تازه های سایت

کد مطلب: 53831
31. مرداد 1402 - 1:24
دختر برنزی وزنه‌برداری آسیا از رویای کسب مدال المپیک می‌گوید؛
دختر وزنه بردار نهاوندی: رنگ مدالم را طلایی می‌کنم
دختر برنز وزنه‌برداری ایران با بیان اینکه به‌دنبال تصاحب طلای جهانی است تاکید کرد که کادر فنی وزنه‌برداری که همه از مدال‌آوران جهان و المپیک هستند، پشتوانه خوبی برای تحقق این هدف ‌و درخشش در میادین بین‌المللی خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، رقابت‌های وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا به میزبانی هند برگزار شد و دختران وزنه‌بردار ایران در این مسابقات، پنج مدال طلا، دو نقره و یک برنز کسب کردند. کسب مدال طلا در رده سنی نوجوانان و جوانان دختر اتفاقی بود که در تاریخ ورزش کشور در نبرد با فولاد سرد تاریخ‌ساز شد. به بهانه این افتخار‌آفرینی بزرگ با عسل کدخدایی یکی از تاریخ‌سازان وزنه‌برداری بانوان به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - در آغاز گفت‌وگو به‌عنوان یک دختر ورزشکار ایرانی موفق برای آشنایی بیشتر مخاطبان که بخش عمده آن‌ها دانش‌آموز هستند یک بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟

کدخدایی: بنده عسل کدخدایی هستم، ۱۶ساله در رشته دهم تجربی تحصیل می‌کنم و ساکن استان همدان، شهرستان نهاوند هستم.

استارت ورزش با شنا و فوتسال

پانا - قبل از ورود به میدان نبرد با فولاد سرد، تجربه فعالیت در چه رشته‌هایی را دارید؟ آیا در مسابقات داخلی و برون‌مرزی هم شرکت کردید؟

کدخدایی: بنده تا قبل از وزنه‌برداری در ورزش شنا و فوتسال فعالیت داشتم، ولی این فعالیت‌‌ها را خارج از مسیر قهرمانی انجام دادم، ولی خیلی علاقه داشتم تا روی تخته بتوانم به‌عنوان یک دختر ایرانی وزنه بزنم و رکودهای خوبی ثبت کنم و این توانایی را در خود می‌دیدم.

بانوان با‌ استعدادی در وزنه‌برداری داریم

پانا - از فضای وزنه‌برداری آن هم برای زنان بفرمایید، با توجه به نوپایی این رشته در ورزش کشور، شاید برای زنان جامعه جالب باشد که یک دختر ایرانی با حضور روی تخته و زدن وزنه‌های بالا رکودهای بین‌المللی را جابه‌جا کند، وزنه‌برداری زنان را چطور می‌بینید؟

کدخدایی: وزنه‌برداری زنان با وجود نوپایی، پیشرفت خوبی دارد، زنان و دختران با‌‌استعدادی در وزنه‌برداری داریم که می‌توانند با ثبت رکوردهای مختلف برای کشور افتخار‌آفرین باشند.

ورزش‌حرفه‌ای سختی‌های خاص خود را دارد، ولی با علاقه و تلاش قطعاً می‌توان پیشرفت کرد و به سن و سال و وزن و زور بازو نیست، انگیزه و توکل به خداست که وزنه‌ها را جابه‌جا می‌کند و مثل دختران وزنه‌بردار برای ایران و ایرانی افتخار آفرینی می‌کند.

بر‌خلاف برخی اظهار‌نظرها که این ورزش برای زنان به لحاظ پزشکی آسیب‌زاست، ولی هنوز این نظریه‌ها به اثبات نرسیده است.

مقام سوم بزرگسالان را در کارنامه دارم

پانا - چه مراحلی را برای تصاحب دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری طی کردید؟ از چه سالی موفق شدید با افتخار در ترکیب تیم ملی نوجوانان قرار بگیرید؟

کد‌خدایی: من نخست با حضور در رقابت‌های استانی و سپس درخش در مسابقات قهرمانی کشور در لیست فدراسیون برای حضور در اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شدم. از سال ۹۹ با افتخار دوبنده تیم ملی را بر تن دارم.

بعد از شرایط کرونایی کشور، تمریناتم مثل سایر ورزشکاران به‌خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرد ولی در منزل با تهیه امکانات لازم تمرینات آماده‌سازی خود را ادامه دادم. بعد از کرونا در مسابقات کشوری استعدادهای برتر شرکت ‌و در رقابت‌های کشوری مقام نخست را کسب کردم.

من در مسیر قهرمانی گامی فراتر از مسابقات نوجوانان و جوانان برداشتم و خود را در مسابقات کشوری بزرگسالان محک زدم و توانستم مقام سوم این رقابت‌ها را تصاحب کنم. بعد از درخشش مجدد در رقابت‌های استعدادهای برتر کشور جواز حضور در اردوی تیم ملی نوجوانان را به‌دست آوردم.

سطح مسابقات آسیایی بالا بود

پانا - چند مرحله اردو را برای رسیدن به رقابت‌های آسیایی پشت سر گذاشتید و سطح این مسابقات چطور بود؟

کدخدایی: چند مرحله ادو را پشت سر گذاشتیم که یک مرحله آن در سمنان برپا شد. سطح مسابقات آسیایی هند بالا بود و همه دختران شرکت‌کننده از کشورهای مختلف برای قرار گرفتن بروی سکو وزنه می‌زدند.

من در دسته ۷۶ کیلوگرم در مسابقات آسیایی روی تخته رفتم و رقبای سر سختی داشتم. ولی در حرکت یکضرب با مهار وزنه ۷۸ کیلویی و با توجه به اوت کردن وزنه‌بردار چین تایپه به مدال برنز دست پیدا کردم. بنده در حرکت دوضرب نیز با رکورد ۹۶ کیلوگرم به‌عنوان چهارمی رسیدم.

برای شرکت در مسابقات آسیایی آماده می‌شوم

پانا - چه برنامه‌ای برای کسب افتخارات بیشتر در نبرد با فولاد سرد دارید؟ آیا مسابقات بین‌المللی را هم در پیش دارید؟

کد‌خدایی: در حال حاضر خودم را برای شرکت در مسابقات آسیایی و قهرمانی جوانان جهان آماده می‌کنم. امیدوارم بتوانم در این میادین افتخارات بزرگی را برای کشورم و مردم به‌دست بیاورم و در این راه قطعا کادر فنی که همه از مدال‌آوران جهان و المپیک هستند، پشتوانه خوبی برای تحقق این هدف خواهد بود و دنبال تصاحب طلای جهانی هستم.

مسیر ورزش و تحصیل باید هم‌زمان مدیریت شود

پانا - شما دانش‌آموز در رشته دهم تجربی هستید، ورود به مسیر پر از فراز و نشیب ورزش قهرمانی با وجود کوران مسابقات و اردوها، آسیبی به تحصیل شما نزده است؟

کدخدایی: ورزش حرفه‌ای صددرصد به تحصیل آسیب می‌زند. زیرا اردوهای طولانی‌مدت را باید پشت سر بگذاریم و فرصت کافی برای درس خواندن وجود ندارد، ولی باید این فضا را مدیریت کرد و دو مسیر را برای فتح قله‌های موفقیت با جدیت و پشتکار پیمود.

فدراسیون بین ورزش بانوان و مردان تبعیض قائل نمی‌شود

پانا - حمایت فدراسیون از وزنه‌برداری بانوان مطلوب است؟ عیار کادر فنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کدخدایی: فدراسیون برنامه منظمی در مباحث برپایی اردوها و اعزام‌ها داشته است و امکانات خوبی را در اختیار وزنه‌برداری زنان قرار می‌‌دهد و فرقی بین بخش زنان با مردان قائل نمی‌شود.

کادر فنی هم که فرمودند بسیار فنی و با کارنامه درخشان از حضور در میادین المپیک و جهانی، عیار بالایی دارند و تا الآن از تجربیات کادر فنی به خوبی استفاده کرده و خواهیم کرد.

زیرساخت‌های ورزشی در استان‌ها تقویت شود

پانا - حرف آخر؟

کد‌خدایی: باید از آموزش و پرورش و معلمان عزیزم هم کمال تشکر را داشته باشم که شرایط خاص ما ورزشکاران را تحمل می‌‌کنند و عرض خداقوت دارم.

ناگفته نماند زیرساخت‌های ورزشی در استان‌ها و شهرستان‌ها با وجود استعدادهای درخشان در حد خیلی مطلوبی نیست و باید تقویت شود تا همه دختران و پسران آینده‌ساز کشور بتوانند ظرفیت خود را در مسیر حرفه‌ای ورزش نشان دهند.

دیدگاه شما