تازه های سایت

کد مطلب: 55799
18. فروردين 1403 - 8:35
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: آش کشکک نهاوند به‌عنوان یک اثر معنوی ثبت آثار ناملموس ملی کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محمد احمدی اظهار کرد: آش کشکک یکی از غذاهای سنتی خوشمزه خاص مردم نهاوند است که پخت آن نیز درحال حاضر رایج بوده؛ اگرچه در گذشته رونق آن بیشتر از حال حاضر بود.

وی افزود: مواد تشکیل‌دهنده این غذای خوشمزه و مقوی نهاوند که در زمستان‌های سرد درست می‌شود شامل لوبیای قرمز، بلغور گندم که به زبان محلی (پلته) گفته می‌شد، شیره انگور یا عسل، شکر‌ با دارچین و روغن حیوانی است که در گذشته اغلب با دیگ زودپز و روی آتش کرسی درست می‌شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: برای ثبت این اثر ناملموس مستندات لازم تهیه و به مراجع بالاتر ارسال شده که کار ثبت آن در فهرست آثار ملی در اوایل سال جاری عملی خواهد شد.

وی افزود: به‌منظور ثبت غذاهای خاص در نهاوند تاکنون چند غذای دیگر ازجمله آش ورکواز و آش بادمجان به همراه چند اثر ناملموس فرهنگی دیگر مانند کلوا، خمیر صنل، مهارت قالی عشوند و گویش نهاوندی در فهرست آثار ملی ناملموس ثبت شده است.

احمدی افزود: تاکنون مجموعاً 115 اثر تاریخی و طبیعی شهرستان نهاوند در فهرست میراث فرهنگی و آثار ملی کشور به ثبت رسیده که هفت اثر آن مانند سراب‌های طبیعی بوده و 108 اثر دیگر شامل پُل‌ها، خانه‌ها، تپه‌ها و سایر اماکن فرهنگی جزء آثار تاریخی است.

نهاوند ازجمله شهرهای تاریخی است که طبق کاوش‌های به‌عمل‌آمده و کشف آثار باستانی قدمت آن به پنج هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. همچنین آثاری از دوران حکومت ماد و سلوکیه در این شهرستان کشف شده است.

دیدگاه شما