تازه های سایت

کد مطلب: 8789
17. فروردين 1392 - 4:27
اخبار سیاسی ، پایگاه خبری گرو : اظهارات عجیب سخنگوی اشتون/ دیپلمات غربی: پاسخ‌های جالبی دریافت کردیم/باقری: پیشنهاد جدید ایران مورد توجه قرار گرفت

 

به گزارش پایگاه خبری گرو : هیئت‌های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی صبح امروز آغاز و جمهوری اسلامی با پیشنهادهای مشخص و راهگشا وارد گفت‌وگوهای آلماتی شد.

هیئت‌های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.

سرپرستی هیئت مذاکره کننده 1+5 را همچون مذاکرات قبل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

«وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان قرار است بر سر یک میز با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه و «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن به گفت‌وگو و تبادل‌نظر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعات بپردازند.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز مذاکرات آلماتی 2 عکس یادگاری گرفتند.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیئت همراه که به منظور شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی به سر می‌برند امروز (جمعه) پس از پایان دور اول مذاکرات به منظور شرکت در نماز جمعه مسجد جامع این شهر عازم این محل شدند.

* اظهارات عجیب مایکل مان، در کنفرانس مطبوعاتی

"مایکل مان" سخنگو کاترین اشتون در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا اتحادیه اروپا با وجود اینکه اسرائیل از اعضای ان‌پی‌تی هم محسوب نمی‌شود، کوچکترین تلاشی برای ممانعت از فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای این رژیم انجام نمی‌‌دهد، مدعی شد که ما اینجا آمده‌ایم تا در مورد موضوع هسته ای ایران صحبت کنیم نه اسرائیل.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران ایرانی حاضر در نشست آلماتی مبنی بر اینکه «شما از اجماع جهانی در نگرانی از برنامه هسته ای ایران سخن می گویید، اما دو سوم اعضای سازمان ملل شامل کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حامی برنامه هسته ای ایران هستند، را نادیده می گیرد»، گفت: منظور من از جهان، اروپاست.
سخنگوی کاترین اشتون گفت: بحث و گفتگوها درباره حل موضوع هسته ای ایران باید تکمیل شود و نمی توان برای آن مهلت تعیین کرد.

دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی ساعت 13:15 پایان یافت. دور دوم مذاکرات ساعت 16:45 به وقت آلماتی در همان محل از سر گرفته شد.

جزئیاتی از بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات به گروه 1+5: این پیشنهاد پاسخ پیشنهاد 1+5 نیست بلکه پیشنهادی جامع است که درخواست‌های گروه 1+5 در پیشنهاد آلماتی را هم مد‌نظر قرار داده است

انداختن توپ مذاکرات به زمین ایران
اشتون در جمع خبرنگاران: مطمئنم ایران پاسخی فکر شده و متعادل به پیشنهاد ما ارائه می دهد.


علی باقری در پايان دور اول مذاكرات امروز تيم هسته‌اي كشورمان با 1+5 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز در نشست آلماتی 2 پیشنهادات مشخصی را مطرح کرده است.

وی افزود:‌ در طرح ایران بر سه عنصر آغاز روند و ابعاد روند و سرانجام روند تاکید شده است.

باقری گفت: سعید جلیلی پیشنهادات مشخصی برای آغاز دور جدید از همکاری ایران و 1+5 در چهارچوب طرح ایران در مسکو ارائه کرد.

این مقام ایرانی تاکید کرد: ایران بر این باور است که آنچه به عنوان گام اعتماد‌ساز از آن یاد می‌شود یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید انجام بدهند، بخشی از راه حل جامع است نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن است.

یک دیپلمات غربی نزدیک به 1+5 که نخواست نامش فاش شود با اشاره به نشست صبح مذاکرات ایران و 1+5 گفت: توضیحات جالب، اما نه کامل به ایده‌های ما(1+5) توسط ایران داده شده است.

استراتژی‌ مذاکراتی ایران در آلماتی2
1- پیشنهاد جدیدی که ایران ارائه کرده پاسخ پیشنهاد 1+5 در آلماتی 1 نیست چرا که پاسخ این پیشنهاد در مذاکرات کارشناسی داده شده است بلکه پیشنهادی جامع است که درخواست های گروه 1+5 در پیشنهاد آلماتی را هم مدنظر قرار داده و برای آنها مابه ازایی متوازن پیشنهاد کرده است.

2- این پیشنهاد به گونه ای تنظیم شده است که چیزی به عنوان گام اعتماد ساز خارج از چارچوب کلان مذاکرات را به رسمیت نمی شناسد. ظاهرا درخواست گروه 1+5 این است که ایران بدون نهایی شدن چارچوب و انتهای مذاکرات و بدون بحث در این باره، صرفا روی یک بده بستان بر سر گام اول مدنظر غربی ها –یعنی مسائل مرتبط با فردو و غنی سازی 20 درصد- مذاکره کند.

گروه 1+5 نام این کار را برداشتن یک گام اعتمادساز از سوی ایران می گذارد که تازه راه را برای مذاکرات اصلی باز خواهد کرد. از دید ایران، بدون اینکه گام آخر از همین حالا معلوم باشد و روشن شود که این فرآیند بالاخره به کجا می خواهد برسد، گام اول برداشتنی نیست.

بنابراین پیشنهاد جدید ایران دارای این ویژگی است که پیشنهاد 1+5 در آلماتی1 را در یک چارچوب بزرگ تر قرار می دهد تا روشن شود که گام های بعدی تا رسیدن به انتهای مسیر چیست و چگونه باید برداشته شود، اما شواهد نشان می دهتد گروه 1+5 خود را برای بحث درباره گام های بعدی آماده نکرده است.

نوبت دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی پایان یافت و طرفین بر ادامه گفت‌وگوها در نشست فردا توافق کردند.

باقری: پیشنهاد جدید ایران مورد توجه 1+5 قرار گرفته است

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مورد توجه طرف مقابل قرار گرفته است.

علی باقری پس از پایان نوبت دوم مذاکرات آلماتی2 با حضور در جمع خبرنگاران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه صبح رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی پیشنهادات ایران را در قالب طرح جامع مسکو به طرف مقابل ارائه کرد که در آن اصول مشخص برای نقطه آغاز، پایان و مسیر بین این 2 تبیین شده بود.

به گفته معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، جمهوری اسلامی ایران در جلسه صبح امروز برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح جامع مسکو را در ابعاد کوچک ارائه کرد و بر این موضوع تاکید کرد اقداماتی که از آن به عنوان گام اعتماد ساز یاد می شود، باید به عنوان بخشی از راه حل جامع نگریسته شود نه جدا از آن و نه کنار آن.

باقری گفت: در جلسه بعد از ظهر نمایندگان 5+1 سوالات و ابهامات خود را درباره محورهای پیشنهادی ایران ارائه کردند و جلیلی به تفصیل به همه آنها پاسخ داد و قرار شد جلسه برای ادامه بحث‌ها و جمع بندی مذاکرات امروز ادامه یابد. لذا قاعدتا دیدارهای 2 جانبه همانطور که صبح و بعد از ظهر امروز بین ایران و نمایندگان برخی کشورها برگزار شد، امشب یا فردا صبح هم ادامه خواهد داشت و سپس جلسه عمومی فردا بین ایران و نمایندگان 5+1 برگزار خواهد شد.
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مورد توجه طرف مقابل قرار گرفته است.

تحلیل رسانه های خارجی از نخستین روز مذاکرات هسته ای آلماتی

* شبکه المیادین گزارش داد؛ سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از اقامه نماز جمعه در آلماتی قزاقستان، نشست خبری 'از پیش تعیین نشده' برگزار می‌کند.

* رویترز در پایان نخستین روز از مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 نوشت : قدرتهای جهانی در تلاش برای شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادات هسته ای هستند.

*سی ان ان نتیجه مذاکرات در روز نخست را کاملا مثبت ارزیابی کرده و نسبت به حل موضوع بحث برانگیز هسته ای کشورمان دیدگاهی خوشبینانه ارائه داد.

* خبرگزاری فرانسه با اشاره به پیشنهاد جدید گروه 1+5 به تهران در مذاکرات آلماتی2 درباره لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران نوشت: 1+5 در این پیشنهاد جدید خود به جای 'توقف' غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در ازای کاهش تحریم‌ها، 'تعلیق' آن را خواستار شد.

* آسوشیتدپرس نوشت : با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در آلماتی ، اتحادیه اروپا از مقامات ایران خواست سازش بیشتری با 1+5 داشته باشد.

* شین هوا و فرانس 24 به بازتاب سخنان " سعید جلیلی " دبیر شورای امنیت ملی کشورمان پرداختند که خواستار به رسمیت شناخنه شدن حق غنی سازی ایران توسط غرب شده بود.

*شبکه المیادین گزارش داد؛ در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به جز تحریم‌های شورای امنیت علیه این کشور لغو می‌شود.

* رویترز نوشت: انتخابات پیش رو در ایران تصمیم گیری ها را در زمینه آن مذاکرات سخت تر کرده است. رویترز با جانبداری از اسرائیل، این کشور را صبور توصیف کرد و مدعی شد که در صورت شکست این دور از مذاکرات تحریم های فلج کننده بیشتری در انتظار ایران خواهد بود.

* در حالی که هنوز مذاکرات هسته ای در آلماتی قزاقستان در حال برگزاری است، شبکه خبری بی بی سی به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشده است، مدعی شد غرب از پیشنهادات جدید ایران سردرگم شده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته (پنجشنبه) در اسپانیا در دیدار با ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا ضمن ابراز امیدواری از پیشرفت مذاکرات ایران در آلماتی اعلام کرد که در دومین دور از مذاکرات در آلماتی پیشرفت چشمگیری حاصل شود.

بان کی مون در رابطه با بحث‌های موجود در رابطه با برنامه هسته‌ای هسته‌ای ایران اعلام کرد: « بحث‌های موجود در رابطه با انرژی هسته‌ای ایران می بایست هرچه زودتر به روشی صلح‌آمیز حل و فصل شود. وی تأکید کرد که در این مذاکرات هر دو گروه می‌بایست حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند و به این حقوق احترام بگذارند و سپس با توجه به شرایط موجد تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه «1+5» به آلماتی سفر کرده، تاکید کرد که اکنون زمان تلاش سازنده برای رسیدن به توافق و تقویت اعتماد بین طرفین است.

دیدگاه شما