تازه های سایت

کد مطلب: 18842
17. ارديبهشت 1393 - 8:26
خبرگزاری فارس: قابلیت اجرای مدل اجرایی مانور زلزله نهاوند در سطح کشور

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین اشرفی در جمع خبرنگاران نهاوند گفت: شهر نهاوند یکی از مناطق زلزله خیز در استان همدان است و باید برای وقوع زلزله آماده باشد و هدف از برگزاری این مانور  اعلام آمادگی و سنجش نیروهای عمل‌کننده و امدادی و بررسی شرایط شهرستان نهاوند است.

وی گفت: در 25 و 26 اردیبهشت ماه امسال بزرگترین مانور میدانی امداد و نجات در غرب کشوربا حضور مسئولان کشوری و شهرستان ها و استان های معین در نهاوند برگزار می شود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بیان کرد: برگزاری این مانور میدانی در نوع خود در کشور بی نظیر است، زیرا بر اساس آن 8منطقه از شهرستان نهاوند به طور کامل شبیه سازی منطقه زلزله زده می شود.

اشرفی عنوان کرد: هریک از 8 منطقه زلزله زده فرضی به یکی از شهرستان های استان برای سرعت عمل در عملیات امداد و نجات واگذار می شود،و سپس مصدومان به اردوگاه 1000 نفری مستقر در جهان آباد نهاوند منتقل می‌شوند.

وی افزود: دلیل اجرای این مانور در نهاوند زلزله خیز بودن آن و سنجش میزان آمادگی نیروهای امداد و نجات شهرستان های استان است، چراکه بافت های فرسوده شهر نهاوند زیاد است و فاصله مناطق مسکونی در شهر و روستا کمتر از 30 کیلومتر است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اظهار کرد: به دلیل تراکم جمعیت در منطقه ای که بر روی گسل فعال زلزله در نهاوند قرار دارد،در صورت بروز زلزله  که درجه لرزش آن در مقیاس ریشتر بالا خواهد بود، میزان تلفات در شهرستان چندین برابر شهر بم خواهدبود واین یعنی فاجعه انسانی است.

اشرفی گفت: وجود این زلزله در آینده حتمی و اجتناب ناپذیر خواهد بود،که مهمترین کار ما آگاهی دادن به مردم وآموزش امداد و نجات روستا به روستا ومحله به محله خواهد بود و نیروهای این جمعیت نیز باید روز به روز به میزان آمادگی و بالا بردن دانش خود اضافه کنند.

 معاون امداد و نجات هلال احمر همدان از استان‌های کرمانشاه و کردستان به عنوان استان‌های معین در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان فرضی مانور زلزله در نهاوند نام برد و افزود: تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان طبق اصول و ضوابط پروتکل بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر اندیشیده شده که می‌تواند به عنوان مدلی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای برخورد با حوادث مترقبه و طبیعی باید همواره آماده بود، ابراز داشت: پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و اگر برای وقوع زلزله آماده باشیم به طور قطع در زمان حادثه تلفات کمتری خواهیم داشت.

اشرفی گفت: حادثه تعریف خاصی در جمعیت هلال احمر دارد و هر گاه 10 نفر در یک حادثه کشته شوند و یا 100 نفر دچار سانحه شوند و یا اینکه حادثه اتفاق افتاده خارج از توان و قدرت آن منطقه باشد حادثه روی داده است و به عبارتی حادثه ها یا انسانساز هستند و یا طبیعی که در هر دو مورد باید وارد عمل شد.

معاون امداد و نجات هلال احمر همدان گفت: مانور زلزله نهاوند طبق ضوابط پروتکل بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر اجرا می‌شود که می‌تواند به عنوان مدلی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایثار و ازخودگذشتگی مشخصه بارز اعضای جمعیت هلال احمر است، به عضویت این جمعیت در شورای حکام صلیب سرخ اشاره کرد و افزود: جمعیت هلال احمر با تدوین استراتژی‌های مهم و تحول راهبردی در پیشانی همه NGOهای کشور قرار گرفته است.

وی در ادامه به برنامه‌های جمعیت هلال احمر استان در هفته هلال احمر اشاره کرد و سرآمد همه آنها را مانور فرضی زلزله در نهاوند دانست که 25 و 26 اردیبهشت ماه با همکاری بیش از 26 اداره و دستگاه ذیربط برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما