تازه های سایت

کد مطلب: 10638
12. خرداد 1392 - 9:17
از مهمترین اخبار انتخاباتی امروز می‌توان به تعطیلی ستادهای مشایی و تحریم تصویری انتخابات در رسانه دولت همچنین کاندیداهای برتر در نظرسنجی هفته اول تبلیغات اشاره کرد.

 

 

به گزارش  پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری مهر، کمتر از دوهفته تا یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و این در حالی است که اخبار موثق و غیر موثق حول این انتخابات و کاندیداهای احتمالی آن هر روز در رسانه های کشور منتشر می شود. خبرگزاری مهر برخی از مهمترین این اخبار را به صورت روزانه منتشر می کند.

 

سه ماه قبل هاشمی به فقهای شورای نگهبان چه گفته بود

 

مشرق : هاشمی رفسنجانی اخیرا در دیدار یکی از مسوولان گفته است از اینکه به خاطر کهولت سن مرا رد کردند ناراحت نیستم. من خودم دو سه ماه قبل در دیدار فقهای عضو شورای نگهبان که در جلسه مجمع تشخیص شرکت می کنند گفته بودم من 80 سال سن دارم و بر خود حرام می دانم که وارد این کار بزرگ شوم. هاشمی در این دیدار گفته حتما در مراسم سالگرد ارتحال امام شرکت خواهد کرد.

 

کاندیداهای برتر در نظر سنجی هفته اول

 

مشرق : در هفته اول تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری نتایج نظرسنجی چند مرکز معتبر نظرسنجی نشان داد رقابت اصلی میان قالیباف، ولایتی و جلیلی بوده است. در هفته جاری که برنامه تبلیغاتی نامزدها به ویژه مناظره های تلویزیونی و نمایش فیلم های تبلیغاتی کلید می خورد پیش بینی می شود تغییرات قابل توجهی در اعداد و ارقام نظر سنجی ها به وجود آید.

 

گاردین هم ادعای حسن روحانی را رد کرد

 

جهان : روزنامه گاردین چاپ انگلیس که در مقاله‌ای به بررسی وضع نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری پرداخته است از فعالیت‌های هسته‌ای حسن روحانی طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ پرده برداشت.

 

گاردین در این مقاله همه نامزدهای ریاست‌جمهوری را بی‌برنامه خوانده است و ۵ نامزد اصولگرا را نزدیک به رهبری می‌‌داند و می‌‌آورد: از این 8 نامزد، ۵ نفر اصولگرا و نزدیک به رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای هستند.

روزنامه انگلیسی گاردین در بند دیگر مقاله کوتاه خود از حسن روحانی به‌عنوان اصلاح‌طلب‌ترین نامزد این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نام می‌‌برد و در اعترافی جالب، یادآور می‌‌شود وی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ تعلیق کرده است: در میان 3 نامزد باقی‌‌مانده فردی‌ که شاید تمایلات اصلاح‌طلبانه داشته باشد، حسن روحانی‌ است. او مذاکره‌کننده ارشد ایران در سال‌های‌ ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بود که در آن زمان غنی‌‌سازی‌ اورانیوم را تعلیق کرد. در آن برهه، ایران بیش از هميشه، از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ به توافق هسته‌ای‌ نزدیک شد اما روحانی‌ در داخل شدیدا با انتقاد روبه‌رو شد و او را متهم به فداکردن منافع کشور کردند.

 

سیاست خارجی کدام کاندیدا به غرب نزدیک‌تر است؟

 

مشرق : روزنامه واشنگتن پست با اشاره به  دیدگاه سیاست خارجی نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو ، نوشت : بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که پافشاری سعید جلیلی بر موضوع مقاومت در سیاست خارجی و مذاکرات اتمی، سبب آسیب دیدن شانس پیروزی وی در انتخابات آتی خواهد شد.

 

در ادامه این گزارش آمده : دیدگاه حسن روحانی، مذاکره کننده پیشین اتمی، که منعطف‌تر و مورد قبول جامعه ایرانی است . نویسنده این تحلیل یادآور می شود که حسن روحانی چندی پیش در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود که "نه با غرب دعوا داریم و نه در مقابل آن‌ها تسلیم می شویم. بلکه راه سومی در پیش می گیریم و آن اینکه براساس منافع ملی خود با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد."

واشنگتن پست از علی­‌اکبر ولایتی هم به عنوان نامزدی یاد می‌کند که قادر به ترمیم روابط ایران و غرب است .

 

رایزنی با عارف برای کناره‌گیری به نفع روحانی

 

فارس:  محمد محمدرضایی نماینده اسبق اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی از رایزنی خود و ستاد مشترک اقوام ایرانی با عارف برای کناره‌گیری وی به نفع روحانی خبر داد و گفت: نقطه مثبت کارنامه آقای روحانی که به عنوان ویژگی برجسته دوران اصلاحات از آن یاد می‌کنیم حاصل کار مشترک ایشان با آقای خاتمی است.

وی به برنامه‌های محمدرضا عارف در حوزه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: آقای عارف برنامه‌های خوبی ارائه دادند که مورد پسند ما نیز است اما باید این واقعیت را پذیرفت که ساختار قدرت در ایران به گونه‌ای است که آقای روحانی بهتر می‌تواند اهداف اصلاح‌طلبان را به پیش ببرد.

 

واکنش جلیلی به انتسابش به جریان انحرافی

 

تسنیم : سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در خصوص انتسابش به جریان انحرافی اظهار داشت: ما هرگونه انحراف از ولایت فقیه را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی پیشتر در جمع نمایندگان مجلس نیز در این باره گفته بود: از هر انحرافی به شدت پرهیز می‌کنیم و نمی‌توانیم بپذیریم افرادی در حکومت از آنچه که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، زاویه بگیرند.

 

تعطیلی ستادهای مشایی و تحریم تصویری انتخابات در رسانه دولت

 

مشرق : ستادهای انتخاباتی مرد جنجالی دولت تا اواسط هفته گذشته همچنان منتظر تایید صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و ادامه تبلیغات بوده اند.

 

این ستادها اما از روز سه شنبه هفته گذشته به کار خود پایان دادند. نزدیکان مشایی که منتظر حکم حکومتی بودند، از صدور آن ناامید شده اند.

با توجه به این موضوع برخی محافل رسانه ای دولتی دیدگاه مثبتی به انتخابات ندارند به طوری که خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) انتشار تصاویر مربوط به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری را تحریم کرده است.

این خبرگزاری همچنین از پوشش مطلوب فعالیت های تبلیغاتی نامزدها خودداری کرده و مشی انتقادی و مخالف خوانی در پیش گرفته که بر خلاف جریان حماسه سیاسی مردم حرکت می کند.

 

زیبا کلام : عارف و روحانی را اصلاح طلب نمی دانم

 

روزنامه آرمان : صادق زیبا کلام با اشاره به اینکه نه آقای روحانی اصلاح‌طلب است و نه بنده ایشان را اصلاح‌طلب می‌دانم گفت : عرصه سیاست و کنش اجتماعی یک عرصه کامل و ایده‌آل نیست.

 

وی افزود : ایده‌آل من نه تنها آقای روحانی نیست بلکه حتی عارف و خود رئیس دولت اصلاحات هم نیست. ایده‌آل من واسلاو هاول، آنگ سان سوچی، مهدی بازرگان، مهاتما گاندی و نلسون ماندلاست. اما اینقدر عقلم می‌رسد که در ایران فعلی دنبال مهدی بازرگان نباشم. اگر در ایران فعلی به دنبال نلسون ماندلا باشم و چون در میان نامزدها نیست رای ندهم، در آن صورت با دست خودم به آقای دکتر جلیلی یا حداد عادل رای داده ام.

دیدگاه شما