تازه های سایت

کد مطلب: 53136
10. خرداد 1402 - 0:43
ترجمه کتاب «کهن دیار گیان» نوشته رومن گیرشمن، جرج کننتو و هنری ویکتور وولیس توسط انتشارات سفیر اردهال به چاپ دوم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کتاب «کهن دیار گیان؛ نهاوند و گیان از دوره‌های پیش از تاریخ تا امروز توسط علی اکبر کیانی و مرتضی کیانی» نوشته رومن گیرشمن، جرج کننتو و هنری ویکتور وولیس به تازگی با ترجمه میلاد سهرابی پیله رودی توسط انتشارات سفیر اردهال به چاپ دوم رسیده است.

در این کتاب فصل‌هایی جدید از تاریخ شهر نهاوند با توجه به اسناد و مدارک منتشر نشده بیان شده است. شهر نهاوند در دوره‌های پیش از تاریخ، و در زمان جنگ اعراب و همچنین در دوره صفوی از جمله مطالب این کتاب هستند.

پروفسور رومن گیرشمن اوکراینی‌الاصل، ساکن شهر پاریس فرانسه ،۱۹۷۹-۱۸۹۵ میلادی. و تیم باستان شناسی او، طی سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۴۶ خورشیدی، در کاوش‌هایی گسترده سرتاسر مناطق باستانی ایران را در نوردیدند و کتاب‌های بسیاری از تاریخ ایران منتشر کردند.

این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۳۵ توسط کتابخانه پل کانتر در پاریس منتشر، و برای اولین بار در ایران ترجمه و منتشر می‌شود و نگاشته‌ای تخصصی از تمام گزارش‌های گیرشمن از نخستین روز ورود تا پایان کار و مشاهدات او از تپه گیان و جمشیدی لرستان و بدهورای اسدآباد (همدان) است که برای باستان‌شناسان و همۀ علاقمندان تاریخ باستانی ایران قابل درک و مفید خواهد بود.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاهان هخامنشی در کتیبه‌های بیستون و تخت جمشید از نمادها و آئین‌های شاهان پیش از مادها پیروی کرده اند:

پیکره دو الهه و نقوش روی آن:

یکی از آثار فاخری که توسط رومن گیرشمن در گودال B- لایه ۳ کشف شد، مجسمه‌ای کوچک از جنس سنگ استئاتیت، پیکر دو الهه است که دست بر گردن یکدیگر انداخته‌اند؛ روی پیکر این الهه ها تصویر جنگجویی را نشان می‌دهد که در حال ضربه زدن به یک اسیر است و در سوی دیگر آن، حمله یک شیر به بز کوهی به تصویر کشیده شده است. جملگی این تصاویر نشان می‌دهد نقوش روی کتیبه‌های تخت جمشید و بیستون الهام گرفته از نقش و نشان شاهان پیش از مادها است که شاهان هخامنشی از آنها پیروی کرده اند.

پیشینه علم پزشکی ۵ هزار ساله در تپه گیان:

تپه گیان برای دومین بار در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ شمسی، توسط تیم کارشناسی مهرداد ملک زاده و در نهایت علی‌خاکسار، جهت تعیین حریم و لایه‌های باستانی_فرهنگی مورد کاوش قرار گرفت که منجر به کشف یک اسکلت منحصر به فرد با نشانه‌هایی از پیوند حلقه ی مفرغی روی فک بالا و پایین و زانوها گردید.

این کتاب با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

دیدگاه شما