تازه های سایت

کد مطلب: 11492
22. تير 1392 - 9:05
خبرگزاری فارس: آغاز برداشت خوشه‌های زرین گندم از مزارع کشاورزی نهاوند

به گزارش پایگاه خبری گرو ،احد ظفری گفت: شهرستان نهاوند به لحاظ وجود سراب‌های پر آب و خروشان همواره از دشت‌ها و اراضی حاصلخیز کشاورزی برخوردار است.

وی از افزایش سطح زیر کشت گندم و جو آبی و دیم طی سال جاری در نهاوند خبر داد و افزود: امسال بیش از 36 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان به کشت محصولات گندم و جو آبی و دیم اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2 هزار هکتار افزایش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند تصریح کرد: گندم تولیدی نهاوند به لحاظ نظارت مستمر کارشناسان کشاورزی به ویژه مهندسان ناظر مزرعه و مبارزه به موقع با آفت‌های نباتی و علف‌های هرز در اراضی این شهرستان در سطح استان به عنوان گندم با کیفیت و مرغوبیت بالا است.

وی ابراز داشت: با تلاش مهندسان ناظر، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و همکاری کشاورزان با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی امسال گندم شهرستان نهاوند بدون هیچ گونه آفت و بیماری از جمله بیماری گل زرد و خوشه زرد جزو محصولات با کیفیت و مرغوبیت بالا شناخته شده است.

ظفری یادآور شد: از 36 هزار هکتار سطح زیرکشت گندم و جو آبی و دیم در نهاوند 25 هزار هکتار به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار گندم 2 تن تا 2 تن و 200 کیلوگرم گندم با مرغوبیت مناسب و در مجموع بیش از 52 هزار تن گندم تولید شود.

وی با اشاره به ایجاد مراکز خرید تضمینی برای رفاه حال کشاورزان در 10 منطقه شهری و روستایی نهاوند بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد گندم تولیدی در اراضی بخش خزل این شهرستان تولید می‌شود، بنابراین هفت مرکز خرید در روستاهای مختلف این بخش و سه مرکز خرید نیز در مرکز شهر فیروزان، گیان و برزول ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند قیمت تضمینی خرید گندم در نهاوند را به ازای هر کیلو 750 تومان ذکر کرد و افزود: قیمت گندم تحویل شده نقداً و سریع به کشاورز پرداخت می‌شود.

وی از فعالیت 70 دستگاه کمباین برای برداشت این محصول در نهاوند خبر داد و تصریح کرد: ‌50 دستگاه متعلق به شهرستان نهاوند و 20 دستگاه نیز از استان‌های هم‌جوار برای برداشت اصولی و سریع تأمین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

برداشت گندم از اواسط تیر ماه آغاز و تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد./فارس

دیدگاه شما