تازه های سایت

کد مطلب: 10320
31. ارديبهشت 1392 - 13:57
پایگاه خبری گرو ، اخبار نهاوند :فرماندار نهاوند از تولید سالانه بیش از 5 هزار و 800 تن گشنیز در نهاوند خبر داد و گفت: 98 درصد محصول گشنیز استان همدان و 68 درصد گشنیز کشور در این شهرستان کاشت می‌شود.
خبرگزاری فارس: کاشت 68 درصد گشنیز کشور در نهاوند

به گزارش پایگاه خبری گرو ، مجتبی مولوی پیش از ظهر امروز در کارگروه توسعه کشاورزی نهاوند اظهار کرد: نهاوند قطب تولیدات کشاورزی و دامداری در سطح استان است و در تولید برخی محصولات مقام نخست کشور را دارد.

وی با بیان اینکه نهاوند در تولید 14 محصول زراعی، باغی و شیلات جزء رتبه‌های برتر استان همدان به شمار می‌رود، افزود: برای حفظ این رتبه‌ها نیازمند تلاش مضاعف و پیگیری‌های جدی هستیم.

فرماندار نهاوند از تولید سالیانه بیش از 5 هزار و 800 تن گشنیز در 2 هزار هکتار از اراضی مستعد نهاوند خبر داد و تصریح کرد: این میزان نشان می‌دهد که 98 درصد محصول گشنیز استان و 68 درصد گشنیز کشور در این شهرستان کاشت می‌شود.

وی استفاده از نظرات کارشناسان فنی مهندسی ناظران مزرعه و انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت به صورت 100 درصد مکانیزه را از دلایل تولید بیشتر در این شهرستان عنوان کرد.

مولوی افزود: بهره‌گیری از فنون و علوم پیشرفته و مدرن کشاورزی در نهاوند موجب شده تا کشاورزان میزان بیشتری از واحد سطح زیر کشت خود را برداشت کنند و این موضوع موجب افزایش درآمد سالانه کشاورزان شده است.

وی یادآور شد: در مجموع بیش از 17 هزار و 500 بهره‌بردار در عرصه‌های کشاورزی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند که این موضوع نیازمند ساماندهی کشاورزان و بهره‌برداران در مجموعه‌ای با نام واحد صنفی کشاورزان است.

فرماندار نهاوند توجه دولت در تشکیل کارگروه‌های توسعه بخش کشاورزی را نشان دهنده توجه دولتمردان به توسعه و تقویت زیرساخت‌های کشاورزی خواند و گفت: در این کارگروه تاکنون 168 طرح با ارزش اعتباری بیش از 20 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده که از این تعداد 125 طرح با 12 میلیارد تومان به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

وی اضافه کرد: در صورت پرداخت کامل تسهیلات برای 300 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

مولوی با اشاره به شناسایی اراضی منابع طبیعی که قابلیت تبدیل به زمین کشاورزی را دارد، تصریح کرد:‌ بیش از 800 هکتار از این اراضی شناسایی و در اختیار واجدان شرایط قرار می‌گیرد، به طوری که تاکنون به 50 نفر از آنان واگذار شده است.

وی از تولید 52 درصد شیلات استان در نهاوند خبر داد و خاطرنشان کرد: 41 استخر پرورش و تولید ماهی سالانه بیش از 2 هزار و 250 تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌کنند که علاوه بر تأمین مصرف داخل شهرستان به استان‌های هم‌جوار نیز صادر می‌شود.

دیدگاه شما