تازه های سایت

کد مطلب: 13192
30. شهريور 1392 - 9:19
پایگاه خبری گرو : فرماندار نهاوند گفت : مجهزترین واحد ذرت‌ خشک‌کنی استان همدان در نهاوند به بهره برداری رسید
افتتاح مجهزترین واحد ذرت‌ خشک‌کنی استان همدان در نهاوند

به گزارش پایگاه خبری گرو، مجتبی مولوی  در مراسم آغاز به کار مجهزترین واحد ذرت‌ خشک‌کنی استان همدان در شهر فیروزان شهرستان نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند به عنوان قطب کشاورزی و دامداری در استان همدان مطرح است.

وی افزود: نهاوند در تولید بیش از 14 نوع محصول کشاورزی حائز رتبه برتر استان و در چهار محصول نیز رتبه نخست کشور را دارد که حفظ این موقعیت‌ها می‌تواند در راستای توسعه همه‌جانبه نهاوند نقش اثرگذاری داشته باشد.

فرماندار نهاوند با بیان اینکه در شهرستان نهاوند بالاترین میزان کلزا، گشنیز، بچه ماهی چشم‌زده و آفتابگردان تولید می‌شود، گفت: وجود صنایع تبدیلی و کارخانجات تولیدی و فرآوری می‌تواند نهاوند را به قطب کشاورزی و دامداری در کشور تبدیل کند.

وی با اشاره به آغاز به کار واحد ذرت خشک‌کنی در بخش خزل به مرکزیت شهر فیروزان نهاوند بیان داشت: این واحد که توسط بخش خصوصی احداث شده بیش از 500 میلیون تومان هزینه داشته که برای 20 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

مولوی یادآور شد: نهاوند به لحاظ وجود بیش از 3 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت محصول ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای نیازمند ایجاد چنین واحدهایی برای رفاه حال کشاورزان است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از 3 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای امسال بیش از 50 هزار تن ذرت تولید شود که علاوه بر مصرف شهرستان بیش از 90 درصد آن به استان‌های همجوار صادر شود.

فرماندار نهاوند با اشاره به ضرورت ایجاد واحد ذرت‌ خشک‌کنی در نهاوند ابراز داشت:‌ در سال‌های گذشته کشاورزان مجبور بودند ذرت تولید شده را که نمناک بود در مسیر جاده‌ها و خیابان‌های آسفالت شده مقابل نور آفتاب پهن کنند که باعث بروز مشکلاتی برای دیگر اهالی و به ویژه تردد رانندگان در ساعات شب شده بود.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با مراکز خدمات جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها، مراکز بهداشتی، اداره راه و شهرسازی و نیروی انتظامی برای ممانعت از پهن کردن ذرت تولید شده توسط کشاورزان در مجاورت جاده‌ها و خیابان‌ها تصریح کرد:‌ بهترین روش برای این امر استفاده از واحد ذرت خشک‌کنی است که با حداقل هزینه نسبت به خشک کردن ذرت تولیدی کشاورزان اقدام می‌کند.

گفتنی است بیشترین سطح زیر کشت ذرت استان همدان در نهاوند است که فصل برداشت آن از ابتدای مهر ماه شروع و تا 40 روز ادامه دارد./فارس

دیدگاه شما