تازه های سایت

کد مطلب: 52210
20. بهمن 1401 - 9:21
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با بیان اینکه تخفیف ۷۰ درصدی افزایش قبوض گاز در حال اجراست گفت: امسال ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در استان بهره‌برداری شده است

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محمدصادق محبی‌نظر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه‌های قابل افتتاح امسال ۵۸ واحد تولیدی و کشاورزی و دو روستا است اظهار کرد: اعتبار این پروژه‌ها معادل ۱۰ میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کلنگ‌زنی‌ها نیز چهار روستا و ۳۶ واحد تولیدی است افزود: اعتبارات این پروژه‌ها از منابع ملی معادل ۲۴ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان است.

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان با بیان اینکه نرخ گازرسانی به خانوار شهری صد درصد و نرخ گازرسانی به خانوار روستایی ۹۹.۸ درصد است به مصرف بهینه اشاره کرد و گفت: هر ساله طرح پایش ادارات واحدهای تجاری و موارد مشابه در دستور کار است به طوری که در ابتدا تذکر و اخطاریه و در نهایت قطعی موقت انجام می‌شود و هدف این مهم اقدام به اصلاح الگوی مصرف است.

وی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه هیات وزیران در نیمه آذرماه امسال شرکت گاز ملی و به تبع آن شرکت گاز استانی موظف به پیگیری میزان مصرف مشترکان هستند در خصوص قطعی گاز واحدهای تولیدی عنوان کرد: قطع گاز این واحدها به معنای توقف فرآیند تولید گاز نیست بلکه بهره‌گیری از سوخت دوم است به نحوی که در جلسات استانی تمهیدات لازم به منظور استفاده از سوخت مایع اندیشیده شد‌ه است.

محبی‌نظر در بخش قبوض مصرفی گاز نیز تصریح کرد: قبوض بر اساس پنج اقلیم دسته‌بندی می‌شود و استان همدان به جز شهرستان‌های ملایر، نهاوند و تویسرکان اقیلم یک به شمار می‌رود و سقف مصرف اقیلم یک ۴۲۵ مترمکعب و اقلیم دو ۵۰ مترمکعب کمتر است.

وی یادآور شد: اعمال تخفیف ۷۰ درصدی قبوض در حال انجام است و تا پایان سال در نظر گرفته می‌شود به نحوی که در سال جدید تعرفه طبق الگوی مصرف احتساب خواهد شد البته که از ۶۱۰ هزار مشترک استان تعداد کمی شامل یک‌هزار و ۲۶۰ مشترک در پله ۱۱ با تعرفه 5 هزار تومانی و ۹۲۵ مشترک در پله ۱۲ با تعرفه ۶ هزار تومانی مصرف داشتند.

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان در بخش دیگر به طرح بهیه‌سازی و عایق‌بندی رایگان اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ مورد از موتورخانه‌های بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی مشترکان خانگی عایق‌بندی شده که کاهش درصدی مصرف را به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر اینکه کل گاز مصرفی استان نسبت به سال قبل ۸.۱۷ درصد افزایش داشته است تصریح کرد: امسال در همدان صرفه‌جویی خیلی خوبی با توجه به برودت هوا رخ داد اگرچه خط قرمز ما تأمین گاز مشترکان خانگی است ولی در حوزه‌های دیگر هم اختلالی به وجود نیامد.

محبی‌نظر در بخش دیگر به تعطیلی جایگاه‌های CNG اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه هیات وزیران ۴۰ درصد جایگاه‌های همدان به طور موقت تعطیل شد و جانمایی این جایگاه به نحوی بود که اخلال ایجاد نشود و با صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار مترمکعبی روزانه از این محل مجددا خیلی زود بازگشایی صورت گرفت.

وی پروژه‌های کلان را ذکر کرد و یادآور شد: گازرسانی به منطقه ویژه جهان آباد و پتروشیمی با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با ۱۶ کیلومتر خط انتقال همچنین گازرسانی به پروژه گلخانه‌ای کرفس در رزن در دستور کار است.

مدیر عامل شرکت گاز استان همدان در بخش دیگر با تاکید بر اینکه ۵۸ هزار مشترک زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی داریم که انشعاب و گازبهای رایگان دریافت می‌کنند در ادامه اضافه کرد: طول شبکه گاز استان همدان بیش از ۹ هزار و ۹۵۵ کیلومتر است که بیش از ۱۶۸ کیلومتر آن از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه احداث شده است.

وی عنوان کرد: استان همدان ۶۶۴ هزار و ۱۸۵ هزار مشترک گاز دارد که ۱۱ هزار و ۸۷۰ اشتراک جدید در سال ۱۴۰۱ بهره برداری شده است.

محبی‌نظر در پایان با اشاره به اینکه امسال ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در استان بهره‌برداری شده است تصریح کرد: از این میزان یک‌میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب به نیروگاه برق شهید مفتح اختصاص یافته که گاز نیروگاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

دیدگاه شما