تازه های سایت

کد مطلب: 3171
17. مهر 1391 - 4:45
به گزارش گرو به نقل از مهر: پیست "تاریک دره" همدان در طول سال پذیرای گردشگران و ورزشکاران بسیاری است و توجه به این پتانسیل ارزشمند نجات دهنده ورزش های زمستانی در همدان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ورزش همواره تامین کننده سلامت جسمی و روحی انسان ها بوده و با خود شعار "عقل سالم در بدن سالم" را یدک می کشد و در کنار این، ورزش به عنوان مفرح ترین بخش تفریحات سالم در بین جوامع مخنلف به ویژه قشر جوان جامعه شناخته می شود.

در همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی خاص در رشته های ورزشی برخی قابلیت ها و زمینه های مناسب وجود دارد که شاید بی توجهی به آن کم لطفی به طبیعت نیز محسوب شود.

ورزش اسکی از آن دست رشته هایی است که علاقمندان خاص خود را دارد و در شهری چون همدان که دارای کوه های طبیعی در فاصله ای نزدیک با مرکز شهر است، علاقمندان زیادی را به خود جلب می کند.

از سوی دیگر همدان برف گیر است و این امر به طور حتم در پیشرفت رشته های ورزشی کوهی و به ویژه اسکی تاثیر بسزایی دارد.

پیست اسکی تاریک دره در توسعه ورزشهای زمستانی همدان موثر است

در این میان پیست اسکی تاریک دره همدان به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی در توسعه ورزش های زمستانی همدان منطقه ای مستعد تقویت این رشته است به طوریکه در طول سال پذیرای گردشگران و ورزشکاران بسیاری است.

این پیست مکانی مناسب برای تفریح سالم جوانان محسوب می شود و در ۱5 کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرار گرفته ‌است.

این پیست در بین پیست های اسکی کشور کمترین مسافت را تا مرکز شهر دارد و راه دسترسی آن از دره عباس آباد و گنجنامه می گذرد و به دره تاریک دره می رسد.

بنا به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان راه اندازی این پیست در سال 80 آغاز به کار کرد و تا سال 86 پیشرفت چندانی نداشت اما در سال 86 با حمایت های مسئولان مجددا آغاز به کار کرد و در حال حاضر پیشرفت چشمگیری دارد.

سید عبدی افتخاری در این خصوص اظهار داشت: راه اندازی پیست اسکی تاریک دره در دولت نهم در دستور کار قرار گرفت و با اعتباری افزون بر 350 میلیون تومان پروژه برق رسانی آن انجام و در اولویت دوم دستگاه تله سیژ به طول 1600 متر و با اعتباری افزون بر 600 میلیون به دست متخصص ایرانی نصب شد.

با راه اندازی دستگاه تله سیژ وسعت پیست به 50هکتار رسیده است

افتخاری با بیان اینکه تله سیژ این مجموعه با 100 صندلی و طول خط 1600 متر فعال شده ست، گفت: با راه اندازی دستگاه تله سیژ وسعت پیست به 50 هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه پایین ترین نقطه پیست اسکی در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار دارد و بالاترین نقطه پیست به 3150 متر می رسد، گفت: پایین ترین نقطه پیست اسکی چمن 2600 و بالاترین نقطه آن 2730 متر مربع است.

افتخاری با اشاره به اینکه در کنار این پیست ساختمان دو طبقه قرار گرفته که شامل آشیانه برف کوب این مجموعه با زیربنای 300متر است و با اعتباری افزون بر 400 میلیون تومان احداث شده، گفت: سرویس بهداشتی، دفتر هیئت، سالن اجتماعات، انبار، وسایل اسکی و موتورخانه و اتاق کنترل خط دستگاهها تله سیژ در این مجموعه قرار دارد.

پیست تاریک دره با پیستهای استاندارد کشور برابری می کند

وی با تاکید بر اینکه این پیست را با پیستهای استاندارد کشور برابری می کند و در صورت بارش برف در زمستان می تواند پذیرای گردشگران متعدد داخلی و خارجی باشد، گفت: پیست اسکس تاریک دره در توسعه جذب گردشگر به استان همدان یک اهرم توانمند محسوب شود.

افتخاری از برنامه ریزی برای ساخت هتل در این پیست خبر داد و گفت: برای پذیرش میزبانی مسابقات بین المللی ساخت هتلی مجهز و چهار طبقه در این پیست آغاز شده که یک طبقه آن تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه باید شرایط برای میزبانی مسابقات در این پیست فراهم شود، مساحت این هتل را 1200 متر مربع با ظرفیت 140 نفر عنوان کرد و گفت: تعمیر و بازسازی رستوران پیست گامی دیگر در توسعه پیست اسکی خواهد بود.

افتخاری در خصوص احداث پیست چمن نیز اظهار داشت: با توجه به هوای مطلوب همدان در فصول بهار و تابستان پیست چمن این مجموعه نیز امسال با مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شد که پیست چمن دارای دستگاه تله اسکی و مجهز به 50 صندلی است.

وی با بیان اینکه تاکنون افزون بر دو میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه شده است، گفت: تلاش مسئولین استان در این است که پیست اسکی توانایی برگزاری مسابقات ملی و فراملی را داشته باشد.

دیدگاه شما