تازه های سایت

کد مطلب: 10213
29. ارديبهشت 1392 - 9:34
اضطراب امتحان نوعي اشتغال ذهني است كه خود كم‌انگاري و ترديد در مورد توانايي‌هاي فرد را به همراه دارد.

فرقي نمي‌كندكه دانش‌آموز باشي يا دانشجو، ابتدايي باشي يا دانشجوي مقطع دكترا، درسخوان باشي يا نه، در هر صورت وقتي اسم امتحان و آزمون و اعلام نتايج مي‌آيد استرس است كه تمام وجود ما را فرا مي‌گيرد. به خصوص حالا كه فصل امتحانات زودتر از هميشه فرا رسيده اين استرس و نگراني در بين بسياري از بچه‌ها نمايان شده، هر چقدر هم از مضرات استرس بگويند فايده ندارد و گويا امتحان و استرس آن با هم عجين شده‌اند. اما آيا تا به حال شده با خودمان فكر كنيم كه اين استرس تا چه اندازه به افراد آسيب مي‌زند و چكار كنيم كه از اضطراب و استرس امتحان كاسته شود.

به گفته كارشناسان، اضطراب امتحان نوعي اشتغال ذهني است كه خود كم‌انگاري و ترديد در مورد توانايي‌هاي فرد را به همراه دارد. استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علايمي همچون اضطراب، عصبي شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگي، سرگيجه، افزايش ضربان قلب، بي‌حالي، تنگي نفس، تعريق، لرزش، بيخوابي، دلهره، دلشوره، بي‌اشتهايي و سردرد ديده مي‌شود. اما استرس چه آسيب‌هايي به فرد مي‌زند، استرس مي‌تواند به قلب آسيب برساند و حتي گرفتگي شريان‌هاي قلبي را تشديد مي‌كند.
افزايش استرس حتي مي‌تواند افت حافظه را با بالا رفتن سن تشديد كند. اما حال براي كاهش استرس در امتحانات چه مي‌توان كرد؟ بارها كارشناسان مختلف بر تهيه جدول زمان‌بندي براي روز قبل از امتحان تاكيد كرده‌اند اما كمتر دانش‌آموز و دانشجويي بوده كه اين مسأله را جدي بگيرد.
در ساعت معين درس بخوانيد، چند ساعت متوالي درس خواندن خسته‌كننده است و سبب كاهش يادگيري مي‌شود، بعد از پايان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقيقه استراحت كنيد.
در برنامه‌ريزي براي درس خواندن در روز قبل از امتحان بايد فاصله‌هاي زماني خاصي براي استراحت كردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله اين استراحت براساس سختي يا آساني مطلب مورد مطالعه تنظيم شود.
يكي ديگر از مواردي كه بر كاهش استرس تاثير دارد، تغذيه سالم است. بهتر است دور قهوه، چاي و نوشابه‌هاي گازدار خط بكشيد.
كافئين موجود در اين نوشيدني‌ها شما را بيدار نگه مي‌دارد. ولي قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما مي‌گيرد. در عوض مصرف ميوه و سبزيجات تازه ذهن را فعال نگه مي‌دارد.
همين مسأله باعث يادگيري بهتر و كاهش اضطراب مي‌شود. خواب كامل نيز در اين موارد موثر است. مهم نيست كه چه ساعتي مي‌خوابيد يا بيدار مي‌شويد مهم اين است كه وقتي مي‌خواهيد مطالب درسي را دوره كنيد كاملاً هوشيار باشيد و تمركز كافي داشته باشيد. مثبت‌انديش باشيد و وقت خود را با افرادي بگذرانيد كه به شما روحيه مي‌دهند.
قبل از دوره كردن هر مطلب نفس عميق بكشيد و سعي كنيد ذهن خود را از هر فكر ديگري پاك كنيد.
هر چند استرس به ميزان جزيي قادر است افراد را به جلو هل بدهد و باعث پيشرفت و ترقي‌شان باشد، اما اضطراب مزمن از مخرب‌ترين احساسات بشري است كه تمام توانايي و قدرت آدمي را هدف مي‌گيرد و حتي روي قدرت سيستم ايمني بدن هم تاثير منفي دارد. اما بايد بدانيم اين مشكل نيز قابل حل است.

دیدگاه شما