تازه های سایت

کد مطلب: 9456
4. ارديبهشت 1392 - 13:16

پایگاه خبری گرو ، اخبار نهاوند : رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: در طی دو روز گذشته تعداد 20 شیء متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد در نهاوند از باندهای غیر مجاز حفاری کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، علی جعفری با بیان اینکه حدود هشت ماه کار اطلاعاتی برای دستگیری چند باند حفاری غیر مجار آثار تاریخی انجام شده است اظهار داشت: طی مدت دو روز گذشته با همکاری یگان حفاظت از آثار تاریخی موفق به دستگیری دو باند حفاری غیر مجاز آثار تاریخی و فرهنگی در شهرستان نهاوند شدیم.

وی ادامه داد: پس از دو عملیات در طی دو روز گذشته دو باند متلاشی شد که از یکی از باندها یک نفر و از باند دیگری دو نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و در حال پیگیری برای دستگیری همدستان آن‌ها هستیم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند در ادامه با اشاره به اینکه تعداد 20 شی تاریخی از این دو باند غیر مجاز حفاری کشف شده افزود: برخی از اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است.

وی اضافه کرد: اشیاء مکشوفه شامل پیکره انسانی، ظروف منقوش سفالی، کاسه، دکمه، دستبند و آویز است که هنوز قیمت‌گذاری نشده و امروز دادگاه این اشیاء را میراث فرهنگی شهرستان تحویل داد.

جعفری در ادامه با بیان اینکه این باندهای حفاری و قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی در حوزه شهرستان نهاوند فعالیت می‌کردند و در مسیر جاده کرمانشاه به نهاوند دستگیر شدند خاطرنشان کرد: باندهای حفاری غیر قانونی با توجه به اینکه نهاوند دارای تاریخی غنی و چند هزار ساله است تصور می‌کردند این شهرستان محل مناسبی برای فعالیت‌های غیر قانونی آنان است اما نهاوند هیچ وقت برای آن‌ها امن نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: خیانت به کشور و مردم یک کشور از طرق مختلف است که یکی از آن خیانت‌ها تخریب آثار تاریخی، فرهنگی و هنری اقوام گذشته یک ملت است و دزدیدن آثار خیانتی دیگر است که ما هرگز اجازه دست‌درازی به داشته‌های فرهنگی و تاریخی مردم را نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی نهاوند در پایان گفت: من از مدیرکل میراث فرهنگی و یگان حفاظت آثار تاریخی استان و نیروی انتظامی شهرستان برای همکاری برای دستگیری و حفظ امنیت آثار تاریخی و فرهنگی نهاوند تشکر می‌کنم و از باندهای حفاری می‌خواهم که دست از این کار بردارند و به سمت کسب و کار آبرومند و شرافتمندانه بروند.

دیدگاه شما