتواند در آن جزیره فوتبال را برگزار کند.

همانطور که گفتم فوتبال مردم را به هم نزدیک می کند. این دارایی واقعی فوتبال است و این می تواند همه جا در ایران و همه جای دنیا اتفاق بیفتد. مثل چیزی که در ایران بود. اول صعود به جام جهانی و بعد صعود به مراحل بعدی. در فوتبال یاد می گیریم کسانی که ریسک نکنند شانس موفقیت ندارند. یعنی شما اگر ریسک کنید درست است که احتمال باخت وجود دارد اما در این صورت یاد می گیرید که امیدوار باشید به آینده.

بسیار خوشحالم که در اینجا هستم و با شما صحبت می کنم. از طرف خانواده بزرگ فوتبال صمیمانه تبریک می گویم به کسانی که این همایش را برگزار کردند و آرزوی موفقیت می کنم برای این همایش و برای ایران.

دیدگاه شما