تازه های سایت

کد مطلب: 40824
24. اسفند 1398 - 7:52
از مثبت شدن اولین بیمار کرونایی بیست‌وسه روز می‌گذرد و متأسفانه ما تازه آرام‌آرام از مرحله انکار و ساده‌انگاری به مرحله هراس و باور رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری گرو؛ در بررسی واکنش‌های روانی و رفتاری به اپیدمی کرونا دو گروه و طیف رفتاری قابل‌رؤیت است.

گروه اول گروهی هستند که باوجود پیام‌های بهداشتی فراوان و ضرورت اجتناب از "حضور غیرضروری "در خیابان‌ها و اهمیت و لزوم" ماندن در خانه"  بی‌خیال و سرخوش وبی توجه با ژستی قهرمانانه به بی‌پروایی خطرناک خود ادامه داده و طوری رفتار می‌کنند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ خطری در کمین نیست.

و تأسف‌برانگیزتر اینکه رفتار محتاطانه و عالمانه دیگران را نیز به سخره گرفته وسعی در وهن و ساده‌انگاری موضوع می‌نمایند.

گروه دوم گروهی هستند که آهنگ خطر را به‌درستی شنیده و رعایت تمام و کمال نکات ایمنی را نموده و بااینکه به کنترل و مهار بیماری با رعایت نکاتی نه‌چندان مشکل، باوری عمیق و اعتقادی راسخ دارند ولی هراسی کشنده سرتاسر وجودشان را تسخیر نموده است.که این هراس خطرناک نه از ویروس کرونا که از رفتار پرخطر گروه اول ناشی می‌شود.

این گروه به‌خوبی می‌دانند که رفتار غیرمسئولانه عده دیگر می‌تواند به افزایش تصاعدی موارد ابتلا و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها و فاجعه عظیم انسانی منجر شود، مصیبتی وحشت برانگیز که با رعایت رفتارهای بهداشتی قابل‌پیشگیری است.

به‌راستی چرا در ایجاد یک رفتار بهداشتی که متضمن سلامت خود ما و عزیزانمان است آن‌هم در مواجهه با ویروسی خطرناک و مخوف که ریه و قلب انسان‌ها را هدف می‌گیرد باید از اهرم‌های" پویش" و"هشتک" و یا ابزارهای ایجاد هراس و حتی  خواهش و التماس استفاده شود و بااین‌حال نتوانیم عده‌ای را قانع کنیم که برای درامان ماندن جان خود در خانه بمانند و استراحت کنند.

شاید بتوان ریشه و تاروپود  این بی‌اعتمادی وعدم توفیق در القا و پذیرش پیام‌های بهداشتی را در آشفتگی و تناقض‌گویی‌های فراوان  روزهای اخیر جستجو کرد.

از مصادیق این آشفته‌بازار رسانه‌ای می‌توان به‌توالی خبری "بی‌خطر بودن"و "وحشتناک بودن"  "لزوم و یا عدم لزوم استفاده از ماسک " "ضرورت تعطیلی و یا عدم تعطیلی مدارس " قرنطینه کردن و یا پرهیز از قرنطینگی شهری و ده‌ها نکته تردید برانگیز دیگر اشاره کرد.

 با این اوصاف اینکه مخاطبین رسانه‌ای دستورات بهداشتی ارائه‌شده توسط رسانه ملی و مدیران بهداشتی را وحی منزل تلقی کرده و با اطمینان خاطر و احساس مسئولیت  به کاربندند اندکی دور از انتظار خواهد بود.

آنچه مسلم است اینکه اگر صداقت را چاشنی گفتار و رفتار خود نماییم در ایجاد اعتماد ملی و به‌تبع آن ایجاد عزم و تعهد و احساس مسئولیت همگانی در مهار این مشکل خطیر، توفیق خواهیم یافت.

باید به مردم گفت که اگر رعایت نکنند فاجعه‌ای عظیم  سلامت وزندگی همگان را تهدید خواهد کرد و درعین‌حال این بلای بزرگ با رعایت فردبه‌فرد مردم قابل‌پیشگیری خواهد بود.

از مردم نهاوند چه شهر و چه روستا عاجزانه می‌خواهیم که با رفتار پرخطر خود سلامت وزندگی خود و عزیزانمان را به خطر نیندازیم و همگی از خود و از همین امروز شروع کنیم و با رعایت دستورات بهداشتی و پرهیز از خروج غیرضروری از خانه بر این مصیبت عظیم فائق آییم که فردا دیر و پشیمان کننده خواهد بود.

با نهایت ادب و احترام دکتر علی ترکاشوند متخصص جراحی عمومی بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند

دیدگاه شما