تازه های سایت

کد مطلب: 36009
9. مهر 1397 - 9:24
نهاوند- ۱۲۰ کارگاه مبل و منبت روستای «دهفول» از توابع نهاوند که به‌ نوعی قطب تولید مبل در این شهرستان نیز محسوب می‌شود به علت کمبود چوب و مواد اولیه در آستانه تعطیلی است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، روستای «دهفول» نهاوند از جمله مناطقی است که اگر بخواهیم به گذشته آن بازگردیم ساخت مبل و منبت در آن با بیش از ۷۰ سال سابقه به طور خاصی خودنمایی می کند.

نگاهی به اخبار منتشر شده در خصوص شمار فعالان این حرفه در روستای دهفول طی سال های نه چندان دور بیانگر آن است که از گذشته تاکنون برخی از منبت‌کاران این دیار در سایه بی‌توجهی متولیان امر خاک دهفول را ترک کرده و به‌ناچار برای ادامه کار به استان‌های دیگر مهاجرت کرده اند.

در این میان عده ای از مهاجران که علاقه‌ وافری به زادگاه خود داشتند پس از گذران چندین سال در استانی دیگر و وقتی متوجه شدند همان روستا برایشان از هر استان دیگری بهتر است، ضمن فراگرفتن فنون تخصصی حرفه مبل و منبت راهی دهفول شدند و رفته رفته به آموزش این حرفه درآمدزا به هم ولایتی های خود شدند.

اشاعه هنر مبل و منبت در روستای دهفول تا جایی پیش رفت که در حال حاضر در ۱۲۰ کارگاه فعال نجاری این روستا که به تولید مبلمان اختصاص دارد جوانانی با میانگین سنی ۲۰ تا ۲۵ سال مشغول فعالیت هستند.

قطب تولید مبل و منبت در شهرستان نهاوند نیز دچار چالش شده است

تا اینجای امر روی خوش داستان است اما این روزها با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور قطب تولید مبل و منبت در شهرستان نهاوند نیز دچار چالش شده و در تامین مواد موردنیاز کار لنگ می زند.

یکی از فعالان کارگاه های مبل و منبت دهفول در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه این کارگاه‌ها از صفر تا ۱۰۰ فعالیت خود را به ساخت مبل اختصاص داده اند، گفت: چوب موردنیاز کارگاه ها از شمال و اصفهان تهیه می‌شود و محصولات تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: وضعیت اقتصادی حاکم بر بازار و نوسانات قیمت مواد اولیه همچون چوب و سایر اقلام موردنیاز؛ این کارگاه‌ها را که از ابتدا بدون هیچ‌گونه کمکی برپاشده‌اند را تحت تأثیر قرار داده است.

وی بابیان اینکه متأسفانه از گذشته تاکنون توسط برخی مسئولین وعده‌های بسیاری به فعالان این عرصه در دهفول داده شد، گفت: باوجود پایلوت شدن دهفول در عرضه مبل و منبت، اجراشدن این راهکارها به عرصه فراموشی سپرده‌شده است.

وی با تاکید براینکه اگر جایگاه واقعی این هنر در دهفول درک شود می‌تواند با پتانسیلی که در صنعت مبلمان دارد اشتغال ۱۰۰درصدی روستا را تأمین و به عنوان برندی برای شهرستان نهاوند در استان و بلکه فراتر از آن مطرح باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های اهالی این صنعت در روستای دهفول ضمن تلاش برای تامین مواد اولیه؛ ایجاد تمرکز کارگاه‌هایی است که امروز در کوچه‌های تنگ و بن‌بست قرار دارند.

کارگاه‌های روستای دهفول روزانه چنددست مبل تولید می‌کنند که برای فروش به استان‌های تهران، قم، اصفهان و غیره ارسال می‌شود رئیس شورای اسلامی روستای دهفول نیز که خود بیش از دو دهه در این صنعت فعالیت داشته در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کارگاه‌های روستای دهفول روزانه چنددست مبل تولید می‌کنند که برای فروش به استان‌های تهران، قم، اصفهان و غیره ارسال می‌شود.

بهرام خدارحمی با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان محصولات را از طریق واسطه‌ها و برخی دیگر نیز خود آن را به بازار عرضه می‌کنند، گفت: دلیل وجود واسطه بالا بودن هزینه برای تولیدکننده است چراکه توانایی پرداخت این هزینه را ندارد.

وی بابیان اینکه گاهی تفاوت قیمت کالای تولیدکننده نسبت به عرضه مستقیم و غیرمستقیم باوجود واسطه ۵ میلیون تومان تفاوت دارد؛ به مطالبه عمده فعالان این عرصه که ساماندهی کارگاه‌های مبل و منبت است، اشاره کرد و گفت: رایزنی‌های متعددی در راستای تحقق این مهم تاکنون صورت گرفته اما متأسفانه کاری پیش نرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در هر کوچه از روستاهای دهفول ۴ کارگاه فعال است؛ گفت: برنامه هایی باری ایجاد شهرک صنعتی دهفول مدنظر بوده است.

وی با بیان اینکه در این روستا ۲۰۰ کارگاه مبل و منبت فعال است ادامه داد: ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم به وسیله این کارگاه ها دارای شغل شده اند.

سیاست‌های دولت با ایجاد شهرک صنعتی همخوانی ندارد

رئیس شورای اسلامی روستای دهفول بابیان اینکه سیاست‌های دولت با ایجاد شهرک صنعتی همخوانی ندارد، گفت: امروز ساماندهی و متمرکز شدن ۱۲۰ کارگاه فعال در روستای دهفول یک دغدغه مهم و اصلی است که نیازمند ورود جدی و جهادی مسئولین است.

وی دیگر مشکلات این حوزه را تهیه مواد اولیه در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌ها در کشور امروز تأمین چوب یکی دیگر از مشکلاتی است که صنعتگران مبل و منبت به آن دچار هستند.

وی بابیان اینکه واردات چوب از گرجستان انجام می‌شود، گفت: چوبی که سال گذشته باقیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تهیه‌کرده‌ایم حالا باید باقیمت ۷ میلیون و آن‌هم به‌صورت نقدی پرداخت تهیه کنیم درصورتی‌که سال گذشته زمان‌دار خرید می‌کردیم.

خدارحمی با اشاره به مشکل بیمه فعالان این حوزه گفت: در گذشته ۷۰ درصد سهم بیمه فعالان این حوزه را میراث فرهنگی در قالب طرح های صنایع‌دستی پرداخت می‌کرد که متأسفانه امروز قطع‌شده و نیمه‌تمام رهاشده است.

تهیه مواد اولیه این کارگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده و در آستانه تعطیلی قرار داده است رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تسهیلات توسعه و اشتغال‌زایی برای بخش صنایع‌دستی به فعالان مبل و منبت ارائه‌شده اما حالا بحث تهیه مواد اولیه این کارگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده و در آستانه تعطیلی قرار داده است.

محسن جانجان بابیان اینکه منبت‌کاران دهفول که تولید بخش عمده‌ای از مبل و منبت شهرستان و استان را به‌عنوان پایلوت منبت به عهده‌دارند در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستند، گفت: در سفر معاون صنایع کوچک و زودبازده وزارت صنعت معدن و تجارت که برای افتتاح خوشه مبل و  منبت نهاوند در دهفول به شهرستان نهاوند آمد وعده تهیه چوب و رفع این مشکل داده شد اما تاکنون اقدامی نشده است.

جانجان با اشاره به اینکه عمده چوب مورداستفاده منبت‌کاران راش، ممرز و گردو است که با افزایش  قیمت چند برابری مواجه شده است، گفت: فعالان این حوزه معتقدند که قیمت مواد اولیه افزایش‌یافته اما قیمت تولیدات را افزایش نداده‌اند و معتقدند حتی در صورت افزایش ناچیز قیمت‌ها هم‌توان تهیه مواد اولیه را ندارند.

وی با اعلام آمادگی برای تشکیل شرکت تعاونی توسط منبت‌کاران، گفت: با توجه به اینکه دهفول در مسیر گردشگری منتهی به سراب فارسبان و سراب گیان قرار دارد، ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه‌هایی برای عرضه تولیدات منبت‌کاران و از تولید به مصرف رساندن تولیدات می‌تواند محرک خوبی برای توسعه و تقویت اقتصاد روستا به‌ویژه در عرضه صنایع‌دستی باشد.

مسئول پیگیری مطالبات خوشه صنعتی مبل و منبت دهفول شهرک های صنعتی استان همدان است اما در ادامه پیگیری اقدامات انجام شده برای رفع مشکل صنعت مبل و منبت دهفول به سرغ فرماندار نهاوند رفتیم که وی مسئول پیگیری مطالبات خوشه صنعتی مبل و منبت دهفول را شهرک های صنعتی استان همدان معرفی کرد.

مرادناصری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از منبت کاران دهفول، گفت: در راستای آنچه که در مراسم افتتاح خوشه صنعتی دهفول بیان شد و قول مساعد داده شد شهرک های صنعتی استان وظیفه پیگیری مصوبات را دارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص سیاست حمایتی وزارت صنعت برای واردات چوب و ارائه به منبت کاران، گفت: تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

آنچه عنوان شد بخشی از مشکلات تولیدکنندگان مبل و منبت در روستای دهفول نهاوند است که انتظار می رود مسئولان برای حل مشکلات پیش از آنکه اوضاع بحرانی شود اقدامی انجام دهند./خبرگزاری مهر

دیدگاه شما