تازه های سایت

کد مطلب: 56179
29. ارديبهشت 1403 - 7:50
فعال عرصه جمعیت در نهاوند بابیان اینکه جمعیت، ابر بحران امروز ایران است، گفت: برای نجات از این بحران نیازمند یک تحول جمعیتی هستیم که برای این تحول باید هم مسئولین و هم مردم و هم خانواده‌ها پای کار بیایند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، فاطمه خلقی اولادی اظهار کرد: مسأله جمعیت یکی از مسائل مهم در حال حاضر کشور ما و ابر بحران تاریخ جمعیت ایران است و اگر در این سیاه چاله بحران قرار بگیریم تا ۱۵۰ سال دیگر قابل جبران نخواهد بود و کشور دچار پیری جمعیت می‌شود.

وی گفت: اهمیت این مسئله را در سخنان رهبر انقلاب بیشتر می‌توان دید که در هر سخنرانی اشاره‌ای به آن داشته و تاکید دارند که مسئله جمعیت را باید جدی گرفت.

این فعال عرصه جمعیت در شهرستان نهاوند افزود: امروز برای نجات از این بحران نیازمند یک تحول جمعیتی هستیم که برای این تحول باید هم مسئولین و هم مردم و هم خانواده‌ها پای کار بیایند.

وی تصریح کرد: اگر جمعیت یک کشور جوان نباشد خسارات سنگین اول برای کشور و بعد برای خانواده‌ها و مردم به وجود می‌آورد و برای کشور بحث امنیت و نیروی کار مطرح می‌شود زیرا کشوری که جوان نباشد به طور قطع از نظر دفاعی و امنیتی هم  نمی‌تواند قوی باشد چراکه جوانی جمعیت برای هر کشوری ثروت محسوب می‌شود.

خلقی اولادی تصریح کرد: بیشترین آسیب‌هایی که در راستای جمعیت کشور ما دچار آن شده است رواج باورهای غلط و سبک زندگی نامناسب است .

وی افزود: بزرگ‌ترین باورهای اشتباه ما تاخیر در فرزندآوری بعد از ازدواج، رواج تک فرزندی و غافل بودن از آسیب‌های تک فرزندی، جایگاه اجتماعی پدر و مادر و ارجحیت دادن موقعیت اجتماعی، ازدواج‌های سنگین و تجمل‌گرایی و به دنبال آن افزایش سن ازدواج، سبک زندگی غلط و راحت‌طلبی والدین را شامل می‌شود، که باید این باورهای غلط را تغییر داد و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

این فعال عرصه جمعیت در شهرستان نهاوند گفت: این فرهنگ‌سازی نیازمند نیروی فعال و متخصص و کنشگران جمعیتی دارد که با مردم ارتباط‌گیری کنند و آسیب‌های تک فرزندی، آسیب‌های ازدواج دیرهنگام، پیامدهای فاصله سنی زیاد فرزندان با هم، عوارض و پیامدهای سقط و مشکلاتی را که برای مادران به همراه می‌آورد بیان ‌کنند.

وی افزود: از طرف دیگر دولت و مسئولین هم باید تمام تلاش خود را برای رهایی از بحران پیری جمعیت به کار گیرند و طرح‌های تشویقی برای چند فرزندی و امکانات و مزایایی را برای خانوارها و مادران به صورت قانونی تصویب و اجرا کنند.

خلقی اولادی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای فرزندآوری و جمعیت بیان کرد: فعالیت‌هایی که ما در شهر نهاوند در راستای فرزندآوری و جمعیت انجام دادیم شامل حضور در هیئت‌ها و برگزاری غرفه‌های جمعیت و تبلیغ چهره به چهره با مادران، حضور در موکب‌های اربعین و اهدای بسته‌های فرهنگی به زائرانی که از مسیر نهاوند به کربلا مشرف می‌شدند، حضور در بیمارستان و زایشگاه و اهدای هدایای متبرک به مادران، شناسایی مادران جوان زیر 40 سال و دارای سه و چهار فرزند به بالا و تشویق و اهدای لوح و تندیس شکوه مادری به آنها بود.

وی ادامه داد: برگزاری اولین اعتکاف مادر و فرزند در راستای حمایت از مادر و فرزندان و تشویق مادر چند فرزندی در اعتکاف، برگزاری غرفه نیمه شعبان نسل ظهور و ثبت نام طرح نوسرباز، حضور در روضه‌ها و جشن‌های خانگی و تشویق به فرزندآوری و اهدای بسته فرهنگی جمعیتی، تجلیل از مادران چهار فرزندی در مصلی نهاوند، ایجاد کارگاه‌های مشاوره در رابطه با آسیب‌های تک فرزندی و عوارض سقط و احکام سقط، اهدای بسته‌های معیشتی و کمک‌های مالی برای مادرانی که از سقط منصرف می‌شوند و حمایت از مادران باردار و شیرده که نیازمند هستند و تهیه البسه و سیسمونی نوزاد و وسایل مورد نیاز مادر باردار از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

این فعال عرصه جمعیت در شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه جوانی جمعیت، شادی و نشاط را برجامعه حاکم می‌کند، اظهار کرد: جوانی جمعیت موجب پیشرفت در حوزه‌های مختلف می‌شود و جامعه سالمند نه تنها شادی و نشاط را از بین خواهد برد بلکه اقتصاد را هم با مشکل روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما