تازه های سایت

کد مطلب: 11680
30. تير 1392 - 8:47
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به روش‌های نادرست دولت نهم و دهم در عرصه سیاست خارجی که برای کشور هزینه‌ساز بود، تصریح کرد: رویکرد سیاست خارجی روحانی تبدیل هزینه‌ به فرصت است.

به گزارش پایگاه خبری گرو ،مهدی سنایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت حسن روحانی باید تغییر در رویکرد سیاست خارجی باشد، تصریح کرد: اکثریت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دو مبحث اقتصاد و سیاست خارجی مخرج مشترک داشتند و خواهان تغییر در این دو عرصه بودند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکثریت نامزد‌های انتخابات اعتقاد داشتند که روش پیگیری اهداف و مطالبات ایران در عرصه سیاست خارجی صحیح نیست و باید تغییرات در خط‌ مشی دیپلماسی کشور ایجاد شود.

سنایی، تاکید کرد: هر دولت و دستگاه سیاست خارجی باید ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی، قانون اساسی، سند چشم‌انداز و اسناد بالا‌دستی را تعقیب کند اما اختلاف در روش است که سیاست خارجی یک دولت را موفق و سیاست خارجی دولت دیگر را ناموفق جلوه می‌دهد.

نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه سیاست خارجی دولت نهم و دهم با روش‌های هزینه‌ساز پیگیری شد، گفت: طرح مباحث غیر ضروری و حاشیه‌ای، افزایش ادبیات تند و تهدید‌آمیز در منطقه و جهان، بهره‌گیری اندک از فرصت‌های موجود در عرصه سیاست خارجی و بعضا استفاده از افراد غیر مجرب و غیر کارشناس، اتحاد رقبا و مخالفان جمهوری اسلامی را به دنبال شد و منجر به افزایش هزینه برای کشور در طول ۸ سال گذشته شد.

گفتمان مقاومت در سیاست خارجی با ادبیات تند محقق نمی‌شود

سنایی افزود: گفتمان سیاست خارجی دولت نهم و دهم به گفتمان مقاومت تعبیر می‌شد این در حالی است که مقاومت در جهان امروز امری پیچیده است و با درگیر شدن و حمله کردن به دیگر کشورها حاصل نمی‌شود بلکه گفتمان مقاومت به این معنا است که با تکیه بر اصول و ارزش‌های خود، جایگاه کشور را در عرصه بین‌الملل ارتقا داد و به بازی برد- برد در سیاست خارجی نائل آمد.

وی، تصریح کرد: شعارهای حسن روحانی در عرصه سیاست خارجی مبین این است که ایشان در نظر دارد تا روش‌های فرصت‌ساز را جایگزین روش‌های هزینه‌ساز در حوزه دیپلماسی کند تا در حوزه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کنیم.

نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: در عرصه سیاست خارجی باید از افراط‌گرایی پرهیز کرد و دانست که آرمان‌گرایی در این عرصه به معنای فحاشی و حمله به دیگران نیست و عمل‌گرایی نیز به معنای وادادگی نیست و بر این اساس تلفیقی از آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در سیاست خارجی ایجاد کرد و دولت روحانی باید این رویکرد فرصت‌ساز را جایگزین رویکرد هزینه‌ساز کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه با روی کار آمدن حسن روحانی، گفتمان سیاست خارجی قطعا تغییر خواهد کرد و بازی برد- برد پیش می‌رود و به سمت بهبود روابط و ارتقا جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل پیش خواهد رفت، تصریح کرد: با پیشه‌کردن رویکرد منطقی و واقع‌گرا در سیاست خارجی ضمن تقویت اهداف و آرمان‌های انقلاب و نظام در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش توان ملی و ظرفیت اقتصاد ملی و افزایش دوستان و متحدان جمهوری اسلامی ایران حاصل خواهد شد./ایسنا

دیدگاه شما