تازه های سایت

کد مطلب: 4730
28. آبان 1391 - 8:59
در سال‌های ۸۰- ۷۹- ۷۸ نهاوند شاهد تحولاتی در خصوص تشکیل کلاس‌های آموزشی بود. با همت اداره‌ی تربیت بدنی نهاوند به مسئولیت سید کریم مقدسی و پایگاه المپیک غرب کشور با مدیریت آقای احمد سعادتمند و سید شجاع سیفی رئیس هیئت فوتبال، کلاس‌های آموزشی متعددی تشکیل یافت، از جمله:

تکمله‌ای بر پیشینه‌ی فوتبال شهرستان نهاوند (۱۳۸۸-۱۳۱۰) بخش چهارم

در سال‌های ۸۰- ۷۹- ۷۸ نهاوند شاهد تحولاتی در خصوص تشکیل کلاس‌های آموزشی بود. با همت اداره‌ی تربیت بدنی نهاوند به مسئولیت سید کریم مقدسی و پایگاه المپیک غرب کشور با مدیریت آقای احمد سعادتمند و سید شجاع سیفی رئیس هیئت فوتبال، کلاس‌های آموزشی متعددی تشکیل یافت، از جمله:

۱-کلاس مربیگری مدرسه‌ی فوتبال در پایگاه المپیک غرب کشور؛

۲- تشکیل کلاس‌های آمادگی جسمانی توسط مربیان خارجی و ایرانی به اسامی لاموت و همسرش از کشور کوبا و علی اکبر پورمسلمی از ایران؛

۳- تشکیل کلاس مربیگری درجه‌ی دی (D) آسیا توسط هیئت فوتبال در استادیوم شهید سلیمانیان؛

۴- اعزام پنج نفر به کلاس داوری درجه‌ی سه استان؛

۵- اعزام آقای واحد رضایی به عنوان نماینده‌ی استان در سال ۸۰، جهت گذراندن دوره‌ی کلاس ارتقا در تهران زیر نظر مربی خارجی؛

۶- اعزام آقای واحد رضایی، به عنوان نماینده‌ی استان به سنندج و شرکت در کلاس مربیگری درجه‌ی ب (B).

در پاسـخ به این سـؤال که چـرا در فوتبـال گذشـته‌ی نهاوند این همه تیم وجود

داشت و آن همه بازیکن خوب تربیت می‌شد وحالا این چنین نیست، می‌توان گفت:

اولاً در آن زمان فوتبال در آموزشگاه‌ها فعال بود، زیرا استعداد‌ها همیشه در مدارس ظاهر می‌شوند و مسابقات آموزشگاه‌ها از رونق بیشتری برخوردار بود، در صورتی که در حال حاضر چند سالی است که فوتبال در آموزشگاه‌ها معنی و مفهوم واقعی خود را از دست داده است.

ثانیاً تعداد تیم‌های محلی و زمین‌های خاکی اختصاصی زیاد بود.

ثالثاً سطح تورم و مشکلات مالی و توقعات کمتر بود، لیکن حالا تهیه‌ی لباس ورزشی و هزینه‌های جانبی شامل داوری، خط کشی، اجرائیات… باعث رکود در ورزش فوتبال شده است.

رابعاً دیگر فوتبالیست‌های خوب قدیمی در قالب مربی یا سرپرست در کنار تیم‌ها حضور ندارند و به علت مشکلات کاری در استادیوم‌های ورزشی کمتر حاضر می‌شوند.

 

ترکیب هیئت‌های فوتبال

ترکیب هیئت‌های فوتبال در گذشته شامل یک نفر رئیس و یک نفر دبیر هیئت بود، در صورتی که قوانین فرق کرده است و امروز هیئت‌های فوتبال به صورت کمیته‌هایی در قالب زیر شکل می‌گیرند:

۱-رئیس هیئت ۲- نایب رئیس ۳- دبیر ۴- کمیته‌ی اجرائیات ۵- کمیته‌ی داوران ۶- کمیته‌ی فنی ۷- کمیته‌ی آموزش ۸- کمیته‌ی مربیان ۹- کمیته‌ی جوانان
۱۰- امور مالی ۱۱- کمیته‌ی بانوان ۱۲- روابط عمومی ۱۳- کمیته‌ی انضباطی و…

هم‌ اکنون کلیه‌ی این کمیته‌ها در هر هیئت فوتبال فعال‌اند.

در دوره‌ی مورد بحث رئیس هیئت فوتبال سید شجاع سیفی به دلیل داشتن اختلاف با احمد سعادتمند از هیئت فوتبال کناره‌گیری کرد و در بهار سال ۸۲ بنا به درخواست و حکم مهندس اسدالله شکوهی رئیس هیئت وقت فوتبال استان، حکم ریاست فوتبال نهاوند به اسم شهریار شمس رقم خورد. شروع کار این هیئت با اختلاف و مشکلات ایجاد شده در ورزش نهاوند، در سال ۸۲ به انتخاب رسول منعم (ملایری) به سمت رئیس اداره‌ی تربیت بدنی نهاوند به جای احمد سعادتمند منجر گردید.

از طرف دیگر، به دلیل واگذاری امور به بخش خصوصی و تغییر در سیاست گذاری‌های ورزش در بخش کلان کشور و بالا بودن هزینه‌ی تیم داری، کار برای هیئت جدید سخت‌تر شد، اما هیئت فوتبال با استفاده از نیروهای مجرب و متخصص در کادر خود، پرویز هاشمی، داود سیاوشی، واحد رضایی، اسدالله کرمی، کورش قپانوری، منوچهر امینی، ناصر پیرزادی، جلیل شرفی، شهاب شفیعیان و واحد صالحی و با برنامه‌ریزی مدوّن توانست طی سه ماهه‌ی سال اول ۱۳۸۲ مقام‌هایی را، از جمله قهرمانی فوتبال زیرشانزده سال استان توسط «تیم پیشتازان» نایب قهرمانی نوجوانان استان و مقام سومی جوانان استان، کسب نماید.

در ادامه‌ی کار تیم‌های جدیدی وارد میدان مسابقات شدند، از جمله تیم تختی (با مدیریت یارولی سیف)، استقلال (اصغر جهانیان، افشین قاسمی) تیم‌ پاس (با مدیریت حاج شیخ محمد بحیرایی)، تیم گرین (علی قیصری) کفش رفاه(احمد قیاسوند) شهدای زرامین(مهدی قیصری)، پیروزی نهاوند(حسین سیاهپوش) و در این سال اولین مدرسه‌ی فوتبال نهاوند به صورت دائمی و رسمی به نام پیشتازان دارای پروانه شد و با مدیریت داود سیاوشی تشکیل گردید و در تابستان سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز نمود.

این تیم توانست بازیکنان فراوانی در رده‌های مختلف سنی به تیم ملی معرفی نماید، از جمله‌ی این بازیکنان عبارت‌اند از: فرید موسوی، عضو تیم ملی نوجوانان (شرکت کننده در مسابقات قهرمانی آسیا، در سال ۱۳۸۳)، محمد چگینی، محمد امین برزگر، رضا حیدری(دعوتی به تیم نونهالان سال ۸۳)، فرهاد گودرزی(عضو تیم سایپا تهران)، وحید علی آبادی و مصطفی یوسف زاده (به تیم پاس همدان).

از ابتدای سال ۸۲ حضور دو تیم «پاس نهاوند» و «گرین نهاوند» که شروعشان از سال ۸۱-۸۰ از دسته‌ی دوم استان بود، به لیگ دسته‌ی یکم استان صعود کرد و همواره یکی از تیم‌های مدعی در این مسابقات بودند، به ویژه تیم پاس با مدیریت خوب حاج شیخ بحیرایی، که اگر اندک شانسی چاشنی کار داشت و بی‌عدالتی و ضعف داوران استان نبود، در همان سال‌های اول و دوم می‌توانست قهرمان مسابقات باشگاه‌های استان شود، موفقیتی که متأسفانه هیچ گاه برای این تیم حاصل نشد.

البته این تیم در سال ۱۳۸۵ قهرمان جام حذفی استان گردید و در دیدار با تیم تراکتور سازی تبریز نتیجه را دو بر صفر به این تیم ریشه‌دار و قدیمی کشور واگذار کرد و از دور مسابقات حذف گردید. دیگر تیم لیگ استان تیم خوب گرین است که با استفاده از نیروهای با تجربه و جوان و مربی با دانش «داود سیاوشی» و مدیریت «علی قیصری»، یکی از تیم‌های مطرح در مسابقات فوتبال باشگاه‌های استان در چند سال اخیر، به حساب می‌آید.

اسامی تیم‌ پاس

حاج شیخ محمد بحیرایی(مدیر عامل)، داود بحیرایی(سرپرست)، پرویز هاشمی، علی شیررضایی، منوچهر امینی (مربیان)

و بازیکنان: داریوش بحیرایی، توماج سعیدنیا، محمد کامیاب، علی‌رضا حیدری، محمد نوروزی، ارسطو عسگری، کریم سلطانی، امین رهبری، مجید خسروی، شکرانه ظفری، سجاد سیف، علی‌اکبر احمدوند و…

اسامی تیم گرین

علی قیصری(مدیر عامل)، داود سیاوشی(سرمربی)، و بازیکنان کورش قپانوری، مسعود محسنی، صادق موسوی، احمد نوروزی، مجید موسیوند، محسن سیف و…

از دیگر تیم‌های مطرح در این دوره می‌توان به تیم تختی اشاره کرد که مدیریت آن به عهده‌ی آقای یارولی سیف عضو شورای اسلامی شهر است. این تیم از بدو تأسیس توانسته است در سطح استان و کشور در مقطع سنی جوانان و امیدها به مقام‌های خوبی دست پیدا کند، از جمله می‌توان به قهرمانی جوانان و امیدهای استان در سال ۸۴ و ۸۵ و صعود به مرحله‌ی دوم امیدهای کشور در سال‌های ۸۶ و ۸۷ اشاره نمود. این تیم از جوانان با استعدادی مانند شاهین رفیع زاده، میثم راستگو، علی ظفری، حامد ابوالفتحی و مهدی میرزایی برخوردار بود.

یکی دیگر از تیم‌های مطرح در شهرستان، تیم پیروزی نهاوند است، که مدیریت آن را حسین سیاهپوش از بازیکنان قدیمی این باشگاه به عهده دارد و توانسته است این تیم را با عده‌ای از یاران قدیمی پرسپولیس و تعدادی جوانان با استعداد با هزینه‌ی شخصی خود حفظ کند و در سال ۱۳۸۳ در مسابقات حذفی استان با مربیگری داود سیاوشی به مقام قهرمانی نایل گردد و به مسابقات حذفی کشوری راه پیدا کند. این تیم در اولین دیدار خود با آلومینیم سازی اراک به مربیگری منصور پورحیدری (سرمربی تیم ملی وقت ایران) نتیجه را واگذار کرد.

یکی دیگر از تیم‌های مطرح و سازنده‌ی این زمان، تیم سرخ‌پوشان است که توسط کورش گل‌زردی اداره می‌شود. وی حدود بیست سال است که در این رشته فعالیت می‌کند و اکثر بازیکنان اخیر این شهر دست پرورده‌ی او هستند و هم اکنون نیز با داشتن تیم‌های جوانان و نوجوانان همواره در فوتبال شهرستان حضوری فعال دارد.

از دیگر تیم‌های مطرح، که در رده‌های سنی پایه با برنامه‌ریزی جامع و کاربردی و با استفاده از تجربه و دانش مربیان شهرستان فعالیت می‌کند، تیم فوتبال «یاران کورش» است. این تیم توسط آقای کورش قپانوری، که خود نیز از افتخارات ورزش فوتبال شهرستان نهاوند محسوب می‌شود و در تیم‌های مطرح کشور از جمله صنعت نفت آبادان و نیروی زمینی تهران سابقه‌ی بازی دارد، تأسیس گردید و توانست مقام‌هایی کسب نماید، از جمله تیم فوتبال جوانان یاران کورش، در سال ۱۳۸۸ قهرمان نهاوند و نایب قهرمان استان همدان شد و به شرح زیرند

(عکس شماره‌ی ۲۵):


ایستاده از راست: علی گروسی (مربی)، شهرام خیشه، داود حسینی، جواد سلگی، حسن خزایی، علی شیرزاد، مجتبی سلگی، مجید کرد، امید ظفری و کورش قپانوری(سرمربی).

نشسته از راست: میلاد خیشه، مسعود امیری، حامد مرادی حسینی، حسن پرنگ، ناصر ظفری، امید خزایی، یاسر احمدی، علی مولوی، حسن زمانیان، محسن عباسی، میلاد خزایی و مهدی شیراوند.

تیم فوتبال باشگاه آریا

در عکس شماره‌ی ۲۶ بازیکنان این تیم عبارت‌اند از:


محمدرضا امیدی، فرشاد چهار دولی، واحد جانجان، عباس سیف، کیانی، ایوب طولابی، فرهاد فراشی، شهرام سلطان‌نیا، احمد جلالوند، آرمین آزاد بخش، آرمان آزادبخش و وحید جانجان(مربی).

تیم فوتبال کشاورز

این تیم در سال‌های اخیر در دوره‌های جوانان و بزرگ‌سالان فعالیت دارد و یکی دیگر از تیم‌های مطرح است. در عکس شماره‌ی ۲۷ اعضای تیم جوانان آن عبارت‌اند از:

ایستاده از راست: علی محمد احمدوند، میلاد پاکنهاد، علی نوابی، محمود کرمعلی، ایوب بحیرایی، علی احسان بحیرایی، بهمن احمدوند، میلاد سهرابی، مسلم سلگی و محمد احمدوند.

نشسته از راست: مرتضی زمانیان، میلاد کولیوند، محمد احمدوند، رضا تبریزی، مهدی سلگی، صابر ابوالفتحی، ادیب بحیرایی، حسین موسیوند و محمد سهرابی.

در عکس شماره‌ی ۲۸ اعضای تیم بزرگ‌سالان کشاورز عبارت‌انداز:

ایستاده از راست: امین ذوالفقاری، شهرام حمیدوند، علی نوابی، ایمان ابوالفتحی، فرشید خزایی، رضا ابوالفتحی، مسلم احمدوند، سعید سلگی و احمد سلگی.

نشسته از راست: رضا زنگنه، بهرام سبحانی، مهدی سیاوشی، رضا نادری، مهدی حمیدوند و سعید حمیدوند.

تیم استقلال

یکی دیگر از تیم‌های معتبری که در چندساله‌ی اخیر تلاش و فعالیت‌ گسترده‌ای در ورزش فوتبال شهرستان دارد، تیم استقلال است. اگرچه در گذشته‌ تیمی به همین نام فعالیت می‌نمود لیکن این تیم مستقل از آن است و با کادر و بازیکنان جدید در رده‌های نوجوانان و جوانان، امیدها و بزرگ‌سالان فعالیت‌ می‌کند و در سطح استان نیز صاحب مقام‌هایی شده است.

یادآور می‌شود یکی از چهره‌های مطرح در این تیم آقای محمد زهره‌وند (امید) است که فعالیت ورزشی را از دوران کودکی آغاز نمود و ارائه داد، اما متأسفانه به دلیل مشکل جسمی‌ای که برایش ایجاد گردید بازی را کنار گذاشت و مجبور شد در امور تیم‌داری به کار خود ادامه دهد. وی زیر نظر آقایان شهریار شمس، داود سیاوشی، عبدالرضا بیات و کورش گل‌زردی امور مربوط به مربیگری را فراگرفت و توانست در تیم‌های معروفی (هم‌چون امید، جوانان و نوجوانان، پیشتازان، کیان سراب، ساپتا و استقلال) عهده‌دار امر مربیگری و سرپرستی شود

اما از ویژگی های قابل توجه و چشم‌گیر عصر جدید فوتبال نهاوند می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-برگزاری منظم مسابقات در طول سال در تمام مقاطع سنی (نوجوانان، جوانان، امید و بزرگ‌سالان)؛

- تهیه و تنظیم تقویم سالانه بر اساس تقویم فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی؛

- برپایی جشنواره‌های مسابقات مدارس فوتبال شهرستان؛

- برگزاری مسابقات فوتسال؛

- حضور در مسابقات استانی در تمام مقاطع سنی؛

- شرکت مربیان و داوران در کلاس ارتقا؛

- اعزام نوجوانان و جوانان و خردسالان به اردوهای استعدادیابی در استان و کشور؛

- تشکیل کمیته‌های تخصصی هیئت به ۱۵ کمیته با استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه؛

- پی‌گیری و انجام پروژه‌ی آسیا ویژن در شهرستان (طرح توسعه و پیشرفت فوتبال که از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه گردیده است)؛

- صدور پروانه برای تمام باشگاه‌های شهرستان؛

- تهیه شناسنامه‌ی ورزشی برای همه‌ی باشگاه‌ها و بازیکنان و ثبت آن‌ها در پایگاه اطلاع رسانی بانک اطلاعات هیئت فوتبال استان همدان؛

- پی‌گیری جهت فعال نمودن هیئت فوتبال بخش‌های شهرستان؛

- برنامه‌ریزی جهت اجرای مسابقات محلات شهرستان؛

- پی‌گیری و تدارکات لازم جهت‌تشکیل صندوق حمایت از پیش‌کسوتان فوتبال؛

- تشکیل ساختار و تهیه‌ی اساس‌نامه برای تیم فوتبال پیش‌کسوتان.

یادآوری می‌شود پیش‌کسوتان و قدیمی‌های فوتبال نهاوند از سال‌های گذشته با عنوان تیم پیش‌کسوتان در تمرین‌ها و مسابقات دوستانه با سایر شهرستان‌ها بدون ساختار تشکیلاتی، فعالیت دارند.

برای نمونه در عکس شماره‌ی ۳۰، این تیم با سرپرستی محمد حسین جلالوند، نایب قهرمان استان در مهرماه ۱۳۸۳، با ترکیب زیر کسب مقام می‌نماید:

 

ایستاده از راست: اسدالله کرمی، بهرام شکوهی، ایرج ظفری، عبدالرضا علی‌بخشی، علی بحیرایی، لطیف زمانیان، رحمان ترکاشوند و شهریار شمس(مربی)

نشسته از راست: سید حسین نجفی، شکرالله کرمی، پرویز هاشمی، محمد حسین جعفری و شهاب شفیعیان.

وقایع مهم این دوران

-برگزاری مسابقه‌ی دوستانه‌ی تیم فوتبال باشگاه الیانسن سوئد با تیم پاس نهاوند؛

- برگزاری مسابقه‌ی تیم لیگ برتری پاس همدان با تیم احسان سپید نهاوند؛

- برگزاری کلاس داوری درجه‌ی ۳ برای اولین بار در نهاوند با حضور بیست نفر از جوانان علاقه‌مند نهاوندی (اسامی داوران: محسن قیاسی، علی سیفی، محسن سیف، محسن کیانی، مسعود محسنی، محمد مولوی، محسن علی بخشی، ایوب ترکمن و میربگ)؛

-ارتقای پنج نفر از داوران شهرستان به درجه‌ی ۲ و ۱ داوری؛

- معرفی بازیکنان با استعداد به تیم‌های ملی نوجوانان و نونهالان به تعداد ۵ نفر؛

- حضور بازیکنان نهاوندی در باشگاه‌های معتبر کشور (احسان کولیوند: تراکتور سازی تبریز، فرهاد گودرزی: نیروی زمینی، فرید موسوی: سایپای کرج، ستار موسوی: شهرداری همدان و کورش قپانوری: صنعت نفت آبادان و نیروی زمینی تهران)؛

-حضور تیم‌های نهاوندی در مسابقات کشوری، از جمله تیم تختی (در قهرمانی جوانان و امیدهای کشور در چند دوره)، تیم پیشتازان (در مسابقات جوانان و نونهالان کشور)، تیم پاس(در مسابقات حذفی کشور) و تیم پیروزی(در مسابقات حذفی کشور)؛

- تشکیل تیم فوتسال و فوتبال بانوان (در ادامه، تاریخچه‌ی فوتسال و فوتبال بانوان شهرستان نهاوند را ملاحظه خواهید کرد).

تاریخچه‌ فوتسال و فوتبال بانوان شهرستان نهاوند

الف) فوتسال

زمان تشـکیل اولین فوتسال بانوان نهاوند به سال ۱۳۷۷ برمی‌گردد، زمانی که از

استان همدان مربی فوتسالی برای تشکیل و برگزاری آن به نهاوند اعزام شد و به این صورت ورزش فوتسال بانوان در استادیوم علیمرادیان آغاز به کار کرد.

گرچه در نهاوند از این مربی و از فوتسال بانوان استقبال خوبی نشد، اما همین حضور کوتاه مدت و نه‌چندان پر فروغ باعث شد تا نام فوتسال برای بانوان بر سر زبان‌ها بیفتد و دختران نهاوندی باور کنند که می‌توانند به زودی و بدون هیچ محدودیتی فوتسال بازی کنند و آزادانه در این مسیر فعال باشند.

فوتسال بانوان به دلیل ناآگاهی خانواده‌های نهاوندی و آشنا نبودن این ورزش در بین آن‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو نشد، در عین حال در همان سال دو مربی نهاوندی به نام‌های خانم جگروند و خانم شمس زمام ورزش فوتسال را به دست گرفتند، هر چند دیری نپائید و این ورزش باز هم به دلیل استقبال نشدن از آن در نهاوند، به تعطیلی کشیده شد. تا این که در سال ۱۳۷۹، با شروع مسابقات در آموزشگاه‌ها و مدارس استان همدان، نهاوند نیز از این قافله عقب نماند و خود را هم‌پای دیگر شهرستان‌های استان به این مسابقات رسانید.

شاید اگر بخواهیم برای فوتسال بانوان نهاوند نقطه‌ی شروعی تعیین کنیم باید همین سال ۱۳۷۹ را، که با شروع فوتسال در آموزشگاه‌های استان آغاز شد، در نظر بگیریم. در همین سال، خاطره ظفری مربیگری فوتسال بانوان دانش‌آموز را به عهده گرفت. او با تلاش پشتکار بی‌نظیرش به همه نشان داد که فوتسال دختران چیزی از فوتبال پسران کم ندارد. اگر از قدیمی‌‌های فوتسال بانوان نهاوند بپرسیم بی‌شک همه خانم‌ ظفری را به عنوان اولین مربی فوتسال خود یادآور خواهند شد.

در همان سال دختران نهاوندی در اولین حضور خود در مسابقات آموزشگاه‌های

استان همدان، با وجود انتظار نداشتن دیگران، روی سکو رفتند و به مقام سوم دست یافتند، که این خود برای دخترانی که تازه پا به عرصه‌ی ورزش فوتسال نهاده بودند موفقیتی چشم‌گیر بود.

با پی‌گیری‌ها و حضور مستمر خانم ظفری باز هم تیم فوتسال دختران در دومین حضور خود در مسابقات با داشتن بازیکنانی چون خاطره ابوالفتحی، سمیه روزبهانی، صدیقه احمدوند، مریم گودرزی، بهاره سیفی نهاوندی، فرشته صالحی، الهه جوشقانی و معصومه هیاوی توانست در سال ۱۳۸۱ یک پله به قهرمانی نزدیک‌تر شود و به عنوان نائب قهرمانی دست پیدا کند. این عنوان در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ نیز ادامه داشت و نهاوند به عنوان نائب قهرمان بلامنازع این مسابقات شناخته شد.

فوتسال بانوان نهاوند در سال ۱۳۸۳ با برگزاری مسابقات استانی در مسابقات آموزشگاه‌ها حضور موفقی داشت. این دوره از مسابقات، هم از لحاظ کیفی و هم کمّی، نسبت به مسابقات آموزشگاه‌ها از سطح بالاتری برخوردار بود. تیم فوتسال دختران با مربیگری آرزو پادگانه به مسابقات استانی اعزام شد و با حضور بازیکنانی چون ویدا شهبازی، سمیه روزبهانی، صدیقه احمدوند، خاطره ابوالفتحی، بهاره سیفی نهاوندی، مریم گودرزی، سریرا روزبهانی و زهرا گودرزی توانست به مقام نائب قهرمانی دست پیدا کند.

در همان سال تیم استان همدان برای شرکت در مسابقات قهرمان کشوری از بین ورزشکاران نهاوندی سمیه روز بهانی، خاطره ابوالفتحی، ویدا شهبازی و مریم گودرزی را انتخاب و به این مسابقات اعزام کرد. پرواضح است که تیم همدان تنها رقیب تیم نهاوند در استان بود و همواره، با حمایت‌های ویژه از سوی مسئولان این ورزش، بر تیم نهاوند فائق می‌آمد.

بعد از پادگانه و مهاجرت ایشان از شهرستان نهاوند، سکان هدایت و رهبری فوتسال به ویدا شهبازی سپرده شد و بعد از ایشان این وظیفه چند صباحی در اختیار خاطره ابوالفتحی و بعد از آن در اختیار سمیه روز بهانی قرار گرفت. با تلاش ایشان تا هم اکنون ورزش فوتسال بانوان توانسته است جایگاه خوبی در استان و کشور به دست بیاورد.

تیم جوانان نهاوند در سه دوره‌ی پیاپی عنوان قهرمانی استان را به دست آورد و بازیکنانی چون مرجان سلگی، شبنم سلگی، عاطفه امریان، نرگس سلگی، نرگس سنایی، سمانه مومیوند، فائزه فریادرس در این تیم، با مربیگری روزبهانی، حضوری مقتدر داشتند.

در سال ۱۳۸۶، با اعزام تیم فوتسال دانشجویان به مسابقات المپیاد دانشجویی در ساری، باز هم نهاوندی‌ها حضور خود را در این مسابقات اعلام کردند و دو بانوی نهاوند، صدیقه احمدوند و خاطره ابوالفتحی به همراه تیم دانشجویان استان به این مسابقات اعزام شدند که در بین ۳۲ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها عنوان سوم را به دست آوردند.

در سال ۱۳۸۶، با حضور تیم همدان در لیگ‌های دسته‌ی سوم، دوم و اول و لیگ برتر، باز هم بانوان نهاوندی مثل ادوار گذشته‌ی مسابقات، در این میادین حضوری فعال داشتند. در همین سال در مسابقات لیگ دسته‌ی دوم، تیم همدان با حضور دو بانوی نهاوندی به نام‌های سمیه روزبهانی و صدیقه احمدوند، که در گرگان برگزار شد، توانست با کسب عنوان نائب قهرمانی به لیگ دسته‌ی اول راه یابد. در سال بعد (۱۳۸۷) نیز، تیم همدان با حضور در لیگ دسته‌ی اول، به لیگ برتر راه یافت و سمیه روزبهانی به عنوان بازیکن در این تیم حضور داشت. در سال ۱۳۸۸ تیم پاس همدان در لیگ برتر، گرچه حضوری پر فروغ و موفق نداشت، اما باز هم نهاوندی‌ها در این رقابت‌ها تیم همدان را همراهی کردند. سمیه روزبهانی تیم فوتسال پاس همدان را در لیگ برتر ۸۸ همراهی کرد.

تیم فوتسال بانوان نهاوند، همواره با تلاش و پشتکار خود یکی از تیم‌های موفق استان همدان محسوب شده و حتی در میادین کشوری فعالیت‌ خود را در این زمینه پی‌گیری کرده است. این تیم در سال ۱۳۸۸ به مسابقات دسته‌ی سوم کشور واقع در سقز اعزام گردید.

اسامی تیم فوتسال بانوان نهاوند (در عکس ۳۱) عبارت‌اند از:

ایستاده از چپ: سمیه روزبهانی(مربی)، نرگس نسایی، مرجان سلگی، عاطفه امریان، نرگس سلگی و مریم دارابی. نشسته ازچپ: شبنم ملکی، راضیه شفیعیان، حدیث سوری و زهرا سیفی

ب) فوتبال

اگرچه از زمان تشکیل تیم فوتبال بانوان در کشور مدت طولانی نمی‌گذرد و عمر فوتسال بانوان از فوتبال بانوان طولانی‌تر است، اما با شروع فعالیت فوتبال بانوان در ایران بانوان نهاوندی نیز از این عرصه دور نماندند و همگام با دیگر بانوان کشور حضور خود را در زمین‌های فوتبال قوت بخشیدند.

بانوان نهاوندی با به عضویت درآمدن در تیم پاس همدان از جمله بازیکنان مؤثر و موفق این تیم نوپای فوتبال بودند. تیم پاس همدان برای شرکت در لیگ برتر فوتبال همراه با دیگر بازیکنان خود و بازیکنان نهاوندی همچون فاطمه احمدوند، الهام حجازی‌فر، صدیقه احمدوند، سمیه روزبهانی، بهاره سیفی نهاوندی و شیوا کولیوند، که به طور متمرکز در بندرانزلی برگزار شد، جهت مسابقات لیگ برتر اعزام شدند.

اگر چه تیم فوتبال پاس همدان در سال ۱۳۸۸ در اولین حضور خود به موفقیتی چشم‌گیر دست نیافت اما این حضور، خود زمینه ساز پیشرفت‌هایی در امر فوتبال بانوان گردید. فوتبال بانوان در نهاوند در سال ۱۳۸۸ با حضور مربیانی چون صدیقه احمدوند، سمیه روزبهانی و آرزو شهبازی کارش را آغاز کرد و امید است با همکاری و پی‌گیری‌های مسئولان این شهرستان شاهد موفقیت‌هایی در این زمینه برای نهاوندی باشیم.

در سال ۱۳۸۸ با تلاش و کوشش شهریار شمس، رئیس هیئت فوتبال شهرستان نهاوند، منوچهر امینی، دبیر هیئت فوتبال و با یاری دیگر اعضای آن هیئت در امور بانوان، کمیته‌ی امور بانوان در زمینه‌ی فوتبال تشکیل شد و سمیه روزبهانی نائب رئیس، صدیقه احمدوند دبیری هیئت فوتبال و بهاره سیفی نهاوندی دبیری هیئت داوران را عهده دار شدند تا در جهت پیشرفت ورزش فوتبال و فوتسال در نهاوند گام‌های مؤثری بردارند.

دیدگاه شما