تازه های سایت

کد مطلب: 55828
21. فروردين 1403 - 6:26
فرمانده سپاه ناحیه نهاوند گفت: شهید آوینی در قالب زبان هنر به خوبی توانست مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس را به نمایش بگذارد و هنرمندان ما باید شهید آوینی را به عنوان الگوی تمام عیار هنر انقلاب اسلامی بشناسند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، سرهنگ علی مختاری در مراسم تجلیل از اعضای فعال بسیج هنرمندان در نهاوند به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت این روز و تبریک هفته گرامیداشت هنر انقلاب اسلامی به اهالی فرهنگ و هنر، اظهار کرد: شهید مرتضی آوینی هنرمند برجسته و انقلابی شخصیتی است که هنر انقلاب اسلامی را زنده کرد و هر چه بر او تاختند کوتاه نیامد و از پا ننشست و تمام لحظه‌های عمرش  را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر از هیچ کوششی فرو گذار نبود و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه‌های گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت.

وی گفت: هنرمند واقعی و متعهد باید همانند این شهید گرانقدر در خلق آثار ارزشمند هنری در پرتو آرمان‌های انقلاب اسلامی کوشا باشد.

فرمانده سپاه ناحیه نهاوند بیان کرد: یکی از آثار فاخر شهید آوینی «روایت فتح» است که با بیش از ۸۰ اثر تدوین شده از ایشان به یادگار مانده است.

وی با اشاره به نگاه خاص شهید آوینی به حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: شهید آوینی در بحث مستندات با یک نگاه خاص و ویژه به حوزه دفاع مقدس ورود پیدا کردند و با جرأت می‌توان گفت یکی از آثار فاخر و ارزشند و برجسته دفاع مقدس ما همین آثار شهید آوینی است و خاص‌ترین کاری که این شهید بزرگوار انجام داد بردن لنز دوربینش به حوزه دفاع مقدس بود.

مختاری گفت: شهید آوینی در قالب زبان هنر به خوبی توانست مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس را به نمایش بگذارد و هنرمندان ما به ویژه هنرمندان جوان باید شهید آوینی را به عنوان الگوی تمام عیار هنر انقلاب اسلامی بشناسند و مانند این شهید والامقام در راستای هنر انقلاب و هنر متعهد حرکت کنند.

به گزارش بسیج؛ شهید سید مرتضی آوینی متولد ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد.

 این شهید والامقام مستندساز، عکاس، روزنامه نگار، نویسنده و نظریه پرداز «سینمای اسلامی» ایرانی بود. وی در سال ۱۳۴۴ در دانشگاه تهران در رشته معماری تحصیل کرد. در طول انقلاب ایران، آوینی فعالیت هنری خود را به عنوان کارگردان فیلم‌های مستند آغاز کرد و از فیلمسازان برجسته جنگی به شمار می‌رفت. او بیش از ۸۰ فیلم درباره جنگ ایران و عراق ساخت. به گفته اگنس دیویکتور، آوینی روش‌های اصلی فیلمبرداری را ابداع کرد و جنبه باطنی جنگ ایران و عراق را بر اساس اندیشه عرفانی شیعه به تصویر کشید. بیشتر کار‌های او به بازتاب نحوه درک بسیجی‌ها از جنگ و نقش آن‌ها در آن اختصاص داده شد. مشهورترین اثر وی مجموعه «مستند روایت فتح» است که در طول جنگ ایران و عراق فیلمبرداری شد. وی در بیستم فروردین ماه ۱۳۷۲ در حین فیلمبرداری بر اثر انفجار مین شهید شد.

رهبر معظم انقلاب پس از شهادت آوینی، وی را سید شهیدان اهل قلم نامید و بیستمین روز از فروردین به افتخار وی «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است.

دیدگاه شما