تازه های سایت

کد مطلب: 3262
20. مهر 1391 - 6:58
این بار سایت گرو برای شما عزیزان تصاویر و مختصر توضیحی از چهره های جنجالی ورزش ایران را قرار داده است

غلامرضا تختی متولد ۱۳۰۹ در تهران است. جسد وی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقی در هتل آتلانتیک تهران پیدا شد. علت مرگ وی رسما خودکشی اعلام شد. اما در آن روز‌ها این جمله که "غلامرضا، غلامرضا را کشت" بر سر زبان‌ها افتاد که کنایه از دست داشتن غلامرضا پهلوی (برادر شاه) در مرگ این کشتی‌گیر بود. تختی که به جبهه ملی نزدیک بود بارها به ساواک احضار شده بود.

 

  

 

عبدالله موحد دارنده شش مدال طلای جهان و المپیک کشتی آزاد، متولد ۲۹ اسفند ۱۳۱۸ در بابلسراست. وی ظاهرا به دلایل سیاسی پس از بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ از شرکت در کلیه رشته‌های ورزشی محروم و ممنوع الخروج شد. موحد در سال ۱۳۵۷ توانست به ایالات متحده‌ی آمریکا برود. وی بعد از محرومیت‌اش برای همیشه با کشتی خداحافظی کرد و به علت حس وطن‌پرستی حتی پیشنهاد مربی‌گری تیم ملی کشتی آمریکا را هم نپذیرفت.

  

 

پرویز قلیچ خانی متولد ۱۳۲۴ در تهران است. وی پیش از انقلاب ۱۳۵۸ دارای تمایلات چپ بود و در اعتراضات دانشجویی شرکت داشت، بازداشت و با فشار ساواک مجبور به انجام مصاحبه تلویزیونی شد و از فعالیت‌های ضد رژیم خود عذر خواست. پس از این مصاحبه‌ها اجازه‌ی حضور مجدد در فوتبال داده شد. قلیچ‌خانی سابقه حضور در تیم‌های فوتبال تاج و پرسپولیس را داشت.

  

علی پروین متولد سوم مهر ۱۳۲۵ در تهران، بازیکن، کاپیتان و سرمربی پیشین تیم‌ملی فوتبال ایران و پرسپولیس تهران است. وی به عنوان بازیکن و مربی دو عنوان قهرمانی با پیکان، ۱۵ عنوان قهرمانی با پرسپولیس و شش عنوان قهرمانی با تیم ملی فوتبال ایران کسب کرد. وی را می‌توان محبوب‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال پرسپولیس دانست.

  

 

ناصر حجازی متولد ۲۳ آذر ۱۳۲۸ دروازبان تیم تاج (استقلال تهران) و تیم ملی فوتبال ایران بود. وی به عنوان سرمربی استقلال تهران توانست قهرمان ایران و نائب قهرمان آسیا شود. حجازی به عنوان دومین دروازه‌بان قرن بیستم آسیا انتخاب شده است. ناصر حجازی که در انتقاد نیز بی پروا بود، در دوم خرداد ۱۳۹۰ به علت سرطان درگذشت.

 

  

 

عباس جدیدی متولد دی ۱۳۵۱ در تهران دارنده یک مدال طلای و دو مدال برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان است. وی در رقابت‌های جهانی تورنتو ۱۹۹۳ با شکست ماخاربک خادارتسف روس و ملوین داگلاس آمریکایی قهرمان جهان شد، اما به دلیل استفاده از داروی نیروزا مدال او پس گرفته شد.

  

 

هادی ساعی متولد ۲۱ خرداد ۱۳۵۵ در شهر ری، با به‌دست آوردن دو مدال طلا و یک مدال برنز تکواندو، پرافتخارترین ورزشکار ایرانی تاریخ المپیک است. ساعی در سال ۱۳۸۵ به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان به شورای شهر تهران راه یافت. وی در زمان انتخابات برای شرکت در بازیهای آسیایی در دوحه به‌سر می‌برد و مسابقات وی به دلیل ممنوع‌التصویر شدن از صدا و سیما پخش نشد.

  

 

ناصر محمدخانی متولد ۱۶ شهریور ۱۳۳۶ بازیکن سابق تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران است. نام وی با شهلا جاهد گره خورده است. خدیجه جاهد معروف به شهلا معشوقه ناصر محمدخانی بود که در سال ۱۳۸۱ به قتل لاله سحرخیزان همسر ناصر محمدخانی متهم شد. محاکمه خانم جاهد فعالیت ورزشی محمدخانی را تحت الشعاع قرار داد. شهلا جاهد بامداد ۱۰ آذر ۱۳۸۹ در زندان اوین اعدام شد.

 

  

 

حمید استیلی، بازیکن سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس تهران است. وی مدتی نیز سرمربی پرسپولیس بود که نتایج بسیار ضعیفی کسب کرد. وی پس از زدن گل اول ایران به ایالات متحده آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ مورد تقدیر رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت. وی در انتخابات ۱۳۸۸ نیز از محمود احمدی‌نژد حمایت کرد. برخی انتخاب‌اش به عنوان سرمربی پرسپولیس را مدیون نزدیکی وی به احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کردند.

  

 

علی کریمی متولد ۱۷ آبان ۱۳۵۷ بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس تهران است. وی سابقه بازی در تیم‌های فوتبال بایرن مونیخ و شالکه آلمان را نیز دارد. کریمی در میان هواداران استقلال و پرسپولیس از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. صراحت وی در بیان عقایدش چند بار واکنش منفی مسوولان فوتبال ایران را در پی داشته و موجب محرومیت وی از بازی‌های ملی و باشگاهی شده است.

  

 

حسین رضا زاده متولد ۱۳۵۷ در شهر اردبیل و قهرمان هشت دوره‌ی مسابقات وزنه برداری جهانی و المپیک است. وی که هم‌اکنون رییس فدراسیون وزنه برداری است با اتهامات استفاده از مواد نیروزا برای وزنه‌برداران ایرانی در دوران سرمربی‌گیری‌اش در تیم ملی روبرو است. البته فراموش نشود که این دلاور مرد افتخارات بزرگی را برای نام ایران به دست آورده

  

 

 

حمیدمحمد سوریان متولد ۲ شهریور ۱۳۶۴ دارنده‌ ۵ مدال طلای کشتی فرنگی در مسابقات جهانی و یک طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن است. سوریان به همراه عبدالله موحد، طلایی‌ترین کشتی‌گیر تاریخ ایران است. او در سال ۸۸ مدال طلای جهانی خود را به محمود احمدی‌نژاد تقدیم کرد.

  

 

محسن صفایی فراهانی متولد ۱۳۲۷ رییس سابق فدراسیون فوتبال ایران، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران است. وی پیش از انقلاب با مهندس بازرگان همکاری داشت. عادل فردوسی‌پور در مقاله‌ای برای مجله ورلدساکرنوشت: «صفایی فراهانی فوتبال ایران را به سمت حرفه‌ای شدن هدایت کرد.» صفایی پس از حوادث انتخابات ۱۳۸۸ به ۶ سال زندان محکوم شد.

  

 

روح‌الله داداشی متولد ۴ بهمن ۱۳۶۰ ورزشکار رشته بدن‌سازی و پرورش اندام اهل ایران است که دارای مقام قوی‌ترین مرد ایران برای دو سال در سری مسابقات مردان آهنین بود. وی ‏۲۶ تیر ۱۳۹۰ در پی یک درگیری خیابانی در غرب کرج به ضرب چاقو کشته شد. قاتل او که ۱۷ سال داشت ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ اعدام شد. داداشی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ از محمود احمدی‌نژاد تجلیل کرده بود.

  

 

شوخی شیث رضایی و محمد نصرتی در هفته دوازدهم فصل۱۳۹۱–۱۳۹۰ وی پس از گلزنی پرسپولیس تهران به داماش گیلان در سطح جهانی خبرساز شد. شبکه فاکس نیوز و خبرگزاری فرانس پرس اخبار این اتفاق و محرومیت آن‌ها را منتشر کردند. کمیته انضباطی شیث رضایی را ۶ ماه و محمد نصرتی را ۴ ماه از فوتبال محرومیت کرد.

  

 

امیر قلعه‌نویی متولد ۱۳۴۲ در تهران بازیکن و سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی کنونی استقلال تهران است. وی هم‌اکنون با ۴ بار قهرمانی، دو نایب قهرمانی و یک مقام سومی، پرافتخار‌ترین مربی لیگ بر‌تر فوتبال ایران است. در کارنامه ورزشی وی ۱۵ مقام قهرمانی در مسابقات داخلی به عنوان بازیکن و سرمربی دیده می‌شود. قلعه‌نوعی در برابر انتقادات بسیار کم تحمل است.

  

 

 

محمد بنا متولد ۱۵ مرداد ۱۳۳۷کشتی‌گیر سابق و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران است. کشتی فرنگی ایران در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن موفق به کسب ۳ مدال طلا وقهرمان المپیک شد که در تاریخ ورزش ایران بی‌سابقه‌ است. وزیر ورزش در پی این موفقیت درخواست نشان لیاقت و ۱۰۰ میلیون تومان پاداش برای وی کرد. محمد بنا در واکنش به این تصمیم گفت: «من دنبال این چیزها نیستم، نشان لیاقتم را از مردم گرفته‌ام.»

  

 

علی دایی ۱۰۹ گل ملی در کارنامه کاری خود دارد و این رکوردی منحصر به فرد است . وی علاوه بر سابقه بازی در تیم ملی ایران، هدایت آن‌را نیز بر عهده داشت که چندان موفق نبود. دایی در تیم‌های فوتبال بایرن مونیخ، آرمنیا بیله‌فلد و هرتابرلین آلمان بازی کرده است. با این حال علی دایی بارها مسوولان فوتبال ایران را مورد سرزنش قرار داده است.

  

 

احمدرضا عابدزاده متولد چهارم خرداد ۱۳۴۵ در آبادان، دروازبان سابق تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران است. درخشان‌ترین بازی‌های ملی وی مقابل استرالیا در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ و ایالات متحده آمریکا در جام‌جهانی ۹۸ فرانسه بود. در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۱محکومیت عابده‌زاده به تحمل ۵۴ ضربه شلاق به اتهام "نشر اکاذیب" جنجال آفرید.

  

فرهاد مجیدی متولد ۱۳ خرداد ۱۳۵۵ بازیکن سابق تیم ملی فوتبال استقلال تهران و ایران است. وی به شش عنوان قهرمانی در فوتبال باشگاهی ایران و آسیا دست یافته است. مجیدی به علت گل‌هایی که برای استقلال تهران به ثمر رسانده محبوب هواداران این تیم است. وی سال‌های طولانی از فوتبال خود را در تیم‌های عربی گذراند. فرهاد مجیدی در ۷ مهر ۱۳۹۱ با انتشار نامه‌ای غیرمنتظره، خداحافظی خود با دنیای فوتبال را اعلام کرد.

نویسنده :سماوات

دیدگاه شما