تازه های سایت

کد مطلب: 55831
21. فروردين 1403 - 6:34
در راستای حمایت از تولید کشاورزی انجام شود؛
لزوم رعایت الگوی کشت و برخورد با تغییر کاربری‌ها در نهاوند
جهاد کشاورزی نهاوند در سال جدید مأموریت مهمی در مورد اصلاح الگوی کشت و لزوم برخورد قانونی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، دو موضوع اصلاح الگوی کشت و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز دو بحث جدی و دغدغه کشاورزان نهاوندی است.

این دو موضوع با تولید محصولات زراعی و باغی در ارتباط بوده و لازم است تا جهاد کشاورزی برای حل آن‌ها ضمن رعایت قانون به‌خوبی موضوع را مدیریت کند.

مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی در سال جدید است.

همچنین با توجه به دغدغه‌های کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات زراعی و باغی ضرورت دارد که جهاد کشاورزی باقدرت به مقوله ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز ورود کند.

این ساخت‌وسازها علاوه بر دهن‌کجی به قانون موجب از بین رفتن زمین‌هایی می‌شود که باید عرصه تولید باشند به همین دلیل ضرورت دارد با آن‌ها برخورد قانونی شود.

اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در نهاوند

با توجه به حجم منابع آبی ضرورت دارد تا با رعایت الگوی کشت گام مهمی در کاهش مصرف آب برداشته شود.

کشت چغندرقند به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کشت‌های با مصرف آب زیاد ازجمله محصولاتی است که مشمول طرح اصلاح الگوی کشت است.

توکل آبشناس مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در خصوص این موارد گفت: باهدف مدیریت مصرف آب طرح اصلاح الگوی کشت در استان همدان تهیه و به شهرستان‌ها ابلاغ‌شده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان نهاوند وظیفه‌داریم این الگو را اجرا کنیم تا از اتلاف منابع آبی جلوگیری شود و در سال جدید مصمم به انجام این کار هستیم.

آبشناس با اشاره به کشت چغندر به‌عنوان یکی از کشت‌های مورداشاره در طرح اصلاح الگوی کشت افزود: الآن در شهرستان نهاوند در این راستا برای کشت چغندرقند طبق این الگو برنامه داریم ۲۶۰۰ هکتار کشت کنیم و چهار کارخانه قند برای ما معرفی‌شده‌اند.

وی ادامه داد: این کارخانه‌ها شامل لرستان، همدان، قزوین و نقش‌جهان اصفهان است و از کشاورزان درخواست داریم فقط با این چهار کارخانه که اعلام کردیم قرارداد ببندند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: اگر با این کارخانه‌ها قرارداد بسته شود دولت می‌تواند حمایت‌های خود مانند کود و خرید محصول در پاییز را انجام دهد و به تعهدات عمل کند.

وی اظهار داشت: اما متأسفانه الآن مشاهده‌شده کارخانه‌های دیگری در شهرستان دارند فعالیت می‌کنند که این کار چند مشکل دارد اول اینکه بذرهایی که آن‌ها تحویل کشاورزان می‌دهند کیفیت لازم را ندارد.

آبشناس ادامه داد: در پاییز هم چون این کارخانه‌ها قراردادی ندارند برای خرید محصول هیچ تعهدی ندارند و مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: هر کشاورز باید مدیریت کند که محصولی مانند چغندر را در کنار محصولات کم آب بر مانند کلزا، گندم و جو هرچند سال یک‌بار بکارد.

وی افزود: بزرگ‌ترین آفت برای کشاورزان کشت چندین ساله یک محصول است که ضرر و زیان زیادی را برای کشاورزان به همراه دارد.

اجرای ۲۳ فقره حکم قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز

آبشناس در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نحوه برخورد قانونی با ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی و باغات اشاره کرد و اظهار داشت: طبق قانون مصوب کشور مبنی بر حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هیچ شخصی بدون مجوز قانونی نمی‌تواند اراضی کشاورزی را تغییر کاربری بدهد.

وی ادامه داد: متأسفانه مشاهده می‌شود مالکان باغ‌ها بدون اخذ مجوز از مدیریت جهاد کشاورزی اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند که قطعاً تخلف است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: این ساخت‌وسازها حتماً مشمول اعمال قانون می‌شوند و پرونده قضایی تشکیل و از این تخلفات هیچ‌گونه چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

وی افزود: با تشکیل پرونده قضایی سریعاً با آن‌ها برخورد می‌شود چون با این ساخت‌وسازها این اراضی از عرصه تولید خارج می‌شوند.

آبشناس بیان کرد: در راستای حمایت از تولید و اجرای قانون با این ساخت‌وسازها برخورد می‌شود و از مالکان درخواست داریم حتماً با اداره جهاد کشاورزی هماهنگ باشند.

وی اظهار داشت: در راستای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز گشت‌های امور اراضی به‌صورت مستمر در شهرستان فعال هستند و در روزهای اخیر سه مورد قلع‌وقمع بنا اجراشده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: ۲۳ مورد حکم قلع‌وقمع طبق احکام صادره از مراجع قضایی در شهرستان انجام‌شده و زمین‌ها به حالت اولیه برگشته‌اند.

تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بخش خزل

در همین راستا با دستور عرفان رضایی رئیس حوزه قضایی بخش خزل نهاوند حکم تخریب و قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی فیروزان اجرا شد.

رضایی تأکید کرد: اقدامات ویژه در جهت پیشگیری از تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغات در بخش خزل صورت گرفته و دستورات مقتضی در این زمینه صادرشده است.

وی ادامه داد: با توجه به تعدد ساخت‌وساز غیرمجاز اراضی کشاورزی به همراه مسئولان مربوطه از اراضی کشاورزی سطح حوزه قضایی بخش خزل بازدید شد تا در روزهای آتی با دستور قضایی نسبت به رفع تصرف و تخریب بناهای تغییر کاربری شده اقدام شود.

رئیس دادگاه بخش خزل افزود: در ایام تعطیلات نوروزی نیز به دستگاه‌های متولی امر صیانت و حفاظت از اراضی دستور لازم صادر گردیده و مقرر گردید تا متصرفین اراضی ملی نیز مورد پیگرد قضایی واقع گردند.

به گزارش «پایگاه خبری گرو نهاوند» با اجرای حکم قلع‌وقمع چند بنای غیرمجاز در هفته‌های اخیر می‌توان امید داشت که روند برخورد با این بناها شدت و تداوم داشته باشد.

قطعاً اجرای قانون کام مردم و به‌خصوص کشاورزان زحمت‌کش شهرستان را شیرین خواهد کرد و عرصه را بر قانون‌شکنان تنگ خواهد کرد که امیدواریم تداوم داشته باشد.

با توجه به محدودیت منابع آبی اجرای صحیح طرح اصلاح الگوی کشت و همچنین جلوگیری از کشت دوم باعث مدیریت بهتر مصرف آب در بخش کشاورزی می‌شود.

ممنوعیت یا به حداقل رساندن کشت دوم در مناطق مستعد خشک‌سالی شهرستان و جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر می‌تواند باعث موفقیت طرح اصلاح الگوی کشت در شهرستان شود.

انتهای خبر/

دیدگاه شما