تازه های سایت

کد مطلب: 7454
21. بهمن 1391 - 8:10
حسن زاده گفت: از عوامل اثرگذار در افزایش سن ازدواج در دختران افزایش سطح تحصیلی دختران و پس از آن اشتغال و توانایی کسب درآمد توسط آن‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری گرو  ،محمد تقی حسن زاده رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: طرح عوامل موثر در تاخیر ازدواج جوانان با هدف بررسی سنت‌ها و رسوم فرهنگی حاکم در بحث ازدواج در دو سطح فردی و اجتماعی در شهر تهران با حجم نمونه 750 نفر از جوانان 15 تا 29 سال اجرا شده است.

وی ادامه داد: 20/1 درصد جوانان مجرد در این پژوهش تمایل بسیار زیاد و زیاد داشته اما میزان تمایل 8/26درصد کم و بسیار کم است. همچنین 6/24 درصد نیز اصلا تمایلی به ازدواج ندارند.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی افزود: 2/17درصد شرایط خود را برای ازدواج در حد بسیار زیاد و زیاد مناسب می‌دانند 2/30 شرایط خود را اصلا مناسب ندانسته و 6/29 درصد کم و بسیار کم ارزیابی کردند.

حسن زاده تصریح کرد: در ارتباط با تمایل دختران به ازدواج در سنین بالاتر به نظر 7/43 درصد این میزان تمایل زیاد و بسیار زیاد و به نظر 1/29 درصد کم و بسیار کم است. پاسخگویان عدم تمایل دختران به ازدواج را بیش از همه به نبودن مورد مناسب، ادامه تحصیل، و توقعات بالای آن‌ها مربوط دانسته و علت تاخیر در ازدواج را نیز برای آن‌ها علاوه بر نبودن مورد مناسب و ادامه تحصیل عدم پختگی و بلوغ فکری دانستند.

وی اظهار داشت: طبق اظهارات 4/61 درصد پسران جوان به افزایش سن ازدواج تمایل بسیار زیاد و زیادی دارند مهم‌ترین دلایل عدم تمایل به ازدواج از نظر پاسخگویان مشکلات مالی، مخارج سنگین ازدواج، درآمد ناکافی و نداشتن شغل مناسب است.

حسن زاده عوامل اثرگذار در افزایش سن ازدواج در دختران را  افزایش سطح تحصیلی دختران و پس از آن اشتغال و توانایی کسب درآمد توسط آن‌ها دانست. همچنین در بین عوامل اثرگذار بر افزایش سن ازدواج پسران جوان بیشترین عامل تامین مسکن، نداشتن سرمایه کسب و کار و انتظار جهت یافتن شغل مناسب و دارای ارزش اجتماعی است.

وی در پایان بیان داشت: در ارتباط با عوامل دخیل با افزایش سن ازدواج جوانان هم دختران و هم پسران بالاترین ارزیابی‌ها مربوط به رشد تجمل گرایی، سختگیری و وسواس جوانان در انتخاب همسر و عدم بلوغ فکری جوانان جهت زندگی مشترک است.

دیدگاه شما