تازه های سایت

کد مطلب: 53015
28. ارديبهشت 1402 - 22:49

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، قیاسی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند با توجه به رخدادهایی که در سنوات قبل برای تعدادی ازشهروندان هم استانی در ارتباط با حمله و تعرض گرگ به افراد، دامها و... صورت پذیرفته است و سبب وارد گردیدن خسارات جانی منتهی به فوت و از بین رفتن دامهای اهلی شهروندان گردیده است، نکات هشداری زیر را اعلام کرد: 

1-کلیه شهروندان ساکن در روستاها و شهرهای شهرستان از آزار و اذیت، تحریک و تخریب زیستگاه و لانه گرگها و سایر وحوش خودداری نمایند. 

  2-دامداران نسبت به بیمه نمودن دامها و احشام خود، دیوارکشی مناسب و استفاده از حفاظ یا درب مناسب برای آغل یا محل نگهداری دامها اقدام لازم را به عمل آورند. 

  3-هنگام گسیل دامها به چراگاهها از سگهای قوی و مناسب گله و بکار گرفتن افراد مجرب و با تجربه  استفاده نمایند و از اعزام بچه های خرد سال و اشخاص کم توان خودداری گردد.

   4-افراد سالخورده و خردسال بصورت تنهایی و بدون مراقبت در حاشیه روستاها و اراضی کشاورزی علی الخصوص در غروب و اوایل صبح از تردد خودداری نمایند. 

  5-دهیاران و شهرداران  روستاها   در راستای اصولی مدیریت پسماندها اقدام و شهروندان نیز از رها سازی زباله ها و لاشه دامها در پیرامون روستاها و شهرها خودداری و نسبت به دفن بهداشتی آنها اقدام نمایند. 

6-کلیه شهروندان حامی محیط زیست و دوستداران تنوع زیستی، در صورت مشاهده شکارچیان که مبادرت به شکار غیر مجاز می نمایند و موجبات حمله و تعرض گونه گرگ را به افراد و دامها بدلیل حذف حلقه های واسطه ای طعمه گرگها مثل خرگوش و گراز و... فراهم می آورند به محیط زیست از طریق سامانه تلفنی 1540 اطلاع دهند.

7-کلیه شهروندان از گرفتن و نگهداری وحوش بخصوص توله گرگها و هیبرید و تلفیق آنها با سگها  برای تولید گرگاس (سگ گرگی)  امتناع ورزند، زیرا ابن گونه می تواند خسارات جبران ناپذیرای را وارد کند که گرگها کمتر قادرند.!!

دیدگاه شما