تازه های سایت

کد مطلب: 55844
24. فروردين 1403 - 12:20
رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بر اساس تقویم کوچ، عشایر از ۱۵ اردیبهشت مجاز به ورود به سامان های پیش بینی شده در مناطق ییلاقی استان هستند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، سعید الیاسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هماهنگی های لازم با ۲ استان خوزستان و ایلام صورت گرفت تا از خروج عشایر از مناطق قشلاقی به سمت ییلاقی بر خلاف تقویم کوچ جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: تیم های سیار بخش خصوصی و ادارات در ۲ گلوگاه ورودی در شهرستان ملایر، ۲ گلوگاه اسدآباد، جاده تویسرکان و نهاوند برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر مستقر شدند و تاکنون موردی از ورود پیش از موعد پیش بینی شده گزارش نشده است.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: عشایر پس از خروج از خوزستان وارد منطقه «میان بند» در لرستان سپس مناطق ییلاقی همدان می شوند همچنین عشایر مستقر در ایلام وارد کرمانشاه به عنوان «میان بند» سپس همدان می شوند.

الیاسی با بیان اینکه عشایر پس از ورود به همدان در ۵۵ سامان عرفی مستقر می شوند گفت: عشایر به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز مجاز به حضور در سامان عرفی هستند و این زمان بستگی به میزان پوشش گیاهی سامان عرفی، تعداد خانوار عشایر و تعداد دام است.

وی اظهار کرد: همه ساله مناطق ییلاقی استان همدان میزبان عشایر از استان های کرمانشاه، خوزستان و ایلام از ایل ترکاشوند، یارمطاقلو و جمور است.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: یکسری از عشایر فصل زمستان نیز همدان را ترک نکردند و همچنان در مناطق قُرق واقع در شهرستان بهار حضور دارند.

الیاسی افزود: شماری از عشایر در مناطق تحت مدیریت منابع طبیعی و سامان های عرفی مستقر نشده بلکه در پایین دست از زمین های آیش مستقر و از کاه و کُلش باقی مانده از برداشت گندم و جو و «پس چر» محصولات برای تعلیف دام استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: مراتع این استان ظرفیت پذیرش ۵۹ هزار واحد دامی را دارند که همه ساله سه تا چهار برابر ظرفیت گنجایش مراتع، دام وارد استان می شود.

دیدگاه شما