تازه های سایت

کد مطلب: 55849
25. فروردين 1403 - 7:19
عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر عدم افزایش شمار بیماران پوستی، اگزما و ضایعات پوستی در بیمارستان سینا به‌عنوان سانتر پوست مو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تماس مکرر با آب در افرادی که زمینه درماتیک یا اگزما دارند تشدید بیماری را سبب می‌شود و این موضوع ارتباطی با نوع آب ندارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محمدرضا سبحان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه اگزما پوستی یکی از شایع‌ترین بیماری پوستی است که در برخی فصول سال افزایش دارد، گفت: عوامل مختلفی همچون تغذیه، تماس مکرر با آب، رطوبت بیش از اندازه، استفاده زیاد از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها و استرس موجب ایجاد اگزما می‌شود.

وی افزود: اگزما تحریکی و یا پوستی که به دو نوع اگزما تماسی تحریکی و اگزما تماسی آلرژیک تقسیم می‌شود و بیشترین آمار اگزما را به خود اختصاص داده‌ است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: قرار گرفتن در برخی از موقعیت و مشاغل اگزمای پوست را افزایش می‌دهد که ازجمله این مشاغل آشپزهای در ارتباط مستقیم با رطوبت هوا و یا مکانیک‌های در مواجهه با انواع روغن‌ها هستند.

سبحان استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی را عامل اگزما و تشدید آن دانست و گفت: اگزما می‌تواند به دلایل نشأت گرفته از داخل و بیرون بدن رخ دهد که برخی عوامل مربوط به سیستم ایمنی بوده و برخی عوامل محیطی نیز این بیماری را تشدید می‌کنند.

علل مختلفی در ریزش مو نقش دارند

وی در خصوص علل اصلی که سبب ریزش مو می‌شود، تصریح کرد: عوامل ژنتیکی و ارثی، تغذیه، استرس و مشکلات روحی، مصرف داروها، مشکلات هورمونی در بانوان و … موجب ریزش مو می‌شود و نمی‌توان با تکیه ‌بر یک عامل ریزش مو را تشخیص داد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماری درماتیت سبورئیک، قارچی به نام مالاسزیا، خشکی پوست و سیستم ایمنی ضعیف عامل ایجاد شوره و تشدید آن است، گفت: آب‌وهوا و عوامل محیطی در افرادی ایجاد شوره سر می‌کند ولی به‌ تنهایی شوره و یا ریزش مو را موجب نمی‌شود.

سبحان در پاسخ به این سوال که برخی از افراد معتقدند زمانی که به شهر دیگر سفر می‌کنند بیماری پوستی آن‌ها بهتر می‌شود، آیا آب در این موضوع تأثیرگذار است، عنوان کرد: رطوبت هوا و برخی فصول بر شدت بیماری تأثیرگذار است به همین دلیل ممکن است بیماری که در شهری با آب‌وهوای مرطوب و سرد ساکن باشد زمانی به یک شهر گرم سفر می‌کند به طور موقت بهتر شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه شواهدی مبنی بر افزایش بیماری های پوست و مو در همدان وجود ندارد خاطر‌نشان کرد: نمی‌توان بدون تحقیقات علمی و بر اساس مشاهدات میدانی یک عامل را دلیل بر افزایش بیماری پوست و مو بیان کرد.

دیدگاه شما