تازه های سایت

کد مطلب: 7938
13. اسفند 1391 - 14:20
اخبار ورزشی، پایگاه خبری گرو : کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه استقلال و سپاهان باثبات‌ترین و با کیفیت‌ترین تیم‌های لیگ برتر در فصل جاری هستند، گفت: با وجود شانس بیشتر استقلال برای قهرمان شدن، تکلیف جام در بازی رو در روی این دو تیم مشخص می‌شود. با این حال اعتقاد دارم میزان محبوبیت فوتبال در میان مردم کمتر از قبل شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، چند هفته پایانی لیگ برتر را می‌توان برای تیم‌های بالا و پایین جدول به نوعی "هفت خوان رستم" دانست. کوچک‌ترین اشتباهی از سوی هر تیمی در این چند هفته باقی مانده می‌تواند سرنوشت آنها را در لیگ برتر تغییر دهد. مجید جلالی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگوی خود با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این موضوع گفت: مسئولان سازمان لیگ باید در این شش هفته تمهیدات خاصی بیاندیشند و منتظر تشنج‌های زیادی به خصوص در پایین جدول باشند.

شانس بیشتر استقلال برای قهرمانی
مجید جلالی در ابتدای گفتگویش با خبرنگار مهر، در خصوص این که کدام تیم از شانس بیشتری برای قهرمان شدن برخوردار است، گفت: چیزی که در جدول رده‌بندی وجود دارد و با در نظر گرفتن برنامه پیش روی تیم‌های بالای جدول به نظرم در درجه اول شانس استقلال از دیگر مدعیان بیشتر است. بعد از این تیم هم من سپاهان را دومین مدعی قهرمانی می‌دانم و به نظر می‌رسد که بازی رودرروی این دو تیم تکلیف قهرمان این فصل را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد.

جذابیت در بالای جدول
وی درباره این که آیا رقابت چهار تیم در بالای جدول برای قهرمانی را می‌توان اتفاق تازه‌ای در لیگ برتر دانست، افزود: این موضوع برای لیگ و کل فوتبال ما خوب است. این که رقابت برای قهرمانی بیش از دو تیم باشد هم باعث می‌شود لیگ جذاب‌تر باشد و هم روی کیفیت کار تاثیرگذار است. هرچند روی موضوع دوم باید حساسیت بیشتری نشان داد چرا که کیفیت برای پیشرفت فوتبال کشور لازم است و باید همواره این شاخصه را مد نظر قرار دهیم.

سپاهان باکیفیت‌تر است
سرمربی پیشین تیم فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا تیم‌های مدعی قهرمانی از لحاظ کیفی نسبت به گذشته پیشرفت داشته‌اند؟، تصریح کرد: در این زمینه نسبتا پیشرفت‌هایی را در بین این تیم‌ها شاهد هستیم. حتی در نتیجه‌گیری هم می‌بینیم که بهتر عمل کرده‌اند. البته اگر بخواهیم تنها روی شاخصه کیفیت زوم کنیم باید عنوان کنم سپاهان در این زمینه بهتر از بقیه بوده و کیفیت بهتری را ارایه می‌کند.

منتظر روزهای پرتشنج باشیم
وی با اشاره به وضعیت تیم‌های پایین جدولی اظهار داشت: در این بخش از جدول، وضعیت نگران کننده است. چهار تیم می‌افتند و یک تیم هم به پلی‌آف می‌رود. این تشنج‌ها قابل پیش‌بینی بود و باید سازمان لیگ خود را برای شش هفته پایانی آماده کند چرا که سیل تشنج‌ها در مسایل حاشیه‌ای به مراتب بیشتر می‌شود. یک سوت یا یک تصمیم اشتباه منجر به تغییر احتمالی سرنوشت تیم‌ها خواهد شد، برای همین آستانه تحمل در چنین شرایطی پایین می‌آید.

منصفانه نیست پنج تیم در معرض سقوط قرار گیرند
جلالی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: به نظرم باید منتظر روزهای پرتشنج در شش هفته پایانی لیگ برتر باشیم. اگر واقع‌ ببن باشیم منصفانه نیست که پنج تیم در معرض سقوط قرار گیرند. در همین تیم‌های پایین جدولی می‌بنیم که برخی‌ها به فوتبال کشور خدمات زیادی کرده‌اند و حذف تیمی مثل ذوب‌آهن که 50 سال در فوتبال کشور خدمت کرده، یک نوع ضایعه است. می‌توانیم با تصمیم‌گیری‌های بهتر جلوی این تشنج‌ها را بگیریم.

صحنه‌ای از دیدار فجرسپاسی شیراز با آلومینیوم هرمزگان در هفته بیست و هشتم لیگ برتر

18 تیم زیاد نیست
آیا می توان در این فرصت باقی مانده برنامه ریزی قبلی را تغییر داد؟ این پرسشی است که جلالی در پاسخ به آن خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان لیگ باید بدانند که اداره کردن لیگ با 18 تیم خیلی مشکل نیست. ظاهرا سازمان لیگ روی برنامه ریزی لیگ مشکلاتی دارد که می‌توان آن را به گونه ای دیگر حل کرد چرا که 18 تیم برای لیگ برتر زیاد نیست.

توجه بیش از حد به حواشی
این کارشناس فوتبال در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر درباره اینکه توجه به مسایل حاشیه‌ای در لیگ برتر با متن آن هم‌خوانی ندارد، عنوان کرد: متاسفانه اصلا در این موضوع هم‌خوانی وجود ندارد. همه این مسایل باعث شده تا به مرور محبوبیت فوتبال در بین مردم کاهش یابد. این موضوع باید توسط کسانی که در جامعه فوتبال هستند مورد توجه قرار گیرد. فوتبال نیازمند محیط سلامت است و باید دست از این جنجال‌ها برداشت. این مسایل باید واکاوی و آسیب‌ شناسی شود. منشا این رفتارها هم کاملا مشخص است. من دو سال پیش هم گفتم که باید منشا فساد در فوتبال را مشخص کرد و بعد از  آن اعتمادسازی کرد.

اعتماد به داوران پایین آمده است
وی در بحث داوری‌ها نیز با بیان این که میزان اعتماد بین باشگاه‌ها، مدیران و مربیان نسبت به مقوله داوری پایین آمده است، یادآور شد: این موضوع باعث شده تا دیگر کسی حتی یک اشتباه کوچک را هم تحمل نمی‌کند. من وقتی در فولاد بودم در بازی نیمه نهایی جام حذفی مقابل پرسپولیس قرار گرفتیم که مظفری‌زاده با اشتباه خود منجر به حذف تیم ما شد ولی چون به او اعتماد داشتم و می‌دانستم که داور سالمی است مشکل پیش آمده را تحمل کردم اما اگر این کار را نمی‌کردم جو ورزشگاه متشنج می‌شد.

جلالی ادامه داد: وقتی می‌بیینیم بهترین داوران ما استعفا می‌دهند تردیدهایی به وجود می‌آید. باید اعتمادسازی به داوران را در درجه اول خود داوران انجام دهند. وقتی خود آنها علیه یکدیگر مصاحبه می‌کنند دیگر شرایط همین می‌شود. آنها باید خودشان جمع بشوند و مشکلات را کم کنند. هر چقدر این مسایل بیشتر باشد تشنج‌ها و بی اعتمادی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند.

بهترین بازیهای لیگ
وی در خصوص این که کدام تیم‌ها باثبات‌تر بوده‌اند، گفت: تا جایی که من بازی‌های این فصل را تعقیب کرده‌ام در برخی دیدارها سایپا را خیلی خوب دیدم. این نظرم من تنها از جنبه نوع فوتبالی است که ارایه می‌شود. راه آهن هم از این حیث در شرایط خوبی قرار داشته است. و در برخی بازی‌ها ذوب‌آهن و نیز سپاهان از نظر نوع فوتبالی که ارایه می کردند در شرایط خوبی قرار داشتند.

استقلال؛ باثبات ترین تیم
سرمربی پیشین تیم فوتبال فولاد خوزستان با بیان اینکه استقلال با ثبات‌ترین تیم لیگ برتر تا اینجای کار بوده است، اذعان داشت: استقلال به خوبی توانسته ثبات خود را حفظ کند. این موضوع به چند نکته بر می‌گردد. آنها هم مربیان با تجربه‌ای دارند و هم به لحاظ مهره آنقدر دستشان پر است که در شرایط گوناگون با هر مسئله ای کنار آمده‌اند و به هر شکلی که بوده شرایط خود را حفظ کرده‌اند.

قابل احترام‌ترین تیم؟
وی درباره قابل احترام‌ترین تیم لیگ برتر اینگونه توضیح داد: تیمی که از نظر کیفیت بازی خیلی خوب باشد و با ارایه بازی‌های خیلی با کیفیت شایسته قهرمانی باشد در لیگ برتر واقعا وجود ندارد. اما به هر شکل اگر از نظر نتیجه‌گیری بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم که جدول رده‌بندی همه چیز را به ما می گوید. با این حال تیمی که هم دلنشین بازی کند و هم در نتیجه‌گیری فوق‌العاده کار کرده باشد در لیگ امسال وجود ندارد. من در خصوص تیم‌هایی که نام بردم باید عنوان کنم که آنها در بخش‌هایی از فصل بازی‌های با کیفیتی ارایه کرده بودند.

اتفاق ویژه لیگ برتر
"اتفاق ویژه لیگ برتر کدام بوده است؟" این پرسشی است که جلالی در پاسخ آن گفت: اعتراضات به داوری را می‌توان اتفاق ویژه این فصل دانست. این اعتراض‌ها در همه فصول وجود داشت ولی در این فصل فوق‌العاده حاد شده است. نکته دوم هم به میزان خطاها در لیگ بر می‌گردد که خیلی زیاد شده است. متوسط خطای دو تیم برای هر بازی در لیگ برتر معمولا بالای 35 است که آمار خیلی بالایی محسوب می‌شود چرا که در دنیا متوسط خطا 17 مورد در هر دیدار است. این‌ها چیزهایی هستند که مشخص می‌کنند چرا کیفیت لیگ پایین است. البته شاید هم به خاطر زمین‌های تیم‌ها هم باشد. به خصوص این که برخی بازی‌ها روی چمن مصنوعی برگزار می‌شود. ما باید از برگزاری بازی روی چمن مصنوعی جلوگیری کنیم چونکه چمن طبیعی انگیزه بازیکنان را هم دو چندان می‌کند.

دیدگاه شما