تازه های سایت

کد مطلب: 18704
9. ارديبهشت 1393 - 10:25
پایگاه خبری گرو: رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نهاوند گفت: نهادینه کردن فرهنگ اهدای کتاب در جامعه می‌تواند به تقسیم دانش در بین شهروندان کمک کند.

3753c8d07292392da47db4abbaba8304

زینب سیف در گفت و گو با خبرنگار سایت گرو گفت: طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی در شهرستان نهاوند همزمان با استان همدان از 6 اردیبهشت در همه کتابخانه‌های عمومی به صورت فراگیر شروع شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی سکاندار گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، با تأکید بر مزین شدن سال جدید توسط مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد و فرهنگ» گفت: این اداره با برنامه‌ریزی و ارائه سند و چشم‌انداز در سال 93 در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمام تلاش خود را در راستای محقق شدن این شعار انجام خواهد داد.

وی از آغاز طرح «اهدای کتاب» در کل استان همدان  و شهرستان نهاوند خبر داد و اظهار داشت: این طرح با شعار اهدای کتاب، تجلی عزم ملی در تعالی فرهنگ ایران اسلامی کار خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان بسیج همگانی می طلبد افزود: به منظور گسترش مشارکت همگانی و احساس تعلق خاطر و ارتباط خانواده ها به ویژه نسل جوان با کتابخانه های عمومی و استفاده همگانی از کتابهای مفید و بلااستفاده ی موجود در منازل و ادارات ، کتابخانه های عمومی شهرستان اقدام به اجرای طرح اهدای کتاب، اهدای اندیشه نموده است.

رئیس کتابخانه های نهاوند گفت: يكي از راه هاي تقویت منابع کتابخانه های عمومی اهداء كتاب از سوی مردم به این مراکز می باشد. با اجرای این طرح مراجعین و علاقمندان با اهدای هر کتاب بلا استفاده ای که در منزل دارند به رفع کمبود کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان کمک شایانی می نمایند.

وی افزود: علی‌رغم وجود ابزارهای ارتباطی و علم‌آموزی همچون فضای مجازی، نشریات،‌ رادیو و تلویزیون، کتاب همچنان بهترین ابزار ارتقای سطح معرفت است.

وی ادامه داد: در این طرح کتابخانه‌ها به عنوان مراکز اصلی جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی هستند.

وی افزود: مرحله بعد از تحویل کتاب، جمع‌آوری کتب در محل تعیین شده، بررسی و گزینش کتاب‌ها، جداسازی کتاب‌های قابل استفاده و سپس تشکیل بانک اطلاعاتی از کتاب و اهداکننده است.

سیف بیان داشت: مرحله بعد از ارزیابی کتب اهدایی، توزیع کتاب است که با توجه به شناسایی ظرفیت‌ها و ضعف منابع کتب در کتابخانه‌ها، کتاب‌ها برای کتابخانه مرکزی، نهادی، روستایی و مشارکتی تقسیم‌بندی می‌شود و در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های این اداره برای سال جدید که از طرف مقام معظم رهبری به نام سال"اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" مزین شده است، عنوان کرد: امیدواریم امسال در عرصه کتاب و کتابخوانی در شهرستان  نهاوند شاهد رشد خوبی باشیم.

سیف گفت: در سال جدید تلاش خواهیم کرد که خدمات ارائه شده در کتابخانه های عمومی کیفی تر و به روزتر باشد و در این زمینه مشارکت مردمی در طرح هایی همچون طرح اهدای کتاب مؤثر و ارزنده خواهد بود.

وی در ادامه از اجرای طرح «جمع‌آوری سیار» خبر داد و گفت: در این طرح شماره‌های تماس در هر شهرستانی معرفی شده و پس از تماس اهداکننده، کتاب‌های اهدایی از درب منزل جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود در این نحوه جمع آوری اهدا کننده کتاب ادرس محل اهدای کتاب را به شماره 30008561223344 پیامک میکند و واحد سیار طرح اهدای کتاب این کتاب ها را از آنها تحویل میگیرد.

سیف افزود: برای اهدای کتاب در این شهرستان، کتابخانه عمومی شهید حیدری به عنوان کتابخانه پایلوت شهرستان معرفی شده و همشهریان برای اهدای کتاب و مراجعه می‌توانند با شماره تلفن 3240466 تماس بگیرند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به فرهنگ و هنر غنی مردم عزیز این شهرستان این طرح به خوبی اجرا شده و همگان را به مشارکت در این طرح دعوت کرد.

دیدگاه شما