تازه های سایت

کد مطلب: 51069
5. مرداد 1401 - 13:00
سد گرین به عنوان تامین کننده آب شرب و کشاورزی نهاوند در سفر ریاست جمهور به استان همدان نیازمند توجه و تامین اعتبار است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، تکمیل سد گرین نهاوند به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های استان همدان مهمترین مطالبه شهروندان نهاوندی از هیئت دولت است. 

ساخت سد گرین آرزوی چندین ساله کشاورزان نهاوندی است که زندگی و معیشت آنها وابسته به آب رودخانه گاماسیاب است و امیدوارند توجه ویژه ای به این پروژه شود. 

نهاوند قطب کشاورزی و باغداری استان بوده و ظرفیت های زیادی در بخش کشاورزی دارد و بخش اعظم اقتصاد آن بر همین مبادلات استوار است که تکمیل سد گرین می تواند زمینه ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی باشد.

علی رغم وجود ظرفیت ها و پتانسیل های مهم  و قابل توجه و منحصر به فرد در این شهرستان، متأسفانه از آهنگ توسعه متوازن عقب مانده و آنطور که انتظار و مطالبه مردمان این شهرستان است، رشد نیافته است. 

در هر دوره نمایندگان شهرستان وعده تکمیل سد گرین را دادند ولی بعد از چند دهه هنوز این امر محقق نشده است و شهروندان منتظرند در دولت مردمی آیت الله رئیسی این طرح تامین اعتبار و تکمیل شود. 

در دولت گذشته این طرح پیشرفت چندانی نداشت و اعتبارات قطره چکانی داشت و مشخص بود با این اعتبارات هیچ وقت این سد تکمیل نخواهد شد. 

شهبازی نماینده مردم نهاوند در مجلس در این خصوص می گوید: امیدواریم ظرف دو سال آینده که از طریق ماده ۵۶ اعتبارات این سد تامین شود سد گرین تکمیل شود که از طریق بانک های سپه، کشاورزی و تجارت به صورت سندیکایی تامین اعتبار می شود و ارزوی همه مردم نهاوند است.

  وی افزود: این سد تضمین کننده آب کشاورزی، صنعت و شرب شهرستان خواهد بود و در سال‌هایی که مشکل کم آبی است از هدر رفت آب جلوگیری می شود. 

به هر حال در شرایط کنونی چالش مهمی به عنوان کم آبی در کشور و در نهاوند وجود دارند که لزوم تسریع در تکمیل سد را گوشزد می کند.

  سد گرین هرچند در یک سال اخیر جان تازه ای گرفته است ولی فقط ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند توجه است. 

کشاورزان نهاوندی از هیئت دولت و شخص رئیس جمهور انتظار تحقق این مطالبه چند ساله را دارند و امیدوارند روزی شاهد افتتاح این طرح باشند.

سد مخزنی گرین نهاوند با حجم تنظیمی ۲۲ میلیون متر مکعب در ۱۶ کیلومتری شهر نهاوند در حال ساخت است و مخزن این سد ۱۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد.

  اعتبار تکمیل این سد بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان شده و قرار است در سه سال ساخته شود و این سد می تواند ۲۲ میلیون متر مکعب آب را در طول سال تنظیم و مدیریت کند.

  حجم بدنه سد گرین نهاوند ۱.۶ میلیون متر مکعب، حجم مخزن ۱۰ میلیون متر مکعب، ارتفاع تاج سد از بستر ۶۶ متر و ارتفاع سد از پی ۷۰ متر است.

دیدگاه شما