تازه های سایت

کد مطلب: 14400
18. آبان 1392 - 12:52
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: منطقه حفاظت شده ملوسان شهرستان نهاوند با وسعت 9 هزار و 500 هکتار افزون بر 253 گونه جانوری و 152 گونه گیاهی را در خود جای داده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، قربانعلی محمد پورافزود: منطقه حفاظت شده ملوسان که در 24 کیلومتری شهرستان نهاوند قرار دارد به لحاظ طبیعت مساعد از نظر پوشش گیاهی، منابع آبی و شرایط اقلیمی و داراذبودن دره ها و پناهگاه های فراوان زیستگاه مناسبی برای جانواران وپرندگان است.

وی اضافه کرد: با وجود کاهش نزولات جوی و استقرار اکوسیستم خنک و مرطوب به علت وجود چشمه های متعدد این منطقه از تنوع زیستی جانوری و گیاهی بسیار بالایی برخوردار است و زیستگاه های مختلف کوهستانی ، دره های متعدد و بافت صخره ای منطقه محل مناسبی را برای زیست انواع پستانداران ، خزندگان و پرندگان ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: این منطقه دارای قله های مرتفع از جمله کوه شادمانه با ارتفاع دو هزار و 900 متر از سطح دریا است که این کوه با داشتن دره ها و پناهگاه های فراوان در مرکز منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند قرار دارد.

وی افزود: ˈسیاه درهˈ و ˈارمانˈ از دیگر کوه ها و قلل مرتفع موجود در منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند دارای ارتفاعی بیش از دو هزار متر هستند همچنین این منطقه دارای دره های متعددی است که هر یک با پوشش گیاهی و ویژگی های خاص خود به زیبایی و غنای منطقه افزوده است.

محمد پور گفت: ˈدره تابستانیˈ ، ˈدره بادامˈ ، ˈچوله زردهˈ ، ˈچشمه قوشکه ˈو دره ˈجرخه دانˈ از دره های مهم موجود در منطقه حفاظت شده ملوسان هستند در عین حال منطقه حفاظت شده ملوسان دارای 12 دهنه چشمه با دبی های گوناگون است که از مهمترین آنها می توان به چشمه های ˈدوزخ سیاهˈ ، ˈلیساب بالا و پایینˈ ، ˈمراسماعیل خانیˈ ، ˈدره بیدˈ ، ˈچشمه گروگانهˈ و ˈموناکˈ ذکر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند در سال 73 به عنوان منطقه شکار ممنوع و از سال 89 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

وی در ارتباط با پوشش گیاهی منطقه ملوسان گفت: این منطقه شامل 152 گونه گیاهی از جمله گونه های علفی ، درختی، درخچه ای و بوته ای است همچنین در بخش های جنوبی منطقه فرفیون و در بخش های شمالی درخچه های بادام کوهی و در دامنه گیاهان خانواده های گندمیان و نعناعیان پوشش گیاهی غالب منطقه را تشکیل می دهد.

وی اظهار داشت: در ارتفاعات موجود در منطقه ملوسان بوته های کما، ریواس، گون و شکر تیغال و درخچه هایی مانند بادام کوهی، زالزالک و آلبالوی وحشی پراکنش داشته است.

وی اضافه کرد: عمده پوشش گاهی این منطقه شامل نعناع، زالزالک ، یونجه وحشی ، کما ، آلبالوی کوهی ، کلاه میر حسن ، زنبق وحشی ، ریواس، کنگر ، ترتیزک ، خاکشیر ، گون ، تلخه ، بومادران ، خارشتر ، علف بره و بادام کوهی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: این منطقه دارای 253 گونه از پنج رده جانوری شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، چهار گونه دو زیست و 17 گونه ماهی است.

محمد پور با ذکر اینکه کل و بز، قوچ و میش از عمده پستانداران علفخوار این منطقه هستند اظهار داشت: در نواحی مرکزی و جنوبی این منطقه به علت شیب تند و وجود صخره های پرتگاهی مکان مناسبی برای کل و بز فراهم آورده و در مناطق شمالی آن نیز به علت شیب ملایم تر زیستگاه قوچ و میش است.

وی گفت: گراز ، سمور ، رودک ، گرگ ، شغال، روباه ، تشی، خرگوش و گفتار از دیگر پستانداران موجود در منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند هستند.

وی افزود: منطقه ملوسان شمار زیادی از پرندگان را در خود جای داده است به گونه ای که خانوادهایی همچون توکاها ، عقاب ها و سسک ها در این منطقه به وفور مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ها خانواده هایی نظیر شاهین ها، چکاوک ها، کلاغ ها و زرد پنرده ها پنده هایی هستند که با جمعیت قابل توجه در گونه های متعدد در سطح این منطقه مشاهده می شوند.

وی اظهار داشت: خزندگان منطقه حفاظت شده ملوسان در سه راسته مارها، سوسمارها، و لاک پشت ها قابل تفکیک هستند و در این منطقه سه خانواده از مارها، پنج خانواده از سوسمارها و دو خانواده از لاک پشت ها زیست می کنند.

وی افعی زنجانی، کورمار، گرزه مار، لاک پشت مهمیزاد، لاک پشت برکه ای خزری، سوسمارهای خانواده آگما و گکو را از جمله خزندگان منطقه حفاظت شده ملوسان برشمرد.

دیدگاه شما