تازه های سایت

کد مطلب: 55859
26. فروردين 1403 - 7:49
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مبتلایان به اُتیسم در استان شناسایی شدند گفت: ۳۸۴ بیمار مبتلا به اُتیسم شناسایی شده زیرپوشش برنامه های حمایتی و خدماتی بهزیستی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،محمد قادری احسانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد بیمار شناسایی شده ۱۶۱ نفر در همدان، ۸۱ نفر در نهاوند، ۹ نفر در تویسرکان، ۱۷ نفر در بهار، ۲۳ نفر در اسدآباد، ۷۰ نفر در ملایر، ۱۲ نفر در کبودرآهنگ و ۱۱ نفر در رزن هستند و در کمیسیون پزشکی پرونده دارند.

وی اضافه کرد: افراد دارای اختلال اُتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دچار مشکل هستند.

قادری احسانپور با بیان اینکه بیماران اتیسمی شناسایی شده از ۲ مرکز روزانه در استان خدمات دریافت می کنند افزود: خدمات توانبخشی و آموزشی در مرکز روزانه همدان با ظرفیت ۸۰ نفر و مرکز روزانه نهاوند با ظرفیت ۵۰ نفر به این افراد ارایه می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: هزینه خدمات ارائه شده در این ۲ مرکز از طریق یارانه بهزیستی پرداخت می‌ شود و از افراد دارای تمکن مالی شهریه مشارکتی دریافت می‌شود

قادری احسانپور اظهار کرد: خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی، موسیقی درمانی، مشاوره، کلاس های آموزشی هنر درمانی، روانشناسی و روانپزشکی زیر نظر درمانگران تخصصی به صورت مستمر در ۲ مرکز روزانه استان همدان به مبتلایان اُتیسم ارایه می شود.

وی ادامه داد: مبتلایان به اُتیسم به جز مستمری ماهیانه اگر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید باشند کمک هزینه حق پرستاری دریافت می کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: کمک هزینه ایاب و ذهاب برای تردد، کمک هزینه درمان، استفاده از خدمات مراکز روزانه، کمک هزینه بهبود تغذیه، کمک هزینه درمان اختلال بلع و دهان، کمک هزینه حق پرستاری خانواده محور از خدمات ارائه شده بهزیستی به افراد دارای اُتیسم است.

قادری احسانپور ادامه داد: در موارد حادی که خانواده ها توان نگهداری فرد مبتلا به اُتیسم را ندارند این افراد در مراکز شبانه روزی بهزیستی پذیرش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سامانه غربالگری اُتیسم برای کودکان ۲ تا ۶ سال از چهار سال گذشته راه اندازی شده و برای عموم مردم قابل دسترسی است افزود: اگر تست غربالگری اُتیسم مشکوک باشد تست های دقیق‌تر بر روی فرد انجام می‌شود و از ۳۸۴ نفر مبتلا، تعداد ۱۵۰ نفر از سامانه غربالگری اُتیسم شناسایی شدند.

۲ مرکز ثابت تشخیص اُتیسم در مراکز روزنه و تابان در همدان و نهاوند ثابت مستقر است.

۳۰ هزار و ۳۰۸ هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و از کارافتادگی از خدمات تخصصی و حمایتی بهزیستی این استان بهره مند هستند.

دیدگاه شما