تازه های سایت

کد مطلب: 9229
29. فروردين 1392 - 9:34
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده پزشکی نیشابور گفت: توافقی جهانی درباره میزان ضروری مصرف مایعات وجود ندارد و این میزان، برای مردان بالغ در هر روز از 7/3 لیتر در آمریکا تا 2/1 لیتر در چین تعریف شده است که سالم‏ترین و مفیدترین این مایعات آب است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از  بولتن نیوز ، میترا رضااف افزود: فقدان شاخص‏های قابل سنجش برای تعریف میزان بهینه مصرف مایعات به این اختلاف‏ها دامن زده است اما مبنایی نسبتا موجه برای میزان لازم مصرف مایعات توصیه سازمان بهداشت جهانی است که بر اساس آن، هر زن باید روزانه 2/2 لیتر و هر مرد 9/2  لیتر مایعات مصرف کند.

وی افزود : حال باید دید که اگر کمتر از میزان توصیه شده، مایعات مصرف کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ کم‌آبی بدن می‌تواند عوارضی همچون کاهش کارایی جسمی، تمرکز و سردرد و بی‏حالی به‌همراه داشته باشد ولی مهم‏تر از آن، مصرف ناکافی مایعات سبب می‏شود بدن به‌صورت مداوم آب کلیه را جذب و ادراری غلیظ تولید کند که این وضعیت می‏تواند به بیماری‏های حاد و مزمن گوناگون از جمله بیماری‏های مزمن کلیه و سنگ کلیه منجر شود.

 

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده پزشکی نیشابور عنوان کرد: افرادی که در هر روز بیشتر از سه لیتر مایعات می‏نوشند از افرادی که در روز کمتر از 5/1 لیتر مایعات مصرف می‏کنند، حدود 30 تا 50 درصد ریسک کمتری در اختلال فعالیت کلیه دارند.

 

رضااف ادامه داد: انسان باید به اندازه‏ای بنوشد که آب از دست رفته بدن را جبران کند و هر فرد از طریق پوست، تنفس، ادرار و ... روزانه حدود 6/2 لیتر آب از دست می‏دهد و مقداری از این آب از طریق غذا و خوراکی‏ها جبران می‏شود و باقی آن، حدود دو لیتر برای مردان و 5/1 لیتر برای زنان، باید از طریق نوشیدن مایعات تأمین شود.

 

وی گفت: آب تنها آشامیدنی طبیعی بدون کالری است و بعضی مایعات حاوی شکر، اسید و مواد افزودنی هستند پس در طول روز باید به‌صورت منظم آب نوشیده شود.

 

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: تشنگی هشداری است که نشان می‏دهد آب بدن خود را تا حدی از دست داده‏‌ایم پس نباید برای نوشیدن صبر کرد تا تشنگی بر بدن غالب شود.

 

رضااف افزود: هنگام ورزش نیز توجه به مصرف مایعات اهمیت به‌سزایی دارد زیرا انرژی مصرف شده هنگام ورزش و فعالیت‏های جسمی، بدن را گرم می‏کند و تنظیم حرارت بدن، سبب تعریق می‏شود بنابراین باید برای جبران آب از دست رفته، قبل، بعد و در طول ورزش مایعات نوشید.

 

وی اظهار داشت: مادران شیرده باید مایعات بیشتری مصرف کنند، شیر مادر از 88 درصد آب تشکیل شده و زنان شیرده برای حفظ آب بدن خود نیاز به مایعات بیشتری دارند و باید سعی کنند تا در این دوران، روزانه 600 تا 700 میلی‏لیتر بیشتر از حد معمول مایعات بنوشند.

 

رضااف با بیان اینکه افزایش سن با تکرر ادرار همراه است و باید مایعات بیشتری نوشید، اضافه کرد: ممکن است با افزایش سن تشنگی کمتری احساس کنید، در عین حال در این زمان، بدن توانایی خود را برای جمع کردن ادرار از دست می‏دهد و بنابراین آب بیشتری از طریق ادرار از دست می‏رود و برای تأمین آب کافی بدن باید در این دوره به اندازه کافی مایعات نوشید.

دیدگاه شما