تازه های سایت

کد مطلب: 8280
22. اسفند 1391 - 5:08
اخبار نهاوند ، پایگاه خبری گرو : رئیس منابع طبیعی و منابع آبخیزداری شهرستان نهاوند با بیان اینکه بیشترین میزان مراتع استان همدان در شهرستان نهاوند قرار دارد، گفت: بیش از 93 هزار هکتار مرتع در نهاوند وجود دارد.
خبرگزاری فارس: بیش از 93 هزار هکتار مرتع در نهاوند وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از  خبرگزاری فارس، علی ده‌پهلوان در مراسم افتتاح این پروژه‌ها منابع طبیعی و انفال را سرمایه‌های عمومی و متعلق به همه مردم خواند و بر ضرورت حفظ آنها تأکید کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از 93 هزار هکتار مرتع درجه یک، درجه دو و درجه سه در نهاوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین میزان مراتع استان در نهاوند وجود دارد، وظیفه مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان نیز بیشتر است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند با اشاره به وجود دو برابری دام از ظرفیت مراتع نهاوند بیان داشت: این موضوع موجب شده تا میزان ذخائر طبیعی و خدادادی این شهرستان سال به سال کاهش یابد و هر ساله شاهد هجوم بیش از دو برابر ظرفیت دام در این مراتع باشیم.

وی با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی متعلق به همه نسل‌ها است، عنوان کرد: در بخش جنگل نیز بالاترین میزان سرانه جنگل استان به ازای هر نفر متعلق به شهرستان نهاوند است، چراکه بزرگ‌ترین جنگل طبیعی با 220 هکتار وسعت در سراب گیان این شهرستان وجود دارد.

ده‌پهلوان تصریح کرد: سرانه جنگل در نهاوند به ازای هر نفر یک هزار و 240 متر مربع است، در حالی که این میزان در استان حدود 800 متر مربع به ازای هر نفر است.

وی یادآور شد: برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی در شهرستان نهاوند با تجهیز گروه‌های حفاظت از جنگل‌ها و مراتع توانسته‌ایم در حفظ این سرمایه‌های ملی، مقام برتر استان را کسب کنیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند افزود: در نهاوند بیش از 15 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی دست‌کاشت و طبیعی وجود دارد که تاکنون هفت هزار و 500 هکتار از آن در دامنه‌های کوه‌های زاگرس در طرح صیانت از جنگل‌ها قرار گرفته است.

وی به ایجاد بیش از 600 هکتار جنگل دست‌کاشت در مناطق روستایی در فارسبان، گیان، سیاه‌دره و گاماسیاب خبر داد و گفت: علاوه بر کاشت، حفاظت از جنگل‌های دست‌کاشت نیز از مهم‌ترین وظیفه جنگل‌بانان منابع طبیعی محسوب می‌شود.

ده‌پهلوان با اشاره به واگذاری اسناد عرصه‌های مرتع به نمایندگان مرتع‌داران از اجرای دوره‌های آموزشی برای مرتع‌داران با هدف جلوگیری از ورود بی‌رویه احشام و دام‌ها به مراتع نهاوند خبر داد و ابراز داشت: هر ساله همزمان با آغاز بهار طرح حفاظت از مراتع در چند منطقه که محل ورود دام عشایر است، ایجاد می‌شود که نقش قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از تخریب عرصه‌های منابع طبیعی داشته است.

در ادامه نیز 15 طرح آبخیزداری و مرتع‌داری در روستاهای لیلی یادگار، وهمان، برزول و سهران با 380 میلیون تومان افتتاح شد.

دیدگاه شما