تازه های سایت

کد مطلب: 21306
16. شهريور 1393 - 9:25
با وجود وعدهای مسئولان استان به گندم‌کاران مبنی بر پرداخت ۴۸ ساعته پول گندم پس از تحویل به سیلو و اداره غله، متاسفانه با گذشت بیش از یک ماه هنوز طلب تعدادی از آنها پرداخت نشده است.

کشاورزی کم آب خواه گندم و جو در بافق

به گزارش پایگاه خبری گرو، با وجود وعدهای مسئولان  استان و شهرستان به کشاورزان و گندم‌کاران مبنی بر پرداخت 48 ساعته پول گندم پس از تحویل به سیلو و اداره غله متاسفانه با گذشت بیش از یک ماه هنوز طلب تعدادی از آنها پرداخت نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به زحمات کشاورزان گندم کار و هزینه‌های سنگین مراحل کاشت، داشت و برداشت گفت: با وجودی که به کشاورزان قول‌هایی داده شد که 48 ساعته پول آنها پس از تحویل گندم پرداخت می‌شود ولی در بعضی از موارد این کار به بیش از یک ماه نیز به طول انجامید.

احد ظفری گفت: کشاورزان نهاوندی تاکنون بیش از 51 هزار تن گندم مرغوب و درجه یک خود را تحویل کارخانه آرد نهاوند و اداره غله، تعاون روستایی و سایر مراکز خرید داده اند ولی متاسفانه پول تعدادی از آنها پرداخت نشده که بر این اساس پیگیری‌های زیادی انجام دادیم ولی تا کنون نتیجه ای در بر نداشت.

اداره غله پاسخگو و پیگیر مطالبات و مشکلات گندم کاران نهاوند باشد

وی با بیان اینکه اداره غله باید پیگیر مشکلات کشاورزان باشد نه جهاد کشاورزی، افزود: ما به تمامی وعده‌های خود در قبال کشاورزان گندم‌کار عمل کردیم و گندم خوب و مرغوبی را تولید و تحویل آنها دادیم و اداره غله باید پاسخگوی مطالبات کشاورزان باشد.

مدیر کارخانه آرد نهاوند نیز بیان کرد: تا کنون از طرف اداره غله مطالبات تعدادی از کشاورزان که بیش از 4 هزار تن گندم تحویل داده اند پرداخت نشده که طلب آنها در نهاوند 3 میلیارد تومان و در کل استان 15 میلیارد تومان است.

مومنعلی خزایی افزود: کارخانه آرد نهاوند تا کنون بیش از 32 هزار تن از 51 هزار تن گندم تولیدی نهاوند را خریداری کرده که پول 4 هزار تن آن معادل 3 میلیارد تومان، از طرف اداره غله به کشاورزان پرداخت نشده است و مشکلاتی را برای کشاورزان نهاوندی به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه اداره غله استان هرسال با پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان باعث نگرانی و افزودن به هزینه های تولید آنها می‌شود به طوری که هرسال کشاورزان به دنبال فروش گندم تولیدی خود به صورت آزاد به سایر استانها هستند.

کشاورز نهاوندی: هر سال باید در انتظار دریافت طلب هایمان به سر ببریم

یکی از کشاورزان نهاوندی در این باره می‌گوید: هر سال باید چندین ماه را در انتظار گرفتن طلب پول گندم خود را به سر بریم زیرا همیشه نصف پول را پرداخت می‌کنند و مابقی آن برای چند ماه بعد می‌ماند که این بر هزینه های ما می‌افزاید.

قربان کیانی گفت: هزینه کاشت، داشت و برداشت ما هر سال چند برابر می شود و پول گندم نیز دیر پرداخت می شود از طرف دیگر ماشین آلات و کارگرها به موقع طلب خود را می خواهند ولی اداره غله حساب بدبختی و مشکلات ما را نمی‌کند.

کیانی اظهار کرد: برای گرفتن چند میلیون طلب پول گندم باید مبلغ زیادی را هزینه کنیم تا تازه بتوانیم بعد از چند ماه پول گندم خود را بگیریم اگر گندم را با قیمت کمتری به صورت آزاد بفروشیم حداقل فکر و خیال راحت تری داریم.

بعد از تحویل گندم ها یک ماه باید به دنبال حقوق خود باشیم

مراد نادری دیگر کشاورز گندم‎کار نهاوند می افزاید: هرسال قبل از برداشت گندم در روزنامه‌ها و تلویزیون مسئولان قیمت گندم را اعلام می‌کنند و قول می‌دهند بعد از 48 ساعت از تحویل گندم پول به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود ولی به محض این که گندم را تحویل دادیم باید یک ماه دنبال پول آن بگردیم.

وی گفت: وظیفه ما به عنوان کشاورز این است که گندم را تولید کنیم و تحویل نماینده دولت که اداره غله یا سیلو و کارخانه های آرد است تحویل دهیم و بعد هم باید مانند گل وسط به دنبال بانک عامل و اداره غله بدویم تا به پولمان برسیم.

دیگر کشاورز گندم کار نهاوندی اظهار کرد: از قدیم گفته‌اند که طلب مال خود کردن کمتر از گدایی کردن نیست و این مثل در مورد ما کشاورزان گندم کار است که گندم را تولید می کنیم و نمی‎دانیم مشکل از کجاست که طلب کشاورزان دیر پرداخت می‌شود.

احمد پیرزاد گفت: البته امسال نفس راحتی کشیدم زیرا گندم تولیدی ام را به صورت آزاد فروختم و مانند پارسال کمتر ناراحتی کشیدم زیرا هر سال بعد از تحویل گندم باید حداقل یک ماه به دنبال گرفتن پول آن باشیم./تسنیم

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما