تازه های سایت

کد مطلب: 55765
14. فروردين 1403 - 5:16
به بهانه چهارمین سالگرد شهادت سردار «سلگی»؛
شهید «میرزامحمد سلگی»؛ افتخار نهاوند و فاتح عملیات «مرصاد»
جانباز شهید «میرزامحمد سلگی» علی‌رغم جراحت‌های فراوانی که از دوران دفاع مقدس بر جسمش باقی مانده بود، همواره در هر محفلی که سخن از شهید و شهادت بود، حضور داشت و جوانان را هم به حضور در این مجالس تشویق می‌کرد و توجه ویژه‌ای به جوانان داشت.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، امروز مصادف با چهارمین سالگرد شهادت سردار «میرزا محمد سلگی» است، سرداری که در تمام مدت عمر پربرکتش حفظ و استمرار نظام جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین دغدغه‌اش بود. سرداری که همواره توجه ویژه‌ای به جوانان داشت و با گوش دادن به سخنان آنان بسیاری از جوانان را به سمت خود جذب و آنان را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا می‌کرد.

«میرزامحمد سلگی» متولد نخستین روز فروردین سال ۱۳۳۵ در روستای «هادی‌آباد» بخش فیروزان نهاوند است، در نهاوند بزرگ شد و در سن کم با «پروین سلگی» که وی نیز فرزند و خواهر شهید بود، ازدواج کرد.

وی در سن ۲۲ سالگی از اولین روز‌های جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت، سال ۱۳۶۲ فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل (ع) و رئیس ستاد لشکر سپاه انصارالحسین (ع) شده بود که در این گردان تا بعد از عملیات «کربلای ۵» در سال ۱۳۶۵ حضور داشت و به درجه جانبازی نائل آمد.

 

سردار شهید «سلگی» فاتح عملیات «مرصاد»/ سرداری که توجه ویژه‌ای به جوانان داشت/سلام. خداقوت با توجه به اینکه امروز سالگرد شهادت ایشان هست ممنون میشم خبرو امروز انتشار بدهید. تشکر

 

سردار «میرزامحمد سلگی» در عملیات «مرصاد» فرماندهی عملیات را تا رسیدن نیرو‌های کمکی در روز اول هجوم منافقین برعهده گرفت.

انجام مراحل اولیه عملیات «مرصاد» تا آن‌جا برای جمهوری اسلامی مهم بود که امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» در سال 1377 درخصوص نقش نیرو‌های همدان در تنگه مرصاد، گفته است: «وقتی با هلی‌کوپتر داخل تنگه رسیدیم؛ دیدیم خاکریز زده شده و یک عده پشت سنگر می‌جنگند، من اسم این‌ها را می‌گذارم ملائک، این‌ها از کجا آمدند، از چه کسی دستور گرفتند، گردانی بوده از تیپ ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان، توی مسیر با منافقین مقابل می‌شوند و سریع خاکریز می‌زنند و می‌روند پشت خاکریز، ۵۰ درصد این گردان شهید می‌شوند؛ ولی کسی راه به این‌ها نداد.

همچنین «محسن رضایی» فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این خصوص گفته است: «مهم‌ترین یگانی که توانست تأخیر لازم را به وجود آورد تا نیرو‌های لشکر‌های دیگر برسند و کار منافقان را تمام کنند، لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان بود».

سردار «میرزامحمد سلگی» علی‌رغم جراحت‌های فراوانی که از دوران دفاع مقدس بر جسم وی باقی مانده بود، همواره در هر محفلی که سخن از شهید و شهادت بود، حضور داشت و جوانان را هم به حضور در این مجالس تشویق می‌کرد.

وی در بین خبرنگاران هم از محبوبیت بالایی برخوردار بود و همیشه در جهت بازگو کردن خاطرات دوران دفاع مقدس با رویی گشاده با آنان برخورد می‌کرد.

 

سردار شهید «سلگی» فاتح عملیات «مرصاد»/ سرداری که توجه ویژه‌ای به جوانان داشت/سلام. خداقوت با توجه به اینکه امروز سالگرد شهادت ایشان هست ممنون میشم خبرو امروز انتشار بدهید. تشکر

 

این شهید بزرگوار نشان داد که علاوه بر حضور در جبهه و دفاع از کیان ملت، توجه به خانواده هم ضروری است؛ به قدری علاقه و عشق عمیقی بین او همسرش وجود داشت که همسر این شهید بزرگوار در بیان خاطراتش گفته است: به دلیل علاقه شدیدم به حاج میرزا همیشه از خدا می‌خواستم حتی دست و پاهایش هم قطع شود، ولی سایه‌اش بالای سرمان باشد و در نهایت هم دو پایش را در جبهه‌ها جا گذاشت.

کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به قلم «حمید حسام» در شرح زندگی‌نامه شهید «میرزامحمد سلگی» بزرگوار است که مورد تفریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت و ایشان در خصوص این شهید والامقام، فرمودند: «واقعاً اگر ممکن بود می‌رفتم همدان دیدن این مرد».

در نهایت این سردار رشید دوران دفاع مقدس پس از تحمل دوران رنج و سختی باقی مانده از دفاع مقدس در اثر مشکلات تنفسی یادگار از حمله شیمیایی رژیم بعث عراق، در روز ۱۴ فروردین سال 1399 به جمع یاران شهیدش پیوست.

اسفندماه سال ۱۴۰۰، کتاب «عشق هرگز نمی‌میرد» روایت زندگی‌نامه «پروین سلگی» همسر سردار شهید حاج «میرزامحمد سلگی» به قلم «مونا اسکندری» رونمایی و در جهت معرفی هر چه بیشتر این شهید به روانه بازار شد.

وصیت‌نامه شهید «میرزامحمد سلگی»

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ الْیَوْمَ دِینِی وَ نَفْسِی وَ مَالِی وَ أَهْلِی وَ وُلْدِی وَ جَمِیعَ جِیرَانِی وَ إِخْوَانِنَا الْمُؤْمِنِینَ وَ الشَّاهِدَ مِنَّا وَ الْغَائِبَ عَنَّا؛ خدایا من امروز دین، جان، دارایی، فرزندان و تمامی همسایگان و برادران مؤمن خویش را از شاهدان گرفته تا غایبان به تو می‌سپارم».

امیرالمؤمنان (ع) نظام و حکومت برای جامعه را همانند رشته تسبیح برای دانه‌های آن می‌دانند که بهره‌گیری از دانه‌ها بدون آن ممکن نیست، از همین رو در آموزه‌های دینی مطالب فراوانی درباره نظام اسلامی آمده است، از جمله وجود حاکمی عادل در رأس حکومت از مسلمات دین اسلام شمرده‌ شده است؛ چون مردمان این دنیا به آن نیاز دارند تا در امور دنیا و آخرت خود به آن پناه ببرند و اگر رهبری آگاه نداشته باشند، در زندگی گرفتار و نابسامانی خواهند شد.

لذا در این راستا امام رضا (ع) فرمود: اگر برای مردم امام و رهبری توانا، امانت‌دار، نگهبان و پاک‌دست و عادل قرار داده نمی‌شد، آئین و دین از بین می‌رفت. پس فقیه دانا، پرهیزکار به‌عنوان ولایت‌فقیه لازم است تا مردم از او پیروی کنند تا در سایه آن به دین و دنیای خود بپردازند.

پس با صدق دل عرض می‌کنم با نزدیک به ۶۰ و اندی سال عمر و چند دهه فعالیت مستمر در نظام مقدس جمهوری اسلامی، با تجربه به این واقعیت دریافتم که راه نجات دنیا و آخرت ما در گرو پیروی از ولایت‌فقیه و رهبری معظم انقلاب است؛ پس درگذشته، حال و آینده می‌طلبد به‌عنوان یک امر واجب برای حفظ وحدت در نظام مقدس جمهوری اسلامی به این ریسمان الهی چنگ بزنیم و از آن پیروی کنیم.

پشت سر ولایت‌فقیه حرکت کنید که به یاری خدا پیروزی نزدیک است

در بخش دیگری از این وصیت‌نامه آمده است: نه انقلاب اسلامی دست از حق و مبارزه با باطل و ستم برمی‌دارد و نه دشمنان اسلام دست از توطئه و ظلم و ستم و چپاول برمی‌دارند و درنهایت یا باید باطل و استکبار از بین برود و تن به‌حق دهد یا ما باید مثل ارباب شهیدمان سیدالشهداء حسین (ع) به شهادت برسیم و از روی زمین برداشته شویم.

البته در طول این مدت، وعده الهی با ما بوده و با دست‌خالی هم با حکومت تا بن دندان مسلح شاه طاغوتی و در هشت سال دفاع مقدس پیروز شدیم و هم در این چند دهه در مبارزه بدون وقفه با استکبار جهانی و همه همراهان و هم‌پیمانان آن‌ها پیروز شده‌ایم.

وعده خداوند متعال تاکنون تحقق‌یافته است؛ پس این امت شهیدپرور پشت سر ولایت‌فقیه و رهبر حسینی‌تبار انقلاب حرکت کنید که ان‌شاءالله پیروزی به لطف خدا و حمایت آقا و مولایمان امام زمان (عج) نزدیک است.

گزارش از مینو جعفری ممتاز

دیدگاه شما