تازه های سایت

کد مطلب: 7307
16. بهمن 1391 - 7:36
رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران در نشست بصیرتی که به همت سپاه ناحیه بهار برگزار شد گفت:امام خمینی در فضایی برابر با سایر جریانات سیاسی زمانش، توانست نظر جامعه ایران را به خود جلب کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به  نقل از بهارانه ، عباس سلیمی نمین افزود: بر خلاف ذهنیتی که امروزه داریم، در اوایل فعالیت حضرت امام (ره)، جریان های سیاسی با ایشان همگام و همراه نبودند تا به اتفاق هم یک نهضت را رقم بزنند، بلکه بسیاری از نیروهای فعال مذهبی به گونه ای دیگر عمل می کردند.

عباس سلیمی نمین با اشاره به اینکه هیچ یک از جریانات سیاسی همچون جریان نهضت آزادی با امام همراهی نمی کردند، افزود: جریاناتی مانند جریان آقای شریعتمداری نیز که در ابتدای حرکت امام با ایشان همراهی می کردند، بعدها از حضرت امام فاصله گرفتند و در مقابل ایشان ایستادند.

وی به دلایل گرایش مردم ایران به حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: امام در اوایل راه یاران کمی داشتند، اما مردم به تدریج به ایشان پیوستند تا اینکه در سال 57 همه ملت ایران یک صدا از خط و مشی سیاسی امام (ره) حمایت کردند.

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: ملت ایران به تدریج بین جریانات و تفکرات مختلف ملی در فضای به ظاهر آزاد که استعمار سعی می کرد در این قضیه کارهایی را انجام دهد تا شرایط را بر امام سخت کند، خط و مشی امام را پذیرفتند.

عباس سلیمی نمین به علت بیعت نهضت آزادی با حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: به تدریج پیروان امام زیاد شدند به حدی که جریان نهضت آزادی در فرانسه با امام بیعت کردند، زیرا تنها امام بود که در بین تمام مردم ایران طرفدار داشت و آنها طرفداری نداشتند.

وی اعتقاد راسخ حضرت امام (ره) به مردم را رمز گرایش مردم به امام (ره) خواند وادامه داد: جریانات دیگر در ایران نسبت به مردم نگاه مادی داشتند اما حضرت امام خمینی (ره) تنها مردم را شاخص قدرت می دانست. اصیل ترین نگاه به مردم از جانب امام (ره) بود و اعتقاد داشتند که اگر در یک انسان متقی و آگاه اراده ای شکل بگیرد می تواند بالاترین قدرت ها را به زمین بزند.

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران گرایش مردمی را پاسخ مردم به اعتماد امام (ره) به آنان بیان کرد و افزود: اعتماد امام خمینی (ره) به مردم، اعتماد مردم به ایشان را در برداشت و مردم به صحنه ای آمدند که او علمدارش بود، در صورتی که امام (ره) راه سختی را جلوی مردم گذاشت که همان مبارزه ی همزمان با استبداد و استعمار بود.

عباس سلیمی نمین در پایان به نگاه الهی امام به حکومت اشاره کرد و گفت: نگاه امام (ره) به قدرت یک نگاه مادی نیست و ایشان اصالتی برای نگاه مادی قائل نیستند، یعنی امام قدرت را در اسلحه و تشکیلات عریض و طویل اطلاعاتی نمی دیدند. قدرت را ابزار سلطه نمی دیدند  بلکه قدرت را اراده الهی انسان می دیدند  و سعی می کردند این اراده الهی را در انسان ها رشد دهند و تمام توان خود را برای آگاهی جامعه گذاشتند و می بینیم که انقلاب اسلامی با خط و مشی امام راحل (ره) به پیروزی رسید.

منبع:بهارانه :فاطمه ایپکلو

دیدگاه شما